Ski Classic växer igen

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Deltagare vid starten av Marcialonga, ett 70-kilometer cross-country lopp från Moena till Cavalese. Foto: AP Photo/Mauro Facchini

– Vi har haft ett samarbete med RAI under många år i samband med Marcialonga. Men nu utvidgar vi samarbetet till att omfatta Sgambeda och Toblach-Cortina. Detta kommer kraftigt öka medieuppmärksamhet i Italien för dessa två händelser och turnén som helhet.

– Alla andra händelser i turnén kan ses live i Ski Classics Play-app, ladda ner den nu från vår hemsida! Säger David Nilsson, VD för Visma Ski Classic, säger David Nilsson.

Visma Ski Classics är en kommersiell sponsrad långloppscup i längdskidor, som hade premiär 2011. Då omfattades sex långlopp men numera ingår 13 lopp.

De mest kända är Vasaloppet, Birken, Marcialonga, men i mästerskapet ingår ytterligare åtta av världens mest välkända och prestigefyllda lopp.

Mer än 50 000 skidlöpare – proffs och amatörer sida vid sida – deltar i Visma Ski Classics.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Svensk Elitbandys egen webbtv-kanal Bandyplay.se utökar samarbetet med Mittmedias Bandypuls. Förutom att alla elitseriematcher för herrarna sänds från Bandypuls plattform kommer matcher också att sändas från damernas elitserie och bandyallsvenskan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.