Streaming aktuellt på konferens
Ett flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm.
Först ut var Matt Parker från världsledande streamingbolaget NeuLion. Matt berättade om hur NBA, UFC, mfl har transformerat sina kunder från att tidigare ha jobbat med olika TV kanaler till att nu äga och själva driva sina TV/mediakanaler via s k OTT-plattformar för att visa sina rörliga bilder.
Värt att notera är exempelvis hur NBA numera säljer sina matcher per quarter dvs vill man bara se sista quartern så kan man köpa den för 1.99 USD. Syftet med denna lösning är att delar av basketpubliken idag endast vill se och köpa den mest spännande delen av matchen, nämligen slutet.
Därefter intog Johan Cederqvist från CMore och Johan Lundqvist SolidSport samt Katarina Koritz, Digital Strateg, scenen. I diskussion under kommande timme så konstaterade panelen att OTT streaming är här för att stanna men att det inte är så enkelt att marknadsföra dessa sändningar utan stöd av massiv marknadsföring.
Övriga talare under dagen var: Heiki Aura från Uplause, Lotta Nibell (GotEvent), Henrik Berndtson (Blixten & Co), Martin Carlsson Wall (Handelshögskolan), Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet), Anders Larsson (Svenska Ishockeyförbundet), Thomas Schmitt (MobilGirot), Christer Haglund (Score), Victoria Jansson (SES), Magnus Gidlöf (Swedbank), Elsa Stille (Passion Lab), Ulf Björnemark och Joel Pallvik från Pack Train.
En kort summering av hela dagen är att vi står inför nya utmaningar inom mediarättigheternas djungel där nya aktörer tillkommer och att nya modeller för både säljare och köpare samt konsumenter uppstår i skiftet från linjär TV till OTT och andra streamingplattformar. Inom sponsring ökar det sociala åtagandet för både sponsor och rättighetsinnehavare och jämställd sponsring vinner mark på bekostnad av traditionella lösningar, sammanfattade moderatorn Magnus Roos
- Dessutom, det moderna sportkontoret och hybridorganisationer uppstår just nu och tillför nya dimensioner i klubbar och förbund. På innovationsområdet ligger bolag som MobilGirot och Score långt fram och ser ut att kunna bli vinnare i vår nya digitala sportvärld.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar