Streaming aktuellt på konferens

Ett  flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm. 

Anders Larsson, hockeyförbundets ordförande var en av talarna vid den tionde konferensen Sport & Pengar i Stockholm. Foto: Pontus Lundahl / TT

Först ut var Matt Parker från världsledande streamingbolaget NeuLion. Matt berättade om hur NBA, UFC, mfl har transformerat sina kunder från att tidigare ha jobbat med olika TV kanaler till att nu äga och själva driva sina TV/mediakanaler via s k OTT-plattformar för att visa sina rörliga bilder. 

Värt att notera är exempelvis hur NBA numera säljer sina matcher per quarter dvs vill man bara se sista quartern så kan man köpa den för 1.99 USD. Syftet med denna lösning är att delar av basketpubliken idag endast vill se och köpa den mest spännande delen av matchen, nämligen slutet.

Därefter intog Johan Cederqvist från CMore och Johan Lundqvist SolidSport samt Katarina Koritz, Digital Strateg, scenen. I diskussion under kommande timme så konstaterade panelen att OTT streaming är här för att stanna men att det inte är så enkelt att marknadsföra dessa sändningar utan stöd av massiv marknadsföring. 

Övriga talare under dagen var: Heiki Aura från Uplause, Lotta Nibell (GotEvent), Henrik Berndtson (Blixten & Co), Martin Carlsson Wall (Handelshögskolan), Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet), Anders Larsson (Svenska Ishockeyförbundet), Thomas Schmitt (MobilGirot), Christer Haglund (Score), Victoria Jansson (SES), Magnus Gidlöf (Swedbank), Elsa Stille (Passion Lab), Ulf Björnemark och Joel Pallvik från Pack Train.

En kort summering av hela dagen är att vi står inför nya utmaningar inom mediarättigheternas djungel där nya aktörer tillkommer och att  nya modeller för både säljare och köpare samt konsumenter uppstår i skiftet från linjär TV till OTT och andra streamingplattformar. Inom sponsring ökar det sociala åtagandet för både sponsor och rättighetsinnehavare och jämställd sponsring vinner mark på bekostnad av traditionella lösningar, sammanfattade moderatorn Magnus Roos

- Dessutom, det moderna sportkontoret och hybridorganisationer uppstår just nu och tillför nya dimensioner i klubbar och förbund. På innovationsområdet ligger bolag som MobilGirot och Score långt fram och ser ut att kunna bli vinnare i vår nya digitala sportvärld. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.