Rekord i sikte - förbundets arbete ger resultat

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Intresset runt Peter Gerhardssons landslag ökar. Biljetterna till Tysklandsmatchen i april går åt och matchen växer allt mer i betydelse. Efter matchen väntar sedan VM för tjejerna.
- Det är så klart jättemotiverande att höra om det stora intresset för matchen. Det vore häftigt om vi tillsammans med alla supportrar slår publikrekordet och skapar en riktig fotbollsfest mot Tyskland bara två månader före VM, säger lagkapten Caroline Seger.

18 000 biljetter redan sålda

Matchen mot Tyskland spelas på Friends Arena den 6 april. Redan första dagen såldes över 10 000 biljetter och efter en månad är den siffran nu uppe i 18 000. Med tre månader kvar till matchen har landslaget nu siktat in sig på att slå publikrekordet för damlandslaget på 20 301.
- Jag har några rekord kvar sedan min tid som förbundskapten och ett är publikrekordet mot Schweiz från 2002. Nu hoppas jag att vi slår det och skapar ny historia, säger landslagschefen Marika Domanski Lyfors.
- Även om vi för stunden är fullt fokuserade på att göra bra resultat mot Sydafrika på tisdag så kan jag inte låta bli att smått blicka framåt mot matchen. Det är alltid stort att få spela framför våra hemmasupportrar och nu verkar det som att det kommer bli ett riktigt bra tryck kring matchen. Det ser vi givetvis fram emot och det känns extra häftigt att det är Tyskland som kommer stå för motståndet, säger Peter Gerhardsson.

Avspark på en lördag

Att matchen spelas en lördag med avspark 13.45 har möjliggjort för många supportrar att se matchen på Friends Arena. Något som bland annat syns sett till antalet ungdomsföreningar som planerar att vara på plats och heja fram sina idoler i landslaget.
- Vi försökte tidigt att planera och placera matchen vid ett tillfälle och dag som skulle möjliggöra en bra fotbollsupplevelse för supportrarna. Vi är oerhört glada att arbetet hittills gett bra resultat och att det ser ut att bli en riktig publikfest. Nu fortsätter vi arbeta för att publikrekordet ska slås i april, säger Mikael Jiffer, Marknads- & Försäljningschef.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.