Men osäkerhet runt åskådarsiffrorna

Ett av målen för städerna Helsingborg och Landskrona som arrangerade SM-aveckan sommaren 2018 var att locka besökare. Och enligt den utvärdering veckan som gjort så lyckades man. Över 100 000 personer ska ha besökt SM-veckan. Men Idrottens Affärer kan nu visa att det är en siffra som det råder stor osäkerhet kring.

De stora åskådargrupperna kom aldrig till Helsingborg och Landskrona.

På en avstängd del av Drottninggatan susar rullskidåkare efter rullskidåkare fram. Det är kval i sprinten. Längs staketet som kantar banan är det tomt.

Ljudet från jubel och applåder är öronbedövande när truppgymnastiken har sin finaldag.

Här var det trångt

Och det är trångt, så trångt att alla inte kommer i den fullsatta Arenan.

På framställda stolar sitter ett 30-tal föräldrar och hejar på sina barn när SM i tadio avgörs i en undanskymd lokal vid Arenan. Då och då tittar något främmade ansikte förbi men försvinner snabbt.

De tog ett kvällsdopp

Några varma Helsingborgare spanar nyfiket och undrar vad   som händer när de är på väg till ett tidigt kvällsdopp. Det är i princip de åskådarna som kustroddarna har förutom nära och kära och andra medtävlare.

Bilderna på antalet åskådare vid de olika tävlingarna på SM-veckan varierar. Några få idrotter tog entré till sina tävlingar men i övrigt var det fri entré.

För att få veta mer om hur många som besökte och deltog i SM-veckan och hur besökarna bodde och spenderade sina pengar gav arrangörerna företaget Upplevelseinstitutet uppdraget att göra en utvärdering av SM-veckan.

Det gjordes 2 569 intervjuer med personer som befann sig på och omkring de olika tävlingsarenorna. Enkäten omfattade 419 svar – från 634 i ett ”urval av besökare”.  Dessutom ska det ha skett telefonintervjuer med 850 personer i Landskrona och Helsingborg.

Utifrån det materialet kom man fram till det varit 110 349 besökare, 88 816 i Helsingborg 30 475 i Landskrona. Det skulle var innebära mer än dubbelt så många besökare jämfört med SM-veckan 2016 i Norrköping och 46 999 fler än i Borås 2017. En markant ökning, alltså.

- Vår beräkning av antal på besökare bygger en fråga i våra enkäter där vi undrar om man besökt  SM-veckans tävlingar och kringarrangemang. Frågeställningen är formulerad av Riksidrottsförbundet och den har vi använt under 2018. Hur den formuleringen har varit i tidigare undersökningar kan inte jag svara på, säger Andreas Andersson projektledare på Upplevelseinstitutet.

En tredjedel Helsingborgare på plats ?

Det framhölls att mer än en tredjedel av alla Helsingborgare hade varit på något evenemang under veckan!

Utvärderingens resultat speglas inte av de iakttagelser och upplevelser av intresset som Idrottens Affärer har fått.

Men arrangörerna litar på utvärderingen.

-Jag tycker det är rimliga besökssiffror, säger Camilla Plate som var lokal projektledare på SM-veckan.

-Det är svårt att uppskatta hur många det var. Det var HUI som gjorde utvärderingarna åren innan och de tittade inte på kringarrangemang, säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF).

Han tycker också att det är svårt att ifrågasätta det som kommer fram i utvärderingen.

-Det finns bara några få aktörer som gör den här typen av utvärderingar och de använder ungefär samma metoder. Så vi får förlita oss på det som det rapporteras, fortsätter Bjurling.

Tvivel inför siffrorna

Såväl den lokala arrangören som RF litar på de siffror som Upplevelseinstitutets utvärdering anger. Och det är inte ovanligt att man gör det.

-Det är ofta så med den här typerna utvärdering. Är det överpositiva siffror så är arrangörerna nöjda och i ifrågasätter inget, säger Hans Wessblad som bland annat studerar sådana här undersökningar på Linnéuniversitet i Kalmar

Men det kan finnas skäl att titta närmare på snabba undersökningar av utfallet av ett evenemang.

-Sådana här undersökningar och utvärderingar har alltid varit diskuterade och i ifrågasatta. I den här typen av något mindre och därmed billigare undersökningar finns det alltid felmarginaler och resultaten kan slå fel på olika håll, menar Hans Wessblad universitetslektor vid Linnéuniversitet i Kalmar.

Håkan Svensson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.