En vintervecka i massor av siffror

Att SM-veckan gynnar en kommun och stärker idrottsturism kommer det ideligen nya bevis om.

Nu har Upplevelseinstitutet på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Sundsvalls kommun utvärderat SM-veckan vinter. Analysen visar på ett fortsatt stort intresse och en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget. Det gäller även tittarsiffrorna från sändningar i SVT som låg på en hög nivå.

SM-tävlingarna på skidor lockade många Sundsvallsbor. I synnerhet dsom stans egen stjärna, Charlotte Kalla, hörde till favoriterna.

Rapporten gäller det mediala genomslaget och de turistekonomiska effekterna. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2000 intervjuer.

- Det har varit väldigt glädjande att när SM-veckan firar 10 år, få återvända just till Sundsvall där allting började vintern 2009. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen från SM-veckan i Sundsvall är ett kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

SM-veckan i Sundsvall genererade i en generell turistekonomisk omsättning på cirka 37 miljoner kronor varav den specifika turistekonomiska omsättningen för SM-veckan uppgår till cirka 33 miljoner kr. SM-veckan har också förekommit i 2 894 artiklar under den bevakade perioden januari-februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgår till drygt 99 miljoner kr.

Några av de viktigaste effekterna för en värdstad är, enligt den intervjustudie som genomfördes av HUI förra året, förutom ökade intäkter till näringslivet (turistekonomisk effekt) också ökad medborgar-/invånarstolthet, förbättrad lokal samverkan samt möjlighet att nå nya målgrupper.

- Innan evenemanget så pratade vi mycket om att SM-veckan ska genomsyras av stolthet, och bidra till ökad stolthet, och det tycker jag att vi har lyckats med. Detta evenemang är frukten av fantastiska insatser från både föreningar, volontärer, projektgrupp och alla andra som har varit involverade, säger Åsa Bellander, kommundirektör i Sundsvall.

Tittarsiffrorna för SM-veckan i Sundsvall låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på över 800  000 tittare, med 831  000 som högsta notering.

- I tider då tv-tittandet minskar ökar SM-veckan. Det är imponerande och visar att tittarna gillar denna idrottsfest, där variationen av sporter är stor. Vi gläds också åt att allt fler läser om och ser SM-veckan på svt.se och svtplay.se. Under veckan i Sundsvall passerade vi för första gången en miljon besök, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

SM-veckan är ett miljöcertifierat evenemang. I Upplevelseinstitutets utvärdering uppger 34 procent av de tillfrågade att det är jätteviktigt och 41 procent anser att det är ganska viktigt att SM-veckan är miljöcertifierat.

10-årsjubileet fortsätter i Malmö där SM-veckan sommar arrangeras 26 juni - 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden och SM-veckan sommar i Halmstad.

SM-veckan Sundsvall i siffror:

Antal idrotter: 24 st

Antal utdelade guldmedaljer: 95 st

Antal arenor: 5 st

Antal unika besökare: ca. 30 000 st

Totalt antal besökstillfällen: cirka 71 000 st (varje besökare har i snitt besökt SM-veckan ca. 2,4 gånger)

Antal deltagare: ca 2 000 st

Antal funktionärer: ca 1 200 st

Antal volontärer: ca 100 st

Sändningstid SVT/SVT Play: drygt 60 timmar

Toppnotering, antal tittare på SVT: 831 000 st (tredje högsta siffra någonsin)

Antal SVT-personal på plats: ca 75 st

Antal ackrediterade journalister: ca 100 st

Antal programpunkter under veckan: över 100 (inräknat kringaktiviteter)

Antal folkfester: 3 st

Antal större seminarier (”Mötesplatsen”): 3 st

Antal prova-på-aktiviteter: 15 st

Antal besökande barn till Trolska skogen på Södra Berget: ca. 1 300 st

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.