En vintervecka i massor av siffror

Att SM-veckan gynnar en kommun och stärker idrottsturism kommer det ideligen nya bevis om.

Nu har Upplevelseinstitutet på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Sundsvalls kommun utvärderat SM-veckan vinter. Analysen visar på ett fortsatt stort intresse och en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget. Det gäller även tittarsiffrorna från sändningar i SVT som låg på en hög nivå.

SM-tävlingarna på skidor lockade många Sundsvallsbor. I synnerhet dsom stans egen stjärna, Charlotte Kalla, hörde till favoriterna.

Rapporten gäller det mediala genomslaget och de turistekonomiska effekterna. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2000 intervjuer.

- Det har varit väldigt glädjande att när SM-veckan firar 10 år, få återvända just till Sundsvall där allting började vintern 2009. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen från SM-veckan i Sundsvall är ett kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

SM-veckan i Sundsvall genererade i en generell turistekonomisk omsättning på cirka 37 miljoner kronor varav den specifika turistekonomiska omsättningen för SM-veckan uppgår till cirka 33 miljoner kr. SM-veckan har också förekommit i 2 894 artiklar under den bevakade perioden januari-februari 2019. Annonsvärdet, utifrån Retrievers värderingsmodell, uppgår till drygt 99 miljoner kr.

Några av de viktigaste effekterna för en värdstad är, enligt den intervjustudie som genomfördes av HUI förra året, förutom ökade intäkter till näringslivet (turistekonomisk effekt) också ökad medborgar-/invånarstolthet, förbättrad lokal samverkan samt möjlighet att nå nya målgrupper.

- Innan evenemanget så pratade vi mycket om att SM-veckan ska genomsyras av stolthet, och bidra till ökad stolthet, och det tycker jag att vi har lyckats med. Detta evenemang är frukten av fantastiska insatser från både föreningar, volontärer, projektgrupp och alla andra som har varit involverade, säger Åsa Bellander, kommundirektör i Sundsvall.

Tittarsiffrorna för SM-veckan i Sundsvall låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på över 800  000 tittare, med 831  000 som högsta notering.

- I tider då tv-tittandet minskar ökar SM-veckan. Det är imponerande och visar att tittarna gillar denna idrottsfest, där variationen av sporter är stor. Vi gläds också åt att allt fler läser om och ser SM-veckan på svt.se och svtplay.se. Under veckan i Sundsvall passerade vi för första gången en miljon besök, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

SM-veckan är ett miljöcertifierat evenemang. I Upplevelseinstitutets utvärdering uppger 34 procent av de tillfrågade att det är jätteviktigt och 41 procent anser att det är ganska viktigt att SM-veckan är miljöcertifierat.

10-årsjubileet fortsätter i Malmö där SM-veckan sommar arrangeras 26 juni - 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden och SM-veckan sommar i Halmstad.

SM-veckan Sundsvall i siffror:

Antal idrotter: 24 st

Antal utdelade guldmedaljer: 95 st

Antal arenor: 5 st

Antal unika besökare: ca. 30 000 st

Totalt antal besökstillfällen: cirka 71 000 st (varje besökare har i snitt besökt SM-veckan ca. 2,4 gånger)

Antal deltagare: ca 2 000 st

Antal funktionärer: ca 1 200 st

Antal volontärer: ca 100 st

Sändningstid SVT/SVT Play: drygt 60 timmar

Toppnotering, antal tittare på SVT: 831 000 st (tredje högsta siffra någonsin)

Antal SVT-personal på plats: ca 75 st

Antal ackrediterade journalister: ca 100 st

Antal programpunkter under veckan: över 100 (inräknat kringaktiviteter)

Antal folkfester: 3 st

Antal större seminarier (”Mötesplatsen”): 3 st

Antal prova-på-aktiviteter: 15 st

Antal besökande barn till Trolska skogen på Södra Berget: ca. 1 300 st

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!