I samarbete med En Svensk Klassiker

Idrotten tar plats i Gyllene Hjulet

 

Idrotten tar plats i Gyllene Hjulet, sponsrings- och eventbranschens hyllning till de bästa projekten under året som gått. En Svensk Klassiker är nominerad i tre kategorier och totalt finns 17 nomineringar med idrottsanknytning i tävlingen.

 Gyllene Hjulet, som arrangeras av Sponsrings & Eventföreningen firar 20 år med stor fest på Artipelag på Värmdö 27 april. 

Sammanlagt har 170 bidrag i 13 kategorier kommit in. 45 har nominerats och idrotten står för 17 av dessa. Mest nominerat från idrotten är En Svensk Klassiker, tre kategorier:

  • Årets rättighet: En Svensk Klassiker. 
  • Årets samhällsengagemang : Skolklassikern.
  • Årets bästa sponsoring: ICA-Klassikern.

– Vi är oerhört glada och stolta över att vara nominerade till inte mindre än tre priser av Gyllene Hjulet. Det är ett bevis på att vårt målmedvetna arbete för att göra Sverige och svenskarna friskare och få fler i rörelse är på rätt väg. Genom våra hälsosatsningar får vi en fantastisk möjlighet att vara med och påverka tusentals människors livsstilsval i en positiv riktning, säger Michael Thorén, vd på En Svensk Klassiker.

Bland övriga nominerade med idrottsanknytning sticker Stockholms Fotbollförbunds och Håkanson Uniteds projekt Grönt kort för Fair Play ut, Projektet – att dela ut ett grönt kort till ungdomar som gör bra saker på fotbollsmatcher i Stockholms-distriktet – har nominerats i både Årets nytänkande och Årets rättighetsinnehavare. Svenska Basketbollförbundet har också anledning att se fram emot Gyllene Hjulet-festen tack vare sina två nomineringar – i kategorin Årets samhällsengagemang (projektet Välkommen hit) och Årets rättighetsinnehavare.

Här följer en utförligare beskrivning av En Svensk Klassiker, Skolklassikern och ICA-Klassikern.

Årets rättighet: En Svensk Klassiker:

En Svensk Klassiker har funnits sedan 1971 och är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en tolvmånadersperiod skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. Vår mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern, ICA-klassikern och Arbetsplatsklassikern uppmanar vi till rörelse i hela Sverige oavsett ålder.

Året samhällsengagemang: Skolklassikern:

Skolklassikern lanserades i september 2016 och har redan slagit alla målsättningar. Skolklassikern genomförs just nu i 135 kommuner, av ca 9 000 elever som registrerat hela 74 000 kilometer. Skolklassikern syftar till att få barn i mellanstadiet att röra på sig regelbundet genom att de får testa olika idrotter själva och tillsammans, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion. Skolorna som deltar i Skolklassikern ges stöd i grundläggande idrotter såsom cykling, simning, löpning och skidåkning. De får också tillfälle att resonera om balansen mellan kost, sömn, rörelse och de positiva inlärningseffekterna. Skolklassikern ska på alla plan vara motiverande och lustfyllt. Varje kilometer som eleverna i Skolklassikern genomför är ett steg på vägen mot ett hälsosammare liv. Skolklassikern finns för ju tidigare du lär dig goda vanor desto bättre förutsättningar har du att behålla dem hela livet.

Årets bästa sponsoring: ICA-Klassikern:

ICA-klassikern ska göra Sverige friskare och sätta folket i rörelse. Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta. Gemensamt finns ett tydligt mål om att uppmuntra rörelse och inspirera till en sundare livsstil. ICA-klassikern består av samma delmoment som En Svensk Klassiker och sträckorna är lika långa. Skillnaden är att ICA-klassikern avverkas utifrån var och ens egna förutsättningar och deltagarna har flera veckor på sig på respektive moment. Det inledande cykelmomentet kan till exempel avverkas till och från jobbet, som en del av vardagsmotionen.

För att se alla bidragen i Gyllene Hjulet 2017, gå in under länken: http://www.sefs.se/node/978