I samarbete med En Svensk Klassiker

Kalles uppvärmning kan bli en klassiker

För de flesta är En Svensk Klassiker en av livets stora utmaningar, såväl fysiskt som mentalt. Men inte för manusförfattaren och TV-profilen Kalle Zackari Wahlström, 37. För honom är den bara en uppvärmning för en ännu tuffare utmaning…

– Jag är nog lite dum huvudet som tackade jag till Nordic Islands Adventure Race i augusti, en tävling där du springer, simmar, cyklar och paddlar mellan Sverige och Finland i sex dygn, men nu blir det så. Jag är en del av ett lag på fyra personer, förklarar Kalle och låter inte alldeles säker på vad han gett sig in på:

– Jag tänkte att Klassikern kunde vara en bra uppvärmning inför den tävlingen, som är som att åka sju Vasaloppet på raken med lite vila mellan varje.

Prövat det mesta inom idrott

”Uppvärmningen” startade med Vasaloppet söndagen den 4 mars. Snöfall, trögt före och vansinnigt vanskligt att valla rätt gav tiden sju timmar och 26 minuter.

– Mitt mål var egentligen att åka under sex timmar och tjugo minuter, för jag ville slå en kompis som hade den tiden. Han åkte i Öppet spår vilket sägs vara lite lättare, så jag är nöjd med min tid. Det var asjobbigt! utbrister Kalle som fick bekräftelse på det sistnämnda i duschen efter loppet:

– Jag träffade en man som åkt Vasaloppet femtio gånger. Han sade att årets upplaga var den värsta han åkt.

Kalle Zackari Wahlström växte upp i Skinnskatteberg i Västmanland. Han prövade på de flesta idrotter som ung, bland annat fotboll, basket, pingis och hockey.

– Hockeyn höll jag på med till jag var tretton år, sedan var det roligare att festa.

Därefter blev det ingen träning förrän i vuxen ålder – av en slump.

– Jag var på solsemester och enda stället där det var svalt och skönt var i hotellets gym som hade air condition. Jag satte mig på testcykeln och fick världens endorfinkick!

Enorm respons av TV-programmet

Det ena gav det andra och plötsligt var reklammakaren Kalle TV-stjärna i programmet Gympaläraren (2016), där han återvände till sin gamla högstadieskola för att skapa samma kick som han upplevde på testcykeln.

– Jag fick enorm respons på programmet. Det verkar vara många människor som delar oron för att barn och unga sitter still för mycket. Utmaningen är att det numera finns massor som är kul att sitta still och göra, såsom spela TV-spel. När jag var liten var jag tvungen att gå ut och träffa kompisarna för att ha kul, säger Kalle innan han går över till att bli lite mer allvarlig:

– Man kan inte peka ut någon speciell grupp som ska se till att barn och ungdomar börjar röra på sig, även om skolan helt klart har en viktig roll. Alla aktörer som kan måste hjälpa till att dra sitt strå till stacken.

Sprungit TCS Lidingöloppet

Kalle ser fram emot delmomenten i Klassikern med viss bävan.

– Jag är ingen uthållighetskille och definitivt ingen träningsmänniska som pratar, mer en pratmänniska som försöker träna. Jag har faktiskt sprungit Lidingöloppet för många år sedan, för att samla in pengar till SOS Barnbyar för ett TV-bolag. Jag fick kramp både i låren och baksidan av benen efter halva loppet.

– Därefter sprang jag och slog mig på låren, lade mig och vilade en stund, fortsatte att springa och slå mig på låren innan jag lade mig och vilade igen… Det måste ha sett helt sjukt ut!

Simningen och cyklingen kräver sitt vad gäller teknik och kondition. Det är Kalle mycket medveten om.

– Just nu håller jag på att lära mig simma mer än två längder i bassängen utan att drunkna, och cykelträningen har jag inte ens börjat med för jag har inte hittat någon lämplig cykel ännu. Visst, jag har cyklat mountainbike, men det är ju en helt annan grej.

Träna på riktig snö

Kalle råd efter ett delmoment till den som funderar på att anta utmaningen En Svensk Klassiker är lika rakt som enkelt.

– Gör inte som jag, som bara tränade sexton mil på band och konstsnö på Sollentunavallen och Stockholms stadion. Åk till fjällen och träna på riktig snö, och i backar. Det är en helt annan grej att åka på platt mark än i terräng.

Rådet till den som vill komma igång att träna över huvud taget för sin egen och den svenska folkhälsans skull, och därmed göra Sverige och svenskarna friskare, är ännu rakare och enklare.

– Res dig upp när du läst klart den här artikeln och hoppa upp och ned till du blir trött, så har du tränat i åtminstone cirka två minuter. Därmed är du igång. Det behövs inte alltid dyra träningsredskap. Din egen kropp duger gott!

Thomas Björn