I samarbete med Lidingöloppet

Kombinerar tradition och nytänkande

Det är ett av motions-Sveriges mest traditionsrika lopp som arrangerats 52 gånger. Ändå tänker arrangören på det som ett nytt lopp varje gång med hälsa, miljö och upplevelse i centrum.

Motionsvågen har rullat in med stark kraft över Sverige de senaste åren.

Fler än någonsin anmäler sig till klassiska lopp som Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen, Göteborgsvarvet och TCS Lidingöloppet.

Men också till ”ungtuppar” som Ironman Kalmar, Tough Viking och Color Run.

Tomas Hoszek, generalsekreterare för Lidingöloppet, har sin egen teori:

– Det var många saker som sammanföll, bland annat kom det forskning som visar att vi sitter stilla för mycket, det blev kanske lite status att visa upp sitt diplom från En Svensk Klassiker på väggen för vänner och bekanta, och det kom hjälpmedel såsom träningsappar och nya träningsprodukter som gör det roligare att träna.

Rekord jubileumsåret

Anna Lundh, projektledare och kommunikationsansvarig för Lidingöloppet, fyller i:

– Vi som arrangörer av motionslopp och företagen inom sport- och fritidssektorn, såsom tillverkare av sportprodukter, var också duktiga på att se behovet och utveckla lopp och produkter som passar målgruppen motionärer.

2014 fyllde Lidingöloppet 50 år. Det firades med att slå i taket vad gäller antalet anmälningar: 21 580 i huvudloppet och 45 000 totalt under helgen. Det gick dock inte på ett par minuter att fylla loppet, som för Vasaloppet eller Vätternrundan.

– Det är inte så konstigt. TCS Lidingöloppet konkurrerar med drygt femhundra andra sanktionerade löparlopp med en distans på tio kilometer eller längre. Det är en tuff konkurrens, förklarar Tomas Hoszek.

Nära samarbete

TCS Lidingöloppet är ett av fem lopp i En Svensk Klassiker. Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Engelbrektsloppet är de övriga.

– Varje lopp är unikt, men vi samarbetar också en del. När det gäller sponsorstrukturen har vi exempelvis hämtat inspiration från Vasaloppet. Därefter har vi utvecklat sponsorsamarbetena till mer affärsnytta, att hjälpa företag att stärka sina varumärken och att aktivera både kunder och anställda med hjälp av Lidingöloppet, förklarar Tomas Hoszek.

Miljö är ett annat område där loppen i En Svensk Klassiker samarbetar, såväl i det praktiska i dag som hur miljöarbetet kan utvecklas, berättar Anna Lundh:

– Vi vill uppnå synergier, såsom att alla lopp ska se likadana vad gäller miljöarbetet, bland annat inom sophantering och uppmärkning av spåren. Det gör att deltagarna känner igen sig vilket lopp de än deltar i. 

Från ord till handling

Lidingöloppet arbetar varje dag med att klä begreppen hälsa, miljö och upplevelse i handling.

Ett exempel är att ta Lidingö Skolstafett till skolorna i Kista, Tensta och Akalla under namnet Skolstafetten Järva. Målet är att få barn och ungdomar från andra kulturer att börja löpträna med alla positiva effekter det har på hälsa, skolarbete och nätverk. 

Ett annat är att starta ett lopp tillsammans med Cancerfonden under namnet Rosa Bandet-loppet, där startavgiften från en hel startgrupp (Rosa gruppen) går oavkortat till Cancerfonden, som i sin tur stöttar svensk forskning för att bekämpa cancern en gång för alla. 

Ett tredje exempel är att starta ett lopp för människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning, med rullstolsburne äventyraren Aron Anderson som ambassadör.

Nya, goda idéer

Partnersamarbeten föder också goda idéer i nästa led. Nya titelsponsorn, det globala IT-företaget TCS, Tata Consultancy Services, skänker fem kronor till Astrid Lindgrens Barnsjukhus för varje nedladdning av Lidingöloppets app. Antalet nedladdningar närmar sig 10 000, och därmed kan sjukhuset räkna in 145 000 kronor inklusive en grundsumma från TCS. 

– Vi vill göra det bättre för alla människor. Idrottsrörelsen har en viktig roll i att utveckla samhället och vi vill självklart vara en del av det, och helst i framkant. Vårt årliga seminarium inom hälsa, Folk-i-rörelse, är ett bra bevis på det. Vi vänder oss till arbetsgivare, politiker, journalister och andra opinionsbildare. Det är vårt sätt att lyfta fram hälsa och rörelse för att belysa denna viktiga fråga, förklarar Anna Lundh.

Aldrig så rent…

Att tänka på miljön och hålla rent i naturen är en självklarhet, inte minst eftersom Lidingöloppets ägarföreningar har skogen som arena: IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö SOK (orientering).

– Det är aldrig så rent i skogen som när vi städat efter oss Lidingöloppshelgen. Vi städar tre meter in från vardera sidan av spåret. Det är till och med renare än före loppet, eftersom de som tränar för TCS Lidingöloppet ibland slänger gelflaskor i naturen. En vecka efter Lidingöloppshelgen är det som att vi aldrig arrangerat ett antal lopp för sammanlagt fyrtiofem tusen människor, säger Tomas Hoszek.

Unik halvmara på gång

Trots att Lidingöloppet arrangeras för 53:e gången är varje helg i slutet av september som att börja om på nytt. 

– Vi jobbar ständigt på att utveckla oss och det känns som att börja om från början varje år. Målet nu är att tredubbla antalet internationella deltagare från cirka tvåtusen till drygt sextusen om fem år, och att tillsammans med Trafikverket arrangera en halvmara i tunnel vid invigningen av Förbifart Stockholm om åtta år. Det blir världens största halvmara i en tunnel, säger Tomas Hoszek. 

 

Över 40 000 människor deltar i något av Lidingöloppets många olika lopp sista helgen i september varje år. En del av startavgifter och överskott investeras i andra verksamheter såsom Stockholms Stadsmission, Cancerfonden och elljus längs motionsspåren där TCS Lidingöloppet avgörs. -- Foto: Eddie Granlund, Lidingöloppet