Sponsrar hellre damtennis än damgolf

Damtennisens chef Stacey Allaster kan se tillbaka på ett bra år för verksamheten. WTA har bara förlorat en av 51 huvudsponsorer under 2009 och ser tre nya turneringar nästa år. Detta som motvikt till damernas golftour i USA som tappat både sponsorer, tävlingar och tv-tid.

"Våra spelare levererar, det är förklaringen", sade Allaster till Reuters under US Open. Hälsningen var ganska tydlig till den största golftouren som har stora problem.

En av förklaringarna till att damtennisen behåller greppet om publik och sponsorer är att man lyckats minska antalet spelaravhopp från turneringar med 36 procent detta år.  Touren har betonat vikten av engagemang. Är du anmäld så ställer du upp, då har du ett ansvar.

Framtiden handlar om att få touren att bli än intressantare i Kina, Ryssland, Brasilien, Indien och delar av Europa. 2010 ser tre nya turneringar på schemat. I Köpenhamn, Kuala Lumpur och San Diego (flyttar från Los Angeles).

******

Trycket på att få köpa souvenirer är enormt när Manchester United spelar hemmamatcher på Old Trafford. Nu utökar klubben sin försäljning med mobila souvenirkiosker.

76 000 åskådare ser Uniteds hemmamatcher. De allra flesta är turister som kommer till arenan max 30 minuter innan matchstart och vill ha ett minne med sig hem. Gärna en tröja med namn tryckt på. Därför gör nu United som flera stora evenemang gjort tidigare. Släpper in Rapid Retail som med kiosksystemet kompletterar den stora butiken i arenan. Det här testades bland annat under U21-EM i Sverige. (SportsPro)

*****

Det europeiska handbollsförbundet EHF har skrivit sponsoravtal med klädföretaget Jack&Jones. Det ger företaget rätt att synas i alla arenor där Champions League spelas under kommande säsong.
"Vår serie Premium Tech" vänder sig till yngre sportintresserade aktiva personer och då är handboll perfekt", säger Per Strandbygaard, marknadschef för Jack&Jones. (SportsPro)

*****

Den 2 oktober bestämmer IOK vid ett möte i Köpenhamn vilken stad som ska får arrangera sommar-OS 2016. Kungligheter och presidenter väntas till den danska huvudstaden, dock inte Barack Obama. Nu spekuleras i om det försvårar Chicagos chanser.

Omröstningen står mellan fyra städer, Chicago, Rio de Janeiro, Madrid och Tokyo. Omröstningen förväntas bli mycket jämn och enligt Internationella Olympiska Kommitténs president Jacques Rogge, kan det handla om så lite som ett par röster.

Det här har fått ländernas högsta instanser att boka resor till Köpenhamn.  Brasiliens president Luiz Inacio Lula da Silva, Spaniens kung Juan Carlos, Japans premiärminister Yukio Hatoyama och kronprins Naruhito. Men inte USA:s president Barack Obama. Han har lite världsproblem att fixa istället för att gå på cocktailpartyn i Danmark.
I USA ser man med viss oro kring detta. Men Obama, som spelat in video och skrivit brev till IOK tidigare, får stöd av Rogge.

"Det finns inget krav att några statsöverhuvuden ska komma till omröstningen. Det har ingen betydelse för röstningen", säger Rogge till AP.

Kinas idrottsminister Liu Peng ställer sig nu bakom den stad som vill söka vinter-OS 2018. Detta sedan han fått kritik för att ha varit alltför negativt inställd tidigare.

Två städer sägs vara intresserade av att söka vinterspelen. Det är Harbin, i landets norra del och Chuangchun i provinsen Jilin. Harbin arrangerade universitetsspelen tidigare i år och Chuangchun var värd för de asiatiska vinterspelen 2007.

"Om städernas entusiasm är stor, så ska vi från regeringshåll självklart stödja detta", är Liu Pengs kommentar till Reuters.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.