Fansens otroliga bilresa i Premier League

Den här historien måste bara berättas. I grund och botten skapad via ett fantastiskt intresse för fotboll och Premier League. Ett intresse som får kosta hur mycket som helst och som kan utmynna i vilka tokigheter som helst.

Berättelsen är hämtad från Sportbladet och Peter Wennmans flora av föredömliga artiklar från den engelska ligan. Rubriken är ”Premier League på 14 timmar”.

Det handlar om den engelske läraren Paul Cox och hans spanske kompis Luis Felipe som har slagit
nytt rekord i konsten att köra bil mellan alla Premier League-arenor på kortast möjliga tid.

De två fotbollsfansen startade vid Tottenhams White Hart Lane klockan 21.35 en kväll och nådde målet på St James’ Park i Newcastle klockan 11.38 nästa förmiddag.

Nördarna, får man lov att kalla dem, hade då stannat vid ligans samtliga 20 arenor och tagit en
bild på sig själva på varje ställe.

Under maratonprovet tillät  de sig bara pauser för att tanka och köpa kaffe, ja, säkerligen att också gå på toaletten.

14 timmar, 3 minuter och 18 sekunder krävdes. En förbättring av det gamla rekordet med 46 minuterminuter.
Hur de, som äkta brittiska fotbollsfans, firade triumfen – jo med ett par pints på Alan Shearers bar i Newcastle.

Ola Torstenson jagade segrar på hästryggen, men uppnådde aldrig den stjärnstatus han drömde om. Men utan sadel och utanför paddocken använde han tävlingsinstinkten med desto större framgång.

Förra året besökte 2 015 000 personer något av de 272 evenemang som genomfördes på Stockholm Live’s arenor i Stockholm. Det är rekord. Igen. Förra rekordet, på dryga 1,8 miljoner besökare, sattes 2015.

Varuhuset håller öppet som vanligt. Men där, bland montrar och femtioelva tusen prylar ska några av svensk friidrotts stjärnor tävla. Javisst, mitt i köprushen gör Bauhaus något synnerligen ovanligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.