Hästar och Händel i ett samarbete

ATG:s nya reklamfilm om V75 gör succé i hela Norden. Tacka barockkompositören Georg Friedrich Händel för det.

– Intresset för musiken i våra reklamfilmer har alltid var stort. Denna gång verkar det vara större än någonsin, berättar ATG:s reklamchef Leif Öhlund.

I veckorna låter V75 som ljuv musik i den nya uppskattade reklamfilmen om hästen och kvinnan. Detta tack vare en aria ur Händels opera Rinaldo. Arian heter i original: Lascia ch'io pianga. På svenska: Dagen är nära.

- Musik är ett av de viktigaste berättartekniska verktygen i film. I den aktuella filmen om V75 vill vi förstärka känslolägena där scenerna förmedlar kärlek eller vänskap, berättar Nicolas Hasselström, projektledare på reklambyrån Åkestam.Holst, som producerat filmen.

- Kvinnan i filmen har spelat, eller kanske ska spela, på V75. Vi förstår att hon vunnit eller kommer att vinna. Och att det handlar om en storvinst. Storyn berättas i få scener och klipptempot är mycket lugnt.

- Även om de flesta inte förstår texten i arian bidrar musiken till att vi kan känna hennes känslor, både inför "sin häst" och sin vinst, fortsätter Nicolas Hasselström.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) var en tysk-engelsk barocktonsättare. Rinaldo, en opera i tre akter, hade sin urpremiär i London den 24 februari 1711 och en av de mest kända ariorna ur Rinaldo är alltså Lascia ch'io pianga (Dagen är nära).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Timrå IK undkommer de ekonomiska hårdslipade käftarna. Klubben går inte konkurs, det var budskapet när klubbdirektören Lars Nolander och kommunalrådet Ewa Lindstrand kallade till presskonferens på torsdagen.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Så här såg det ut vid målgången 2006. Den 21-28 juni går årets Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.

Ken Olofsson är journalisten, författaren och TV-reportern som älskar människor och att berätta om dem. Den starkaste historien av alla kom att handla om honom själv och hans Marinas bortgång. 

I dag publiceras första kapitlet, av tre, om idrottskändisar som har mött samma öde.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Sportchefen Per Yng och kollegorna på SVT-sporten hjular till jobbet varje dag. Skälet är att de skriver det ena rättighetsavtalet bättre än det andra.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.