Hästar och Händel i ett samarbete

ATG:s nya reklamfilm om V75 gör succé i hela Norden. Tacka barockkompositören Georg Friedrich Händel för det.

– Intresset för musiken i våra reklamfilmer har alltid var stort. Denna gång verkar det vara större än någonsin, berättar ATG:s reklamchef Leif Öhlund.

I veckorna låter V75 som ljuv musik i den nya uppskattade reklamfilmen om hästen och kvinnan. Detta tack vare en aria ur Händels opera Rinaldo. Arian heter i original: Lascia ch'io pianga. På svenska: Dagen är nära.

- Musik är ett av de viktigaste berättartekniska verktygen i film. I den aktuella filmen om V75 vill vi förstärka känslolägena där scenerna förmedlar kärlek eller vänskap, berättar Nicolas Hasselström, projektledare på reklambyrån Åkestam.Holst, som producerat filmen.

- Kvinnan i filmen har spelat, eller kanske ska spela, på V75. Vi förstår att hon vunnit eller kommer att vinna. Och att det handlar om en storvinst. Storyn berättas i få scener och klipptempot är mycket lugnt.

- Även om de flesta inte förstår texten i arian bidrar musiken till att vi kan känna hennes känslor, både inför "sin häst" och sin vinst, fortsätter Nicolas Hasselström.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) var en tysk-engelsk barocktonsättare. Rinaldo, en opera i tre akter, hade sin urpremiär i London den 24 februari 1711 och en av de mest kända ariorna ur Rinaldo är alltså Lascia ch'io pianga (Dagen är nära).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hoppet om en nationell strategi för idrottsevenemang ökar. På torsdagen kom idrottsminister Gabriel Wikström och näringsminister Mikael Damberg till Falun för att träffa samordningsgruppen för internationella evenemang.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu tycks det stå klart – fotboll-VM 2022 flyttas till en så annorlunda tidpunkt som november/december och dessutom ska turneringen förkortas. Det är enda lösningen för att mästerskapet ska kunna genomföras i Qatar.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.

Med Malmö FF och Hammarby som lockar och skapar extra intresse är vinden på väg att vända för svensk fotboll. Nu kommer nästa glädjebesked – ett nytt TV-avtal ska ge klubbarna ännu mer pengar.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.