Hästar och Händel i ett samarbete

ATG:s nya reklamfilm om V75 gör succé i hela Norden. Tacka barockkompositören Georg Friedrich Händel för det.

– Intresset för musiken i våra reklamfilmer har alltid var stort. Denna gång verkar det vara större än någonsin, berättar ATG:s reklamchef Leif Öhlund.

I veckorna låter V75 som ljuv musik i den nya uppskattade reklamfilmen om hästen och kvinnan. Detta tack vare en aria ur Händels opera Rinaldo. Arian heter i original: Lascia ch'io pianga. På svenska: Dagen är nära.

- Musik är ett av de viktigaste berättartekniska verktygen i film. I den aktuella filmen om V75 vill vi förstärka känslolägena där scenerna förmedlar kärlek eller vänskap, berättar Nicolas Hasselström, projektledare på reklambyrån Åkestam.Holst, som producerat filmen.

- Kvinnan i filmen har spelat, eller kanske ska spela, på V75. Vi förstår att hon vunnit eller kommer att vinna. Och att det handlar om en storvinst. Storyn berättas i få scener och klipptempot är mycket lugnt.

- Även om de flesta inte förstår texten i arian bidrar musiken till att vi kan känna hennes känslor, både inför "sin häst" och sin vinst, fortsätter Nicolas Hasselström.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) var en tysk-engelsk barocktonsättare. Rinaldo, en opera i tre akter, hade sin urpremiär i London den 24 februari 1711 och en av de mest kända ariorna ur Rinaldo är alltså Lascia ch'io pianga (Dagen är nära).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.