Hästar och Händel i ett samarbete

ATG:s nya reklamfilm om V75 gör succé i hela Norden. Tacka barockkompositören Georg Friedrich Händel för det.

– Intresset för musiken i våra reklamfilmer har alltid var stort. Denna gång verkar det vara större än någonsin, berättar ATG:s reklamchef Leif Öhlund.

I veckorna låter V75 som ljuv musik i den nya uppskattade reklamfilmen om hästen och kvinnan. Detta tack vare en aria ur Händels opera Rinaldo. Arian heter i original: Lascia ch'io pianga. På svenska: Dagen är nära.

- Musik är ett av de viktigaste berättartekniska verktygen i film. I den aktuella filmen om V75 vill vi förstärka känslolägena där scenerna förmedlar kärlek eller vänskap, berättar Nicolas Hasselström, projektledare på reklambyrån Åkestam.Holst, som producerat filmen.

- Kvinnan i filmen har spelat, eller kanske ska spela, på V75. Vi förstår att hon vunnit eller kommer att vinna. Och att det handlar om en storvinst. Storyn berättas i få scener och klipptempot är mycket lugnt.

- Även om de flesta inte förstår texten i arian bidrar musiken till att vi kan känna hennes känslor, både inför "sin häst" och sin vinst, fortsätter Nicolas Hasselström.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) var en tysk-engelsk barocktonsättare. Rinaldo, en opera i tre akter, hade sin urpremiär i London den 24 februari 1711 och en av de mest kända ariorna ur Rinaldo är alltså Lascia ch'io pianga (Dagen är nära).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Idrottens Affärer startar en egen pod. Först ut är IA:s kontroversielle krönikör Dan Persson tillsammans med chefredaktör Thomas Ejderhov. Intervjuare är Thomas Björn och ni får veta vem denne Persson är och om IA:s snabba tillväxt.

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.

Premiär! Här är Idrottens Affärers första digitala bilaga med en kommersiell uppdragsgivare - se själv! Med 14 artiklar om Sponsrings & Eventföreningens gala Gyllene Hjulet. Bl a med texter om bröderna Salmings betydelse för regnbågsfärgade Kiruna IF och succén Tough Viking.

Idrottens Affärer förstärker med tre medarbetare i avsikt att öka utbudet ytterligare. Nya namn för läsarna att bekanta sig med är Anders Falkirk, Jonas Arnesen och Göran Söderlund.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.