TV4 har en suverän innertrio

TV-krönika: Egentligen är det nog Lasse Granqvist, Jens Fjellström och Hasse Backe som är den största skillnaden när man nu kan jämföra hur reklamkanalerna Kanal 5 och TV4s lyckas med sina respektive VM-kvalsändningar.
Tobias Hysén svarade för två drömmål - en tunnel på målvakten och ett volleyskott av yppersta klass. Undra om han inte blir het på den tyska spelarmarknaden efter de fullträffarna. Foto: Janerik Henriksson

 

Denna trio har kärleken och därmed glädjen till fotbollen i fokus, vilket gör kontrasten till det djupa djupa allvaret i Kanal 5s studio enorm.

De visar glädje

För visst är fotboll på allvar, vi ska kvala till Brasilien och Sverige spelar inte alltid så bra som alla vi tittare vill, och innerst inne vill vi nog alla vara förbundskaptener och få plocka med våra favoritspelare i laget. Men fotboll är ju glädjen också, vilket inte minst värdlandet för VM bevisat igen och igen.

Och då måste man kunna le, ögonen ska lysa inför första halvlek, man ska vara nyfiken och intresserad av minsta detalj som man säkerligen diskuterat 100 gånger redan.

Och det gör Lasse, Jens och Hasse, men det gör inte grabbarna i femman. Åh nej, här är det kolsvart, magra programledare tittar dystert in i kameran innan det är dags för nästa eländiga reklambreak.

Men var är kvinnorna?

Apropå grabbar. Jag är fortfarande så oerhört förvånad över hur reklamkanalerna helt lyckas glömma bort alla de kvinnliga sportjournalister som finns runt om i landet, och i Stockholm. Män och män pratar och pratar och det blir ju så himla förutsägbart.

Ja, utom när ovan nämnda trio finns på plats. Men åh vad tråkigt det blir.

Anna Brolin är ett lysande undantag, jättepåläst och kunnig. Men hon är så ensam. Var det verkligen bara under damernas EM-turnering i somras som tv-kanalerna hittade kvinnliga tyckarproffs? Kan inte kvinnor tycka även om män? Bastian och killarna, hur svårt är det att få kommentera och komma med inspel om dem?

Då trivs männen

Och har verkligen cheferna inte fattat att de flesta fotbollskillar tycker det är mycket roligare att bli intervjuade av kvinnliga sportjournalister än av manliga?

Här har webbkanalerna chansen att göra något annorlunda, men gårdagens studio i Expressen visade tyvärr samma mycket trista tendenser. Män, män, gossar, män. Hu. Män intervjuade män, män pratade med varandra i studion, och så lite fler män. Oerhört trist, inte minst med tanke på att vi faktiskt är ganska många kvinnor som gillar fotboll. Och är ganska nyfikna.

Och avslutningsvis har vi dessa män som ställer frågorna efter matchen "det här var väl härligt, kan du beskriva dina mål." Är det journalistik?

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser

Fakta

TV4 har sändningsrättigheterna till landslagets hemmamatch i playoff-spelet. När motståndet står klart avgörs också vilken kanal som sänder den andra matchen.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.