Hockeyallsvenskan är en succé

Hockeyallsvenskan är världens bästa andraliga såväl sportsligt som organisatoriskt, ja, även ekonomiskt. Under de senaste åren har det skett en stadig och expansiv utveckling.
Karlskrona, med energiske coachen Janne Karlsson, är så här långt skrällaget i Hockeyallsvenskan. Foto: Anders Wiklund, TT Nyheter

 
Hockeyallsvenskan är sedan ett par år tillbaka en proffsliga med allt vad det innebär. Kanske den serie som i svenska lagsammanhang har visat störst tillväxt och då tänker jag både på publiktillströmning, TV-avtal och ekonomiska termer.

Den enda andraliga i hockey som jag vill ranka högre är American-Hockey-League (AHL) som är farmarligan till NHL. Men konstigt vore annat...

Stor skillnad på några år

Jag har pratat med Hockeyallsvenskans vd, Stefan Bengtsson, om ligans utveckling de senaste fem-sex åren. Inte minst den kommersiella delen och det är imponerande att ta del av fakta.

Själv har jag bred erfarenhet av svensk hockeys näst högsta serie. Tränade redan i början av 80-talet Norrköpingsklubben Vita Hästen under tre säsonger och något senare även Troja-Ljungby.

Ligan har alltid hållit god sportslig kvalité, men skulle någon ha sagt till mig för fyra-fem år sedan ”snart kommer Hockeyallsvenskans matcher att direktsändas på TV”, så hade jag inte trott på det. Men så är det idag.

Allt närmare SHL

Sportsligt har serien närmat sig SHL (Svenska Hockey Ligan, tidigare Elitserien). Det har kunnat ske mycket tack vare att spelarna i dag är heltidsanställda av klubbarna. De har samma förutsättningar som SHL-spelarna.

Det här blir tydligt i den slutliga Kvalserien där sex klubbar, två från SHL och fyra från Hockeyallsvenskan, tävlar om två platser till SHL.

Senaste exemplet såg vi så sent som i våras. Leksand och Örebro knep de båda platserna till SHL. Under de senaste 14 åren är det annars bara vid två tillfällen som båda SHL-lagen lyckats gå igenom Kvalserien och ta steget upp.

Med Stefan kom uppgången

2006 började det att hända saker med Hockeyallsvenskan. Stefan Bengtsson anlitades som konsult av klubbarna med uppdraget att på halvtid organisera det nya bolaget liksom ligan.

Det innebar också att han skulle öka det kommersiella värdet och se över möjligheterna till TV-sändningar.

Stefan Bengtsson blev sedan heltidsanställd som vd från 2008 och i dag består organisationen av fem heltidsanställda, bl a Sonny Lundwall som Ligachef.

Uppmuntrade av framgångarna

”Vi har haft en väldigt rolig och utvecklande resa de senaste fem-sex åren. Lite vågbrytande blev det 2006 när vi minskade antalet lag från 24 till 16. År

2009 tog vi ett steg till och gick ned till 14 klubbar”, berättar Bengtsson och fortsätter:

”Vi har haft en strategisk tanke att öka samarbetet med TV. Vårt nuvarande avtal innebär två-tre direktsända matcher per omgång via Viasat Hockey och TV 10. Plus websändningar på S24 och från vår egen hemsida.”

Det blir ett omfattande paket och innebär att alla matcher sänds direkt i någon kanal och det här tjänar som en katalysator i flera avseenden.

26 mot 3 miljoner kronor

Men jämför man Hockeyallsvenskans TV-avtal med SHL så är det en stor skillnad. Där får klubbarna vardera 26 miljoner kronor varje säsong från TV-avtalet med CMore och gemensamma sponsorer.

Motsvarande siffror i Hockeyallsvenskan inskränker sig till 3 miljoner kronor.

”Man måste börja någonstans. Vi har tiodubblat beloppet de senaste fem åren. Plus att vi tillför varje klubb ytterligare 500 000 i form av betalning från målkameror, statistiktjänster etc.

Bra publiktendens

De TV-sända matcherna har inte varit negativa för åskådarantalet. Så här långt har Hockeyallsvenskan ett publiksnitt 3 000 personer/match. Djurgården är bäst på 6 207 personer följt av Malmö på  5 416.

”Jämfört med slutsiffrorna ifjol är det en nedgång. Men säsongen 2012-13 var rena bingon för oss med lockoutade NHL-spelare och Djurgårdens tillkomst som höjde intresset” är Bengtssons klara analys.

Minskningen i år beror på att Leksand och Örebro (nu i SHL) förra säsongen  tillsammans hade 8 168  åskådare per omgång. Skillnad det mot Timrå och Rögle (nu nedflyttat från SHL) som har dragit  5 721 åskådare.

”Men vi ligger idag faktiskt 15 procent högre än förrförra säsongen. Så jag är övertygad om att den uppåtgående trenden fortsätter”, betonar Bengtsson.

Som Superettan

Fotbollens motsvarighet till Hockeyallsvenskan är Superettan som har ganska identiska publiksiffror. Under den senaste säsongen låg snittet på strax under 3 000 personer. Men kom ihåg att Hammarby bidrog kraftigt med sina 12 000 åskådare vid varje match.

För övrigt hade fotbollsallsvenskan ett snitt i år på 7 607. Årets SHL har strax över 6 000 så här långt.

Så snittet för publiksiffrorna i hockey och fotboll i de två högsta serierna är ganska likvärdiga.

Men vad som ofta glöms bort är att hockeyn har mycket mera totalpublik, eftersom här handlar det om nästan dubbelt så många matcher.

Ökat inflytande

Historiskt har Hockeyallsvenskan (eller Hockey-Ettan som det hette tidigare) haft en svag makt inom svensk hockey. Organisationen har saknat rösträtt, till skillnad mot SHL, på Svenska Ishockeyförbundets årsmöte.

Men Hockeyallsvenskan har flyttat fram sina positioner och successivt fått mera inflytande genom respektfullt jobb de senaste åren.

”Den första formella platsen är i Elitkommittén där vi ingår tillsammans med SHL och SIF (Svenska Ishockeyförbundet). Där har vi möjlighet att vara en nyttig del av svensk hockey. Vi har också större självständighet och förbundet delegerar många av de större frågorna som spelprogram, TV-avtal m. M till oss”, säger en stolt Bengtsson.

Betonar öppenhet

Dessutom har Hockeyallsvenskan tillsammans med Viasat gått i bräschen för att öppna umgänget med domarna. Efter varje Viasat-sändning följer en intervju med aktuell domare.

Personligen tycker jag det är bra. Det ökar domarnas respekt och trovärdighet eftersom deras självkritik är tilltalande i intervjuerna.
Just ordet öppenhet är prioriterad i Hockeyallsvenskans värdegrunder. Det betonas att klubbar och spelare inte ska hyckla och sopa saker under mattan.

Domarintervjuerna har definitivt bidragit till både mera respekt och förståelse.

Och som avslutning, det måste framhållas, är Hockeyallsvenskan den mest rikstäckande serie. Från Haparanda (Asplöven) i norr till Malmö i söder.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson har en gedigen bakgrund inom hockeyn. Bl. a. tränat Vita Hästen, Djurgården och Troja-Ljungby. Arbetat som hockeyagent sedan 1997. Flertalet kända spelare i stallet. Bl. a. Henrik Zetterberg och Nicklas Bäckström

Johan (inte verifierad)

tors, 2013-11-28 15:12

1. Leksand

Framgången för Hockeyallsvenskan stavas bra TV-sändningar från Viasat i allmänhet och Leksands IF i synnerhet. Tacka dem.

Inte mindre än åtta lag av Hockeyallsvenskans 14 spelar under Licensnämndens lupp under säsongen 2019-2020. De har samtliga beviljats dispens från kapitalkravet, en dispens som bara kan ges en gång under en fem års period.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.