Det är nu som villkoren bestäms

Vår/sommar är uppbyggnadsperioden inom hockeyn. Arbetet är direkt avgörande för vinterns resultat. Nu formas trupperna som ett resultatet av biljett- och sponsorförsäljningen.
Malmö Redhawks försöker förhandla till sig delar av försäljningsintäkterna på Malmö Arena. Foto:Drago Prvulovic, TT

 

Det man missar på försäsongen får man lida av under vintern.

Det är nu som förutsättningarna formas ute i hockey-Sverige. Några klubbar spelar fortfarande, men även där och framför allt hos de som har spelat klart har förberedelser inletts inför den för kommande säsongen.

Budgetens storlek

Överlag är svensk hockey duktig på sponsorsförsäljning och mäter sig mycket bra i jämförelse med andra lagsporter i Sverige och även andra hockeyländer som t. ex. Finland, Tyskland och Schweiz. Kreativiteten med olika sponsorspaket, riktat mot olika nätverk etc är hög. 

Det är pengarna som avgör. Intäkterna ger möjligheterna eller begränsar de samma.

I sin tur påverkas spelarersättningarna. Det är alltid en dikussion om hur högt har varje klubb råd att sikta och hur mycket måste man reservera för nya värvningar under säsongen. 

40 miljoner är snittsiffran för SHL-klubbarnas lönebudget. Då gäller det att arbetet på intäktssidan fungerar.

Så skilda villkor

Om vi håller oss inom SHL har klubbarna numera en marknadsavdelning på vardera fem-sex personer. Av klubbens totala omsättning på 130 miljoner (snitt) drar man in cirka 40 miljoner via TV-pengar (25 miljoner) och dräkt- och arenareklam. Sedan tillkommer loge- och restaurangförsäljning. 

Intäkterna varierar beroende på utformningen av klubbens arenaavtal. Som exempel har Malmö Redhawks i Allsvenskan inga intäkter alls från kiosker, pubar och restauranger i Percy Nilssons Malmö Arena medan klubbar som 

Färjestad och Växjö har betydligt fördelaktigare villkor.

Det här bestämmer ju till stor del föreningarnas möjligheter. Plånboken växer eller minskar. 

Olika möjigheter i arenorna 

Det har byggts och renoverats rikligt i Arena-Sverige de senaste tio-tolv åren och förutsättningarna har blivit större. I dag gäller en helt annan prioritering för restauranger och loger än förr i tiden med ”korv med bröd” i en kylig ishall. 

Inte minst har omtanke och bättre komfort inneburit att flera kvinnor går på hockey, publiken har breddats, ja, allt detta kan ni.

De nya arenorna bjuder på flera möjligheter till intäkter. Men också större kostnader till kommun, banker, investerare etc.

20 miljoner dyrare för MoDo

När MoDo Hockey flyttade in i Fjällräven Center i centrala Övik för åtta år såg deras förutsättningar ut så här:

  • I gamla Kempehallen betalade de Öviks Kommun 1,5 miljoner kronor per säsong totalt för ishyra, reklamrättigheter och även kanslihyra. Det var allt.
  • I nya Arenan blev den summan 21 miljoner. MoDo behövde alltså öka intäkterna med nästan 20 miljoner för att nå break-even.

Så det finns en bister ekonomisk verklighet med nya dyra arenor. MoDo Hockey är bara ett exempel, men visar tydligt hur det krävs mycket gott sportsligt resultat för att publiken ska komma och hinna med äta och drick i mängd...

Globen är kanske det bästa exemplet. Den tillkom under pompa och ståt för 25 år sedan, hyllades reserverades, men i dag har ingen av Stockholmsklubbarna råd att spela där.

När Blue Saints fick nobben

Som avslutning. Lite kring detta med huliganer och oroligheterna runt arenorna. Ett ofog som pågått i 30-talet år. Men varje gång en ”händelse” äger rum (senast nu i Helsingborg) hör man ”hur kunde detta hända” eller ”jag är chockad”. 

Historien upprepar sig. Alla skyller på alla. Men i slutändan har det inte hänt speciellt mycket sedan 80-talet för att på allvar stävja eländet. Trots idogt arbete från många parter. Men pöbeln bara hånskrattar alla i ansiktet och får fortsätta att älska uppmärksamheten.

Vad jag vet är det bara en klubb som tagit ordentligt avstånd från sin supporterklubb. Det var 1989 när Globen invigdes. Djurgården Hockey nobbade då Blue Saints krav om ståplats.

Dåvarande vd:n Åke Bergdahl och sportchefen Ingvar ”Putte” Carlsson som tillsammans med Globens ledning prioriterade i stället säkerhet. Det blev ett jäkla liv. Bergdahl, Putte och deras familjer mordhotades. Men de stod på sig. Följden blev en skilsmässa i ”äktenskapet” DIF-Blue Saints. 

Klubben tappade en del publik och stämning. Men det var lugnt på läktarna. Men problemen försvann inte utan skiftade till fotbollen. Och där finns de kvar…

Gunnar Svensson

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Det blir stjärntätt när Bauhaus-galan avgörs på Stadion torsdagen den 30 maj, Kristi Himmelsfärds dag. Tio världsettor kommer till Diamond League-tävlingen. Många frågar sig om stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis också deltar..

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!