Nån missade att göra hemläxan

Det bestående intrycket var de gapande tomma läktarna, istället för den i idealfallet utsålda folkfest som visionen kring cupfinalen innebär. Varför gjorde ingen hemläxan?
De var där, de var vittnen till hur inte fler än dryga 3 000 åskådare försökte skapa stämning på Friends Arena. Det gick sisådär... Foto: Nils Petter Nilsson, TT

 

Finalen i Svenska Cupen mellan Elfsborg och Helsingborg på Nationalarenan, Friends Arena, i Solna. Diskussionen efteråt rörde inte så mycket Elfsborgs seger som den skrala publiksiffran på drygt 3 000 åskådare. 

Gäller att vara uppdaterad

I arbetet med att paketera olika sportprodukter eller bygga upp en effektiv kommunikation kring dessa gäller för marknadsföraren att kunna så mycket om sina potentiella konsumenter som möjligt.

Att fortlöpande inhämta relevanta kunskaper kring trender, attityder, konsumtionsmönster och liknande innebär att marknadsföraren har den kontakt med verkligheten som är en grundförutsättning för att lyckas. Det handlar bland annat om att hålla koll på:

 Vem är den potentielle sportkonsumenten?

 När och hur ofta sker köp?

 Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

Att skapa en bild av köparna

Det handlar för marknadsföraren om att skapa en bild av före detta, nuvarande och eventuellt framtida köpare. Vidare behövs kunskap om beteende- respektive köpmönster, och i samband med detta vilken påverkan som styr beslut om köp samt givetvis även varför köp uteblir.

Om en verksamhet befinner sig i en period av tillväxt eller av nedgång är oväsentligt i sammanhanget. För att kunna utveckla verksamheten och lyckas på sikt är kunskap kring konsumenten av sport lika viktig.

I fallet med cupfinalen har ansvariga inom svensk fotboll beslutat att denna ska avgöras varje år på Friends Arena. Kopplat till beslutet finns en vision att man vill skapa en tradition som ska föra tankarna till t ex England, med utsåld cupfinal på Wembley. 

Fanns det en analys?

Frågan är vilken analys som har gjorts kring förutsättningarna för att visionen ska kunna närma sig verkligheten. Friends Arena tar in maximalt 50 000 åskådare i samband med en fotbollsmatch. 

Nästa fråga är vilken siffra som måste uppnås för att arrangören, det vill säga Svenska Fotbollförbundet, ska känna att evenemanget är lyckat och upplevs som en folkfest. En utsåld arena vore givetvis en underbar dröm, men verkligheten ser högst sannolikt mer eller mindre brutalt annorlunda ut. 

En djupare analys av årets båda finallagens publiksiffror de senaste säsongerna ger en hygglig fingervisning om vilket underlag som fanns för cupfinalen 2014. En viktig del i detta är självklart att analysera mönstret kring resandet till bortamatcher. Utan att ge oss in i en alltför utdragen sifferexercis kan vi konstatera att underlaget för en välbesökt cupfinal saknades.

Hur resonerar åskådaren?

Förra årets final hade bättre förutsättningar eftersom den innehöll ett stockholmslag i form av Djurgården. För motståndet stod ett annat storstadslag, IFK Göteborg, vilket ytterligare lade grunden för bra förutsättningar i termer av publikunderlag. 

Trots detta fylldes inte Friends Arena till hälften. Ett stockholmsderby skulle förmodligen ge en bättre åskådarsiffra, men visionen kring finalen kan knappast bygga på en sådan förutsättning.

Slutligen, efter de här finalerna som exempel, måste några frågor ställas kring Svenska Cupen och beslutet att förlägga finalen till Friends Arena på generell basis:

• Vem är den potentielle sportkonsumenten?

• Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

• Varför uteblir köpet?

Det hade man kunnat förutse

Vikten av kunskaper kring konsumenten av sport kan inte nog betonas, och i det aktuella sammanhanget råder inget undantag.

Det är ytterst osannolikt att en djupare analys av sportkonsumentens och dennes konsumtionsmönster skulle leda fram till att Friends Arena är det optimala valet av plats för en cupfinal oavsett vilka lag som möts.

Nån borde väl ändå ha gjort den självklara hemläxan.

Anders Ericsson

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Vänsterpartiet vill införa miljardstöd till idrotten för att modernisera idrottsplatser och idrottshallar som byggdes under miljonprogramsåren. Det kan bli den katalysator som behövs för att möta ett stort behov hos majoriteten av Sveriges kommuner och skapa plats för framtidens idrott, är en bedömning från RF.

Nu går SOK på offensiven och vill poängtera det stöd som regeringen visar försöket att få vinter-OS.Både statsminister Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström hoppas få hälsa världen välkommen till vinter OS och Paralympics i Sverige 2026.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Det hann bara gå några dagar med misstankar om matchfixing runt det allsvenska mötet Kalmar-Elfsborg så kommer rapporten från RF. Vardagen med spelmissbruk och matchfixning bland ledare och aktiva är mycket värre än befarat, visar en ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. 

Nu är han i farten igen, Stephan Wilson, som utan någon som helst kunskap eller vana antog uppgiften att åka Vasaloppet. Nu ska han leda andra nybörjare i Min klassiker på TV6.

Ajax 19-årige lagkapten Matthijs De Ligt är världens mest eftersökta fotbollsspelare. Enligt spanska tidningen Sport är läget så här: Barcelona bjuder 65 miljoner kronor i årslön. Juventus 108 miljoner om året och Paris Saint Germain fyra miljoner i veckan, 192 miljoner om året under fem år. Något svar finns ännu inte.