Allsvenskan större än SHL

Hur många fans har egentligen Allsvenskans respektive SHL:s klubbar på Facebook? Magnus Berglund presenterar en sammanställning och ger tips på hur engagemanget kan öka i sociala kanaler.
3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen. Allsvenskan lockar fler användare än SHL, visar det sig. Foto: TT

 

Facebook, denna fluga! Nej, du som är en del av IA:s trogna och kloka läsargrupp vet vid det här laget att Facebook varken är nytt eller någon fluga. Plattformen kom för drygt tio år sedan och med hjälp av iPhone tog sedan användandet fart ordentligt.

Faktum är att ungefär 3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen, enligt Orvesto. Tvåa i landet är Instagram med ungefär hälften så många användare varje dag. Den stora vinnaren på senaste tiden, i termer av antal konton, heter förresten Snapchat. Applikationen har strax över en halv miljon fler svenska användare år jämfört med i höstas och är den kanal som ökar mest. 

Men nog om det! Låt oss titta på hur de stora svenska fotbolls- och hockeylagen sköter sig på just Facebook. Och som vanligt med statistik och data är det upp till dig som läsare att själv tolka diagrammen, men några saker kan vara värda att notera.

Över 1,3 miljoner likes

Herrallsvenskans klubbar har totalt 785 634 Facebookfans. Minst. Det finns ju trots allt flera sidor än klubbarnas officiella. Motsvarande siffra för SHL är 583 291 fans. Noterbart dock att man är ett par klubbar färre i den ligan.

Betänk även att man ju trots allt kan “gilla” fler än ett lag på Facebook.

Lite vid sidan av sammanställningen av lagens digitala supporterskaror kan vi förresten se att SHL som liga har fler Facebookfans än Herrallsvenskan. Hockeyns sida har 70 653 fans (129 aktiva), att jämföra med fotbollens 33 295 (1 511).

Fotbollen har högsäsong

Det finns ingen ”off-season” i sports marketing; antingen är det hög- eller lågsäsong. Det finns innehåll och intresse hela tiden. Duktiga marknadsförare tar vara på säsongernas olika karaktärer och anpassar innehållet och publiceringarna efter förutsättningarna.

Och det märks att fotbollen har högsäsong. I snitt 13 procent av fotbollsklubbarnas Facebookfans är (per dagens datum den 27 juli) aktiva; gillar, kommenterar, delar etcetera. Att jämföra med hockeyklubbarna motsvarande siffra på tre procent. Spridningen mellan lagen är dock större än skillnaden mellan idrotterna; det finns med andra ord hockeyklubbar som – trots lågsäsong – just nu har mer aktiva fans i sina digitala kanaler än vad vissa fotbollsklubbar har.

Det är med andra ord tydligt att några föreningar gjort hemläxan och håller sina supportrar engagerade även under lågsäsongen. Lika tydligt är det att några klubbar inte riktigt har någon plan för sin digitala kommunikation (ens under högsäsong). Trist, tycker jag, för supporterskaran finns ju trots allt bara några knapptryck bort – året runt, 24 timmar om dygnet.

Så ökar du engagemanget

Några konkreta förslag för att öka engagemanget är att dela mindre text och länkar och mer bilder och videoklipp. Framförallt videoklipp som laddas upp direkt i Facebook (och inte via YouTube) har en tendens att få bra spridning. Vill man satsa seriös på Facebook som marknadsföringskanal är det också bra att lägga ett par hundralappar på att marknadsföra utvalda inlägg.

En liten peng gör nämligen att (företaget) Facebook tycker du ska belönas med flera visningar gentemot någon som ”bara” arbetar organiskt. Sajtens algoritmer fungerar så.

Passa också på att fråga fansen saker. Ta chansen inför säsongen och kartlägg dem på ett smakfullt sätt. Ett av mina återkommande exempel är om en förening skulle ha medlemmar/fans där åtta av tio av dem har hund. Det kan låta helt irrelevant, men tvärtom – den klubben är som klippt och skuren för att hitta en ”officiell hundmatsponsor”. 

Du förväntas vara aktiv på Facebook

Att vara aktiv på Facebook som elitförening är mer eller mindre ett måste. Fansen vill gärna ha svar dygnet runt och att sköta kontot för klubbens räkning kan snabbt bli en ganska tung börda. Man måste ständigt vara till hands och när man loggar in privat påminns man av sitt arbete.

Samtidigt är Facebook och de andra sociala medierna ett starkt verktyg för att kommunicera med (inte bara ”till”) sina supportrar, fans, besökare, konsumenter eller vad du nu vill kalla dem. Facebook är ett sätt att som företag, varumärke eller organisation vara mänsklig.

Ett sista tips är att själv Facebook:a runt och se vad olika sidor publicerar, hur de formulerar sig, när de publicerar och så vidare. Leta inspiration från de stora amerikanska ligorna – och passa på att ta en titt på hur konkurrenterna här i Sverige gör.

Glöm aldrig att du själv väljer hur du vill vara på nätet och i sociala kanaler. Och om du kan välja, varför vara tråkig?



Magnus Berglund

Den sportsliga framgången överglänser allt. Men det finns ju en viss ekonomisk betydelse och konsekvens av Malmö FF:s seger och avancemang till 16-delsfinal i Europa League.Och nu väntar fortsättningen på detta Europa-äventyr…

Till den halva miljard som MFF har på banken tillkommer nu nära 100 miljoner.

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.