De små idrotterna är förlorarna

TV-bevakningen tenderar bli än mer fokuserad kring de stora evenemangen medan den breda idrottsbevakningen får ta smällen. Det blir allt dyrare för tittaren, men många är beredda att betala.
Direktsänd idrott lockar åtskilliga tittare. Det är därför som TV-bolagen bjuder över varandra. Foto: TT

 

Livesänd idrott är dock en av få saker som fortfarande lockar stora skaror människor och blir därmed oumbärlig för de stora mediehusen. 

Discovery på offensiven

Storsatsande Discovery Networks köpte nyligen OS-rättigheterna för 2018-2024 och är på jakt efter ytterligare andelar av den svenska rättighetsmarknaden.

”Det är ingen hemlighet att Discovery är på g”, bekräftar Discovery Networks Swedens sportchef Emir Osmanbegovic.

De senaste åren har Viasat/MTG dominerat den svenska rättighetsmarknaden. Med exklusivt tillstånd att bland annat sända Champions League, Premier League, OS, Formel 1 och NHL, samt Allsvenskan genom samarbete med dess rättighetsinnehavarare C More, har mediejätten distribuerat majoriteten av de attraktivaste idrotterna under de senaste åren. Nu kan dock rättighetskartan vara på väg att ritas om igen.

Ett hot mot de etablerade

USA-ägda Discovery Networks är numera ett seriöst hot och utmanar om de allra ädlaste av rättigheter. Första styrkebeskedet kom i somras i samband med att Discovery köpte sändningsrättigheterna till de fyra olympiska spelen mellan 2018 och 2024.

Discovery Networks är ett av världens mest vinstrika medieföretag. Företaget rapporterar för andra kvartalet 2015 totala intäkter på 6.8 miljarder kronor för sina internationella satsningar. 

I årsrapporten för 2014 ökade Discoverys intäkter till 52.4 miljarder kronor, 13 procent mer jämfört med 2013. Dessutom var 2014 första året som den internationella marknaden genererade företaget mer inkomst än den amerikanska marknaden. 

I somras köpte företaget upp resterande 49 procent av Eurosport och tar nu full kontroll över den europeiska sportkanalen. En affär om drygt 5 miljarder svenska kronor.

”Vi är glada att vi nu kan expandera och fördjupa vår investering i Eurosport. Vi fortsätter att stärka vårt senaste globala varumärke med lokalt relevanta sporträttigheter som skapar värde för fans, annonsörer och distributörer”, sa David Zaslav, vd och styrelseordförande för Discovery Communications i en kommentar.

Han lät förstå att det bara var början.

SVT:s hopp släcktes

Efter att Viasat köpt rättigheterna för Sotji 2014 och Rio 2016 hoppades public service-vurmare runt om i landet att SVT skulle kunna vinna tillbaka OS-rättigheterna. Discovery Networks slutbud på 12 miljarder, för rätten att sända i hela Europa (undantaget Ryssland), blev dock på tok för högt och SVT var egentligen aldrig nära att värva tillbaka det mästerskap man, fram till Sotji 2014, distribuerat 27 raka upplagor av.

”När jag hör priset kan jag konstatera att vi är långt ifrån”, kommenterade SVT:s beställare av sportunderhållning Mathias Engstrand.

Discovery Networks Sweden är idag Sveriges tredje största kommersiella tv-företag. Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport är några av de plattformar som ingår i kanalportföljen. Bortsett det nytecknade OS-avtalet är företagets rättigheter än så länge relativt blygsamma. 

Tyska Bundesliga, Europa League och svenska fotbollslandslagets EM-, och VM-kvalmatcher får trots allt anses som andrahandssortering i dagens rättighetsdjungel. Med stora finansiella muskler tror dock bedömare att företagets nästa mål är att erövra den kanske tyngsta av sporträttigheter, Premier League.

Juvelen Premier League

Rätten att sända den engelska högstaligan har sedan 2010 tillhört Viasat/MTG efter att man budat ut dåvarande Canal Plus (idag C More). I samband med årets säsong är avtalet inne på sitt sista år. 

2010 budade Viasat/MTG hem den engelska dyrgripen för 1,5 miljarder och vann då rätten att sända Premier League i Sverige, Norge och Danmark mellan 2010-2012. 

Notan för 2013-2016 är alltjämt okänd till följd av en EU-dom som innebar att Viasat/MTG förlängde sitt avtal utan att Premier League fick lyssna till andra bud. Kommande budgivning lär stå mellan Viasat/MTG, TV4/C More och Discovery. Denna gång gäller rättigheterna en treårsperiod endast för Sverige men enligt branschkännare tros prislappen ändå landa runt 2 miljarder.

Tv-jättarnas kraftsamling inför den kommande Premier League-budgivningen tros vara en av orsakerna till att de europeiska toppligorna La Liga och Serie A alltjämt står utan svenska rättighetsägare. 

Svårt att räkna hem

En annan anledning kan vara att prislappen på ligorna helt enkelt är för hög med svenska mått mätt. Eftersom Zlatan Ibrahimovic numer huserar i Frankrike samt att svenskarnas generella intresse för spansk-, och italiensk fotboll inte går att jämföra med det stora intresset för Premier League, blir det svårt för svenska medieföretag att räkna hem någon vinst i förhållande till prislappen. 

Till följd av mediejättarnas passivitet klev Aftonbladet in och köpte rättigheterna till spanska-, och italienska matcher via webben föregående helg. Till att börja med dock bara för en omgång.

”Vi vet att många är frustrerade där ute. Dagligen hör folk av sig till oss och undrar hur de ska bära sig åt för att se La Liga och Serie A, då känns det underbart att nu kunna hjälpa till”, säger Sportbladets tv-chef Tobias Wixtröm.

I början av september månad figurerade dock rykten om att Viasat/MTG köpt rättigheterna till Serie A och La Liga. Detta som en säkerhet från tv-jätten eftersom man kände sig hotade i striden om Premier League. Något officiellt kommentar har dock inte kommit, men oavsett lär förhandlingar vara långt gångna. 

120 miljoner per match

Det troliga är att rättigheterna till Serie A och La Liga kommer att köpas upp, förr eller senare. Viasats utgående avtal med Premier League gör denna höst speciell men det är svårt att tänka sig en säsong utan Barcelonas-, och Real Madrids ligamatcher på svensk tv. 

Vilka eller vilket bolag som sänder Premier League nästa säsong återstår att se men allt talar för att det kommer slås nya rekord då priserna internationellt fortsätter att snurra uppåt och ingen mättnad tycks finnas. 

Viasat/MTG har i år släppt rättigheterna till både Hockeyallsvenskan och JVM. Kanske en nödvändighet för att försvara sin brittiska guldklimp?

Internationellt håller den nya tekniken på att rita om rättighetskartan. YouTube har börjat köpa rättigheter och streamar regelbundet matcher även om det än så länge endast rör sig om mindre marknader. 

Det går dock inte att utesluta att YouTube eller andra liknande globala mediejättar ger sig in i kriget om större sporträttigheter framöver. Ett annat exempel är brittiska telekomjätten BT som i våras köpte rättigheten att visa 42 Premier League-matcher per säsong, till ett snittpris av 120 miljoner svenska kronor per match.

Betalar, än så länge

Den svenska marknaden innehåller idag många aktörer vilket bidrar till att priserna trissas upp. I takt med att priserna på de åtråvärdaste rättigheterna bara tycks stiga riskerar mindre sporter att hamna i skymundan, då allt större del av företagens budget går åt redan i budgivningen. 

Bevakningen blir än mer fokuserad kring de stora evenemangen och den breda idrottsbevakningen får ta smällen. Kostnaden för den enskilde tittaren stiger också i takt med att rättighetspriserna trissas upp. För den som vill se all sport som den svenska TV-marknaden har att erbjuda blir det en hög månadsutgift. 

Inom ett par år ska rättigheterna till populära tävlingar som Champions League, Formel 1 och SHL ut på marknaden igen. Rättighetskartan lär med andra ord ritas om igen. 

Det enda som är säkert är att de åtråvärdaste rättigheterna leder till flest tittare, och flest tittare leder till störst intäkter från annonsörer och abonnenter.

Henrik Fagerstedt

Det blev stundtals en hetsig ordväxling när Daniel Kindberg på fredagen förhördes av åklagaren Niklas Jeppsson vid Ångermanlands tingsrätt i Härnösand. En samlad Kindberg vek inte ned sig en tum och förklarade sig hela tiden oskyldig. 

Redbergslids handbollsspelare ska testa golvet vid en träning i helgen, men på måndag är det tänkt att det ska bli handboll i Scandinavium igen. Got Event har svarat för ett antal åtgärder för att undvika problemet med halka som stoppade matchen Redbergslid-Skövde I måndags.

Till slut är det klart, bandyderbyt mellan AIK och Hammarby spelas den 7 december på anrika Östermalms IP, invigt av kung Oscar II den 30 september 1906. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damallsvenska Växjö DFF  kände hur den ekonomiska snaran drogs åt hårdare och hårdare. Fjolåret gick minus med 700 000 kronor. Årets säsong: 300 000 back. Då dök trävaruhandlaren och miljardären Santhe Dahl, 65, upp med en rejäl penningpåse. Bonngrabben från Moheda har aldrig sett en match med Växjös damer!

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.