När pengarna tog greppet

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idrottsrörelsen av idag är lite yrvaken i sitt uppvaknande inför det faktum att delar av verksamheten utvecklas i samklang med marknaden.
Genom att lära känna fotbollen i begynnelsen drar man lärdomar inför framtiden, är Nils-Olof Zethrins tes. Foto: TT

 

Denna yrvakenhet är en spegling av rörelsens djupa förankring i en föreställning att man främst är en folkrörelse med ideella syften. Det är en spegling av att man har svårt att se sig som en aktör på den kommersiella idrottsmarknaden. 

IFK ett nytt bevis

Men idrotten har länge utvecklats mellan masskonsumtion och folkrörelse. En ökad medvetenhet om detta kan bidra till bättre möjligheter att möta framtidens utmaningar.

Klubbar, förbund och idrottens branschorganisationer formar idrotten i konkurrens med varandra och med andra. Faktum är att idrotten under lång tid varit påverkad av kommersialiseringen. Detta har påverkat hur idrottsrörelsen utvecklats, hur man tagit ställning i olika frågor och det har också påverkat själva utövandet. Det handlar om allt från amatörreglers avskaffande, inställning till prestationshöjande medel, spelregler, kroppsideal och målen för verksamheten.

I ljuset av detta framstår IFK Norrköpings vinst i herrarnas fotbollsallsvenska som ännu ett bevis på att klubbar som tidigt satte sin idrottsverksamhet i marknadens tjänst också länge varit tongivande och vinnande. 

IFK Norrköpings stjärna har visserligen också varit skymd i djupa vågdalar. Det förtar inte att det är en klubb som tillsammans med ett fåtal andra kan kategoriseras som de allra mest framgångsrika genom alla tider. 

Tobaksaffärens insats...

Jag har nyligen doktorerat på studier om idrottens kommersialisering ur ett historiskt perspektiv. Med exempel från fotbollen, friidrotten och proffsboxningen framträder en bild som bidrar till nya perspektiv på den svenska idrotten. Dessa rör bland annat idrottens folkrörelsekaraktär.

Ofta vindlar sig idrottens historia till ett inbillat töcken av äppelkäck amatörism. Ibland omger detta töcken även IFK Norrköping, en klubb som få andra matchar vad det gäller produktion av storspelare, produktion av sportsliga framgångar och produktion av säljande matcharrangemang. 

Just i Norrköping var förutsättningarna redan under mellankrigstiden goda att forma framgångsrik elitidrott. Där fanns en stor arbetarbefolkning som kunde konsumera idrott och där fanns driftiga entreprenörer. 

Bland dessa entreprenörer fanns de som byggde fotbollen stark och som tjänade pengar på den. Tobaksaffärer anordnade supporterresor för tusentals personer, halvillegala tipsbolag startades och en stor lokal idrottspress etablerades. Idrotten omsatte pengar. Nöjestillställningar finansierade idrottandet och en omfattande värvningsverksamheter bland de svenska elitklubbarna utvecklades. 

Klubbarna blev tidigt beroende av ekonomiska intäkter för att kunna bli framgångsrika. Men vad innebar det?

Kunde inte stoppa kommersialismen 

Konsekvenserna blev att fotbollförbundet riskerade att tappa kontrollen över sin egen tävlingsverksamhet och att klubbarna kunde bli starkare än förbundet. Detta är fortfarande en levande dynamik som präglar elitfotbollen från FIFA, UEFA och ner till den svenska myllan. 

Fotbollförbundet reagerade något motsägelsefullt. Man bejakade den säljande elitfotbollen och man sökte samtidigt motverka konsekvenserna av dess popularitet. Men vad kunde man egentligen göra när man ställdes inför faktum att man var beroende av de stora intäkter som deras beskattning av framgångsrika klubbars intäkter innebar, samtidigt som man var tvungen att predika idealismens lov för att kunna behålla kontrollen över klubbarna?

Handlingsalternativen var många men en konsekvens är att både elitklubbar och förbund format sin verksamhet i konkurrens mer på marknadens villkor än genom tävlingar med syfte att främja höga ideal. 

Detta har inneburit att idrottsrörelsens idémässiga fundament framstått som idealistiska när det i stor utsträckning handlat om tävling, marknad och framgång. Men sådana grunder för den egna verksamheten är det inte förvånande att man nu är något yrvaken när renodlat kommersiella aktörer från media dikterar spelprogram, där organiserade konsumentorganisationer i form av supporterklubbar kräver inflytande eller när företag erbjuder idrottstjänster med allt från spektakulära säsongsupplösningar till träningskoncept inom barnfotbollen.

Nils-Olof Zethrin

Fakta

Vill du läsa mer om idrottens kommersialisering ur ett historiskt perspektiv? Ladda ner avhandlingen gratis via den här länken.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.