Sponsorn söker nätverk

En sponsor på elitnivå i hockey satsar oftast stora pengar. Ett paket med logeinnehav, marknadsföring och biljetter kostar ofta kring 500 000 kr i en SHL-arena. En s k huvudsponsor betalar mång-miljonbelopp.
Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen som är en framträdande sponsor som framför allt vill nå nätverk.

 

Så det krävs att klubbarna sköter sig för att behålla kunderna. 

Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen, ett bolag som finns på tolv orter, däribland Västerås där Niclas har sitt kontor. 

Jag tog en pratstund med Niclas utifrån en sponsors perspektiv. Vilka förväntningar har de? Vad vill de få ut? Vad ser de som bra och sämre? 

Bilia Mälardalen har en bred sponsring. På elitnivå märks bl a Västerås hockeyn och svenska mästarna i bandy, Västerås SK.

Dialog

- Vi förväntar oss en tät dialog med den klubb vi samarbetar med, säger Niclas. - Att vi får ge feedback till förbättring och att vi hjälps åt. Finns inte dialogen tror jag att jag gör mig till tolk för de flesta sponsorer – varför har vi satsat pengar på detta?

Nätverk

Nätverk är ett bekant begrepp i den moderna sponsringen. Att få umgås med andra sponsorer under evenemang och knyta kontakter som i slutändan leder till affärer. Detta är en grundbult i synen på sponsring från företagen.

- Vill påstå att det kanske är nummer ett för oss i vår sponsring, fortsätter Niclas Andersson. 

- Vi eftersträvar nätverken. Vi vill vara en del av dom. En klubb med brett nätverk attraherar oss eftersom det är vägen in till business. Så att få nyttja en klubbs nätverk är stimulerande. Då leder det ena till det andra. Helt plötsligt har vi Mälardalens Handelskammare som samtalspartner.

Idag ett partnerskap

Niclas Andersson är erfaren inom hockeyn. Han har haft god insyn i Skellefteå AIK och ingår i Örebro HK:s styrelse. Så han har följt utvecklingen väl inom sponsring.

- Som de flesta vet så har det gått ifrån allmoser till dagens affärsuppgörelser och ett partnerskap.

Han ser hur de numera moderna arenorna bjuder på helt andra möjligheter för en sponsor. Här kan företag föra ut sitt budskap på jumbotronen och de kan stå för representation på en loge eller i ett VIP-rum.

- Det har ju blivit helt annorlunda. Vi har som sagt gått från islador till arenor. Komforten gör ju att representationen till våra kunder är populär. 

Välgörenhet

Nämn något i övrigt kring klubbarnas sponsorsarbete som du vill lyfta fram.

- Välgörenhet är viktigt. Vi som ett börsnoterat bolag ser samhällsnyttan som prioriterad. Från klubbarnas sida har det blivit bättre. Men här finns mera att göra. Jag tycker att klubbarna borde lyfta upp välgörenhet på dagordningen.

Men var är kvinnorna? 

Själv ser jag Malmö Redhawk kontinuerligt, men har reagerat på avsaknaden av kvinnor.  För att ta ett exempel, Redhawks derbyn mot Rögle, det var utsålt och det betyder 12 600 åskådare. Jag har min plats på Malmö Arena och noterade hur Percys Restaurang var fylld av gäster, totalt 640 personer. 

Men, jag roade mig med att handräkna antalet damer. Efter koll med entrépersonalen kom vi fram till att det endast var 30-talet kvinnliga gäster av 640. 

Hm, det tycks vara som om företagen nästan bara bjuder män i sin representation, åtminstone i Malmö. 

Här finns det mycket ogjort och det gäller generellt. Klubbarna kan själva jobba hårdare och de kan stimulera företagen att också bidra till att fler kvinnor går på hockey. De är stor potentiell publikgrupp.

Gunnar Svensson

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Det blir stjärntätt när Bauhaus-galan avgörs på Stadion torsdagen den 30 maj, Kristi Himmelsfärds dag. Tio världsettor kommer till Diamond League-tävlingen. Många frågar sig om stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis också deltar..

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!