Sponsorn söker nätverk

En sponsor på elitnivå i hockey satsar oftast stora pengar. Ett paket med logeinnehav, marknadsföring och biljetter kostar ofta kring 500 000 kr i en SHL-arena. En s k huvudsponsor betalar mång-miljonbelopp.
Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen som är en framträdande sponsor som framför allt vill nå nätverk.

 

Så det krävs att klubbarna sköter sig för att behålla kunderna. 

Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen, ett bolag som finns på tolv orter, däribland Västerås där Niclas har sitt kontor. 

Jag tog en pratstund med Niclas utifrån en sponsors perspektiv. Vilka förväntningar har de? Vad vill de få ut? Vad ser de som bra och sämre? 

Bilia Mälardalen har en bred sponsring. På elitnivå märks bl a Västerås hockeyn och svenska mästarna i bandy, Västerås SK.

Dialog

- Vi förväntar oss en tät dialog med den klubb vi samarbetar med, säger Niclas. - Att vi får ge feedback till förbättring och att vi hjälps åt. Finns inte dialogen tror jag att jag gör mig till tolk för de flesta sponsorer – varför har vi satsat pengar på detta?

Nätverk

Nätverk är ett bekant begrepp i den moderna sponsringen. Att få umgås med andra sponsorer under evenemang och knyta kontakter som i slutändan leder till affärer. Detta är en grundbult i synen på sponsring från företagen.

- Vill påstå att det kanske är nummer ett för oss i vår sponsring, fortsätter Niclas Andersson. 

- Vi eftersträvar nätverken. Vi vill vara en del av dom. En klubb med brett nätverk attraherar oss eftersom det är vägen in till business. Så att få nyttja en klubbs nätverk är stimulerande. Då leder det ena till det andra. Helt plötsligt har vi Mälardalens Handelskammare som samtalspartner.

Idag ett partnerskap

Niclas Andersson är erfaren inom hockeyn. Han har haft god insyn i Skellefteå AIK och ingår i Örebro HK:s styrelse. Så han har följt utvecklingen väl inom sponsring.

- Som de flesta vet så har det gått ifrån allmoser till dagens affärsuppgörelser och ett partnerskap.

Han ser hur de numera moderna arenorna bjuder på helt andra möjligheter för en sponsor. Här kan företag föra ut sitt budskap på jumbotronen och de kan stå för representation på en loge eller i ett VIP-rum.

- Det har ju blivit helt annorlunda. Vi har som sagt gått från islador till arenor. Komforten gör ju att representationen till våra kunder är populär. 

Välgörenhet

Nämn något i övrigt kring klubbarnas sponsorsarbete som du vill lyfta fram.

- Välgörenhet är viktigt. Vi som ett börsnoterat bolag ser samhällsnyttan som prioriterad. Från klubbarnas sida har det blivit bättre. Men här finns mera att göra. Jag tycker att klubbarna borde lyfta upp välgörenhet på dagordningen.

Men var är kvinnorna? 

Själv ser jag Malmö Redhawk kontinuerligt, men har reagerat på avsaknaden av kvinnor.  För att ta ett exempel, Redhawks derbyn mot Rögle, det var utsålt och det betyder 12 600 åskådare. Jag har min plats på Malmö Arena och noterade hur Percys Restaurang var fylld av gäster, totalt 640 personer. 

Men, jag roade mig med att handräkna antalet damer. Efter koll med entrépersonalen kom vi fram till att det endast var 30-talet kvinnliga gäster av 640. 

Hm, det tycks vara som om företagen nästan bara bjuder män i sin representation, åtminstone i Malmö. 

Här finns det mycket ogjort och det gäller generellt. Klubbarna kan själva jobba hårdare och de kan stimulera företagen att också bidra till att fler kvinnor går på hockey. De är stor potentiell publikgrupp.

Gunnar Svensson

Östersunds FK har nu presenterat en kontrollbalansräkning som kommer att väcka reaktion.  Här värderas spelarna till 60 miljoner kronor och plötsligt kan klubben visa ett plus på 23 miljoner och ett eget kapital på 19 miljoner.

Östersunds FK har uppfunnit hjulet för att undvika konkurs. Det framgår i en kallelse till den nya bolagsstämman 21 april. Den nya värderingen är ett sätt att återställa det egna kapitalet och undvika konkurs.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Håll i er nu. Av alla kreativa förslag för att hålla i gång idrotten kommer det kanske mest otroliga från England. Som en möjlighet fortsätta med racingens Storbritanniens GP, finns ett sannerligen unikt förslag -  loppet ska köras åt fel håll. 

 

 

Håll i er nu. AV alla kreativa förslag för att hålla i gång idrotten kommer det kanske mest otroliga från England. Som en möjlighet fortsätta med racingens Storbritanniens GP, finns ett sannerligen unikt förslag -  loppet ska köras åt fel håll. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

Enligt The Times kommer fler av säsongens Premier League-matcher att TV-sändas om säsongen kommer igång. Sedan 2012 har England haft förbud att sända klockan 16-matcherna på lördagen.

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.