Sponsring och event i medvind

Sponsring har sedan flera år växt förbi både TV-reklam och dagspress. Det visar den enorma utveckling som sker med hjälp av mjuka värden och upplevelsebaserad kommunikation.
Med Abba och de historiska 56-orna inom idrott inleddes det svenska undret, skriver Niklar Birgetz i sin trendspaning inom sponsring och event.

 

• Alicia Vikander vinner en Oscar.

• Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap av Tele2 Arena – priset utdelat av European Sponsorship Association (ESA).

• Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, är nominerad för en Emmy.

• Antalet nomineringar i Gyllene Hjulet har ökat med tjugo procent till 160.

• Investeringarna i sponsring och event är på väg att spränga 14 miljardersvallen - bara internet och mobilt är populärare i marknadsföringsmixen.

Det går bra nu – och det gemensamma är att det har bäring på de mjuka värdena. 

Började med musikundret

Det började med det svenska musikundret med Roxette, Denniz Pop och Polar-prisetvinnaren Max Martin, i spetsen. Det fortsatte med kläd- och möbeldesign samt skandinavisk management inom hotell. 

Nu kommer skådespelare, en Youtube-stjärna och företag med sinne för det kreativa (bland annat Tele2) med full kraft.

Världen tittar på Sverige med beundrande ögon. Jag märkte det redan vid världens största sponsringskonferensen, IEG, i Chicago förra året. Piewdiepie nämndes varje dag under den fyra dagar långa mässan – både som ett fenomen inom den “nya” kanalen Youtube där han fångar en ung miljonpublik varje gång han kommenterar sitt spelande på nätet, och för det faktum att han är svensk. 

Jag tror faktiskt att det bottnar i ABBA. Gruppens framgångar världen över under 70-och 80-talet – främst deras turnéer och då allra främst konserterna i de engelsktalande länderna England, USA, Kanada och Australien – har banat väg för intresset för Sverige och skapat en positiv bild av oss svenskar som föregångare inom en rad områden.

Att Björn Borg sopade banan med alla konkurrenterna i turneringar världen över parallellt med ABBAs framgångar gjorde ju inte saken sämre. Inte heller att Ingemar Stenmark vann många av sina magiska 86 världscupssegrar. 

Sponsring och event för 14 miljarder

Nu skriver vi 2016 och investeringarna i sponsring och event är på god väg förbi 14 miljarder kronor inklusive de företagsinterna event som görs med hjälp av en eventbyrå. 

Många event sker dock internt på företagen, utan byråhjälp. Dessa räknas inte med i statistiken, liksom inte heller all den sponsring som sker i TV och radio, exempel sponsring av TV-program som Idol. Det innebär att mörkertalet är stort och att investeringarna i sponsring och event egentligen är ännu större än drygt 14 miljarder kronor. Förmodligen flera hundra miljoner kronor större.

Att enbart sponsring sedan flera år växt förbi både TV-reklam och dagspress, enligt IRM:s mätningar, visar den enorma utveckling som sker med hjälp av mjuka värden och upplevelsebaserad kommunikation. 

Snart Gyllene Hjulet

Gyllene Hjulet – sponsrings & eventbranschens årliga utdelning av priser till idéer och projekt som sticker ut – blomstrar. Aldrig har antalet bidrag varit större och aldrig har spekulationerna varit så många inför galan.

Det sistnämnda märkte jag speciellt i tisdags då jag hade äran att få presentera de 65 nominerade bidragen på Casino Cosmopol i Stockholm. Det tisslades och tasslades under minglet.

7 april vet vi svarat på vilka 13 vinnare som får motta statyetten, diplom och ära för sina sponsrings- och eventkampanjer 2015. De kommer med stolthet visa att deras vinnarbidrag stärker branschens position ytterligare.

Niklas Birgetz

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Östersunds FK gör ett minusresultat på närmare 40 miljoner kronor i stället för beräknade 18,5. Anledningen är att bolagsstyrelsen plockat bort den förväntande 15 miljonerna från Cypernbolaget Puls 8 i  balansräkningen. Årsredovisningen blev klar på onsdagskvällen 

- Det är ett katastrofresultat, bekräftar klubbens vd, Lennart Ivarsson.

Idrottsparken blev Nya Parken som blev Östgötaporten som nu blir, ja vad då? Vid onsdagens årsmöte avslöjade IFK att ett företag har köpt rättigheterna till fotbollsarenan. 

-  Det är en av de största affärerna klubben någonsin gjort, säger klubbchefen Patrik Selin

Kommuner över hela Sverige söker ständigt mer information runt idrottsturism och undrar hur beteendegrunderna ser ut. Var börjar man och hur utvecklas formerna för ett samspel med föreningar? återkommer som frågor. I  Lund har man kommit en bra bit på väg.  Att locka för att starta kreativiten ska ske via evenemangsstöd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.