Idrotten underskattad och outnyttjad

Idrottens roll utanför sportsidorna, utanför fritidsförvaltningarna, utanför idrottsarenorna, är djupt underskattad. Det finns ett oförklarligt lågt intresse för föreningslivets roll i samhället.
MFF och spelarna kan göra små som stora insatser i olika socialfrågor. Bara det att de uppskattar fansen betyder mycket. Som här, Yoshimar Yotún tar selfies med några supportrar. Foto Emil Langvad / TT

 

Jag håller med Åge Hareide, MFF:s förre tränare, som i en intervju för några veckor sedan konstaterade: 

”När människor från olika kulturer träffas inom fotbollen eller andra idrotter blir det sällan problematiskt… Dessa möten gör att jag på allvar tror att idrotten som enande kraft kan bidra till att rädda världen.”

Skapade jobb för 69 Malmöbor

Idag är Malmö FF, liksom FC Rosengård med Sveriges ledande damfotbollslag, betydligt mycket mer än fotboll. Vårt ökande engagemang utanför fotbollsplanen är vårt sätt att ta samhällsansvar, visa tacksamhet och ge tillbaka för det breda stöd vi fått och får. ”MFF i samhället” är idag en av vår klubbs viktigaste delar.

Ett konkret exempel är att MFF under det första halvåret 2016 skapade arbete åt 69 Malmöbor, 44 av dem är under 30 år.

Det skedde genom Karriärakademi, som är en del av ”MFF i samhället”, i samarbete med Arbetsförmedlingen. Målet var att skapa minst 50 jobb under 2016, ett mål vi passerat med god marginal. Arbetet fortsätter i högt tempo. Under senhösten startar MFF en fotbollsturnering där arbetssökande och arbetsgivare spelar tillsammans.

Tidigare i år fick MFF ett förslag från Kina om ett samarbete för att utveckla landets fotboll. Förfrågan gällde inte bara utbyte av spelare, träningsmetoder eller liknande, utan också utbildning kring ett effektivare arbete ute i samhället, bland annat med en akademi, en skola där eleverna spelar fotboll varje dag.

Naturligtvis hänger det kinesiska intresset ihop med MFF:s internationella framgångar, men utan klubbens arbete i samhället, framför allt i skolorna, hade vi förmodligen inte fått frågan. Vi tackade nej, det är inte i Kina MFF ska göra nytta, så långt räcker inte klubbens resurser.

Behöver inte krångla till det

MFF är en av de största och ekonomiskt starkaste idrottsföreningarna i Sverige. Jag är medveten om att de flesta svenska föreningar inte har resurser att arbeta med aktiviteter vid sidan om sin huvudverksamhet på det sätt som vi kan.

Men med rätt fokus och rätt ekonomiskt stöd skulle föreningslivet kunna göra mycket mer ute i samhället. Enligt Riksidrottsförbundet finns det cirka 20 000 föreningar i Sverige som tillsammans har mellan 2,5 och 3 miljoner aktiva.

Idrottsklubbar och andra föreningar behöver inte skapa något extra eller krångla till det för att nå fram till människor. Vi kan använda vår kärnkompetens: att utveckla och ta hand om människor. ”MFF i samhället” har unga som främsta målgrupp, det är hos dem vi kan göra störst skillnad. Det är där vi har vår kompetens, våra kontakter och vårt nätverk.

Då blir det rubriker minsann

När Malmö FF:s A-lag vinner eller förlorar, när klubben köper eller säljer spelare, får MFF stor uppmärksamhet i medier och runt fikaborden runt om i Sverige. Men när klubben vill berätta om MFF:s viktiga roll i samhället, vårt omfattande arbete för att hjälpa till att bära upp de delar av samhället där utanförskapet är stort, då är det svårare att få medier och politiker att lyssna.

Det gör att vi sällan får möjlighet att brett berätta om vårt dagliga arbete i samhället och därmed har vi svårt att skapa förståelse för vad klubben åstadkommer. Och det gäller inte bara Malmö FF, det gäller alla föreningar, stora som små.

Det är därför glädjande att Moderna Museet i Malmö inviger en konstutställning kring ”MFF i samhället”, initierad av MFF:s eldsjäl Staffan Tapper och museets chef i Malmö John Peter Nilsson.

Idrotten är en starkt förenande kraft och föreningarna en viktig del av samhället. Deras mål är att sprida och underhålla positiva värderingar, motverka våld och rasism, minska användningen av droger och öka integrationen mellan olika grupper i samhället.

Engagerar 100 klubbar

MFF:s ”Fotboll mot rasism” engagerar närmare 100 klubbar från hela Skåne. Fotbolls- och idrottsakademierna för årskurs 7-9 finns på nio orter. MFF arrangerar också fotbollsspel en gång i veckan för nyanlända som bor i Malmö. 

MFF har samlat in pengar till UNICEF:s insamling ”Hjälp barn på flykt”, bland annat genom att auktionera ut en loge till en match i Champions League, något som drog in 80 000 kronor. Vid en annan match öppnade vi läktaren för 500 transitboende. De fick se matchen med halsdukar som Malmöbor skänkt.

Idrottens roll som samhällsbärare är underskattad och outnyttjad. Från Malmö FF:s sida är vi beredda att sätta oss ner med ledande politiker för att bidra till att driva frågan och arbetet kring hur föreningslivet kan bli en ännu tydligare – och mer uppskattad – samhällsbärare.

Håkan Jeppsson

Fakta

"På Moderna Museet Malmö visas under två veckor glimtar ur föreningens långa historia. Det är överraskande att se pokalernas och prisernas höga konstnärliga kvalitet, liksom hur konstnärer har hyllat klubben genom en rad målningar", berättar museichef John Peter Nilsson. Tillfället tar MFF:s ordförande Håkan Jeppsson och skriver om MFF:s roll i samhället. En krönika som först har publicerats i Sydsvenska Dagbladet och nu i Idrottens Affärer.

Anonym (inte verifierad)

tis, 2016-10-04 14:46

1. Är ju strålande med idrottens

Är ju strålande med idrottens sociala insatser, MEN att anordna en TRÄNINGSMATCH mot Bröndby där minst 100 poliser/polisbilar/hästar var tvungna att jobba i stort sett hela dagen för att undvika slagsmål o kravaller är inte speciellt klokt. Det kostade oss skattebetalare mycket mycket mer än de pengar än du nämner att ni hjälpt till att dra in.Skäms!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.