Geografin spelar ingen roll

Geografin spelar inte så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen.
Åkarna ska i Köpenhamn färdas med hiss och se soppförbränningen på nära håll varefter de kan välja på grön, röd och svart nedfart om 400 meter.

 

I Sydsvenskan kunde skåningarna läsa om en kanonsatsning i Lund. Kommunen har hyrt en snökanon från Italien.

En vinter i - Lund och Köpenhamn

Tanken är att vid gynnsamma förutsättningar kunna tillverka snö som ju sällan faller på naturlig väg i denna del av Sverige, för att anlägga längdspår i Stadsparken. Kommunen planerar också att tillverka snö för utförsåkning på Sankt Hans backar i den norra delen av staden. För att citera artikeln så ser de ”en framtid med Sankt Hans backar som ett skidmecka”. 

Som lundabo drar jag lite på smilbanden. Det låter ju trevligt och kan innebära roliga aktivitetsmöjligheter för stadens invånare. Samtidigt undrar jag lite över stadens prioriteringar. Inte minst med tanke på att Lund faktiskt ligger i Skåne. 

Jag är kulturgeograf och geografer har länge haft följande ”slagord”: ”Geography matters”. Jag inser dock att geografin inte spelar så stor roll längre, den sätter inte längre ramarna för hur vi bygger och vilka verksamheter som finns på platsen. Åtminstone inte i mer välbärgade delar av världen. Vi kan på artificiell väg sätta oss över naturen. 

Och sjöar i Dubai

Anläggandet av ”konstgjorda” skidanläggningar har pågått en längre tid och blivit mer avancerat de senaste tio åren. Skidtunneln i Torsby har funnits i tio år. 

Ett populärt nöje sedan elva år tillbaka, bland turister och den rikare delen av befolkningen, i Dubai är att åka skidor i inomhusanläggningen Ski Dubai. I ett ökenland. 

Här blir hållbarhetsdimensionen av de konstgjorda anläggningarna tydliga. Nöjet och nyttan måste vägas dels mot miljöeffekterna, dels mot de stora investerings- och driftskostnader som det är frågan om.

I centrala Köpenhamn anläggs en skidbacke på utsidan av ett kraftverk. Enligt planerna ska där rymmas en grön, en blå och en svart nedfart, och längden på backen väntas bli ungefär 400 meter. 

Fler kan göra mer

Så här motiveras satsningen i en intervju i SVT: Danmark är en jättestor skidnation, det tror man inte men det är mer än en halv miljon danskar som åker skidor varje år. Men det vi gör är att vi åker utomlands och det är ganska dyrt, så just nu är det lite en sport för de som har pengar. 

Kanske är det så att denna typ av satsningar kan tillgängliggöra skidåkning och skapa roliga aktiviteter för fler (fast ofta inte gratis).

Man skulle kunna tänka sig att när vi får tillgång till det “exotiska” på hemmaplan så behöver vi inte resa vilket ju skulle vara gynnsamt för klimatet, men så är det inte. Resandet har stadigt ökat parallellt med att vi på artificiell väg lyckats överbrygga naturliga förutsättningar på platsen.  

En annan aspekt som de här satsningarna sätter fingret på är urbaniseringen av idrottsaktiviteter som tidigare var kopplade till olika typer av naturmiljöer.

Granskogen ett minne blott

En gång i tiden ägde klättring rum i bergen och skidåkning i naturliga backar och skidspår i granskogen. Nu kan vi i stort sett utföra alla former av idrottsaktiviteter i städerna. Vi spelar beachvolleyboll mitt i stan. Det är inte konstigt att ju mer urbana vi blir desto fler aktiviteter äger rum i stadsmiljö. 

Det här kommer innebära att autentiska upplevelser och miljöer blir allt mer exklusiva. Det naturliga blir det spektakulära.

Artikeln i Sydsvenskan avslutades på följande skämtsamma (?) vis: Backarna (Sankt Hans backar) är från början en soptipp som skämtsamt kallas Monte Komposti. Det kan ändras till Monte Kompisti. Egentligen är det bara fantasin och plusgraderna som sätter gränsen för hur långt Lund kan gå som vintersportort. 

Hur det är ställt med fantasin vet jag inte, men plusgrader är det för det mesta. 

Karin Book

Fakta

I Köpenhamn, ovanpå ett kraftverk, anläggs en backe för utförsåkare. Åkarna kan välja mellan grön, blå eller rent nedfart, alla med en längd av 400 meter-

- Om man lägger 3,5 miljarder kronor på att bygga ett kraftverk mitt inne i Köpenhamn får man se till att det inte blir en ful låda som grannarna protesterar emot och som förstör stadsmiljön. Istället får man göra det till en offentlig park, en attraktion.

Säger arkitekten Bjarke Ingels som är mannen bakom skapelsen. Kombination av sopförbränning och skidåkning är unik i alla avseenden.

Kraftverket är planerat till 100 meter högt och blir i så fall den högsta byggnaden i Köpenhamn. Bygget är spektakulärt i många avseenden. Åkarna tar sig med hiss till toppen och under färden upp kan de vad som sker inne i den enorma byggnaden, dvs sopförbränningen och där också det synnerligen avvikande är att för varje ton koldioxid ska en 30-meter stor rökring släppas ut från skorstenen.

Illustrationer: Dezeen Studios

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.