SM-veckan – en framgångssaga att utveckla
Mästare som koras i 20 idrotter, idrottsstjärnor som lockar storpublik, mängder av tv-timmar och artistframträdanden under en hel vecka. Beskrivningen av SM-veckan i Söderhamn minner en hel del om det som skulle kunna vara ett vinter-OS – men såklart i ett slags miniformat.
Det är alltid en fantastisk upplevelse att besöka SM-veckan både vinter som sommar. Att få känna pulsen av ett evenemang som samlar så många och riktar strålkastarljuset mot idrotter och idrottsstjärnor som trots sina fantastiska prestationer sällan får möjlighet att visa dem för en större publik. Men under SM-veckan får de utrymme. Dels får de mindre idrotterna vara med i ett större sammanhang men också just utrymme i SVT, mer åskådare till tävlingarna och en stjärnglans de annars inte fått uppleva.
Gjorde SM-veckan till sin
Jag är övertygad om att vi trots att evenemanget vuxit snabbt bara sett de första utvecklingsstegen av SM-veckans hittills korta historia. Första SM-veckan arrangerades 2009 i Sundsvall där fem idrotter deltog. Under SM-veckan sommar i Norrköping 2016 avgjordes mästerskap i 47 idrotter och under succéveckan i Söderhamn för bara några veckor sedan deltog 2 500 idrottare i 20 idrotter inför 75 000 åskådare totalt under veckan. Imponerande siffror och det kändes att Söderhamnsborna verkligen gjorde evenemanget till sitt. De vita mössorna som gav entré till tävlingarna lyste upp alla arenor och skidhjältarna bars fram av påhejare som kantade spåren.
Från att inledningsvis ha varit ett evenemang med fokus på idrott på toppnivå har SM-veckan vuxit till en idrottsfest som kombineras med artistuppträdanden, prova på aktiviteter och kulturutbud för att skapa en helhetsupplevelse av staden och regionen för besökarna. Smörgåsbordet av upplevelser skapar en puls och en rörelse som är fantastisk men också utmaningar i frågor om boende för både aktiva och besökare, arenor som klarar mästerskapen och är tillgängliga för alla, transporter med mera. Söderhamns kommun, med sina knappa 26 000 invånare, var SM-veckans minsta värdstad. Med samarbetet inom Gävleborgs regionen visade Söderhamn att det inte är storleken som är viktigast.
Lokalt engagemang
SM-veckan är ett smörgåsbord av idrott och här tävlar eliten om medaljer samtidigt som mästerskapen visar bredden av svensk idrott. Förutom att sätta fokus på bredd och topp inom svensk idrott riktas också ljuset mot värdstaden, senast Söderhamn som arrangörsstad och Gävleborg som region. Det är inte bara de aktiva som är hjältar under en SM-vecka. För att evenemanget ska bli verklighet krävs ett stort lokalt engagemang och volontärinsatser – inte minst av de lokala idrottsföreningarna. I Söderhamn var uppslutningen stor och bakom tävlingarna låg också ett lyckat integrationsprojekt där ett stort antal flyktingar fixade arenan och agerade spårfunktionärer.
SM-veckan där den reser runt i Sverige på sin egen Eriksgata bidrar till regional utveckling, turistekonomisk omsättning, samarbeten mellan förvaltningar och mellan föreningar och utveckling av den lokala idrotten. De lokala idrottsföreningarna engagerar sina medlemmar som samlas och blir en del av stadens och regionens genomförande, en del av evenemanget. För att lyckas måste alla delar gå i takt och göra jobbet med sikte på målet och inte på egen vinning. Det är ett värde i sig som är nog så viktigt, att få till den här känslan av tillhörighet, gemenskap och att vi kan.
Borås nästa!
I sommar väntar SM-veckan i Borås, som stod som värd även 2014. Under 2018 är det Skellefteå som står värd under vintern och Helsingborg och Landskrona arrangerar SM-veckan sommar 2018. Jag är övertygad om att vi kommer att få se fler samarbeten i regionerna för att arrangera SM-veckan framöver. Då kommer strålkastarljuset inte bara riktas mot idrottsstjärnor och alla aktiviteter under veckan. I fasen av förberedelser skapas ännu mer samverkan över kommungränser vilket ger förutsättningar att skapa möjligheter för ännu mer hållbara idrottsevenemang som ger mervärden för invånare och kommuner långt efter att festligheterna lämnat.
I dag driver RF detta som projektägare i egen regi i samverkan med SVT. I dag kostar det RF en del resurser. I en framtid tror jag SM-veckan snarare kan leverera inkomster till gagn för svensk idrott. Professionella evenemangsarrangörer knackar redan på dörren och vill vara med och utveckla konceptet.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar