Hammarbys publiksuccé en guldgruva

Nya Tele2 i Stockholm är rena guldgruvan för Hammarbys fotboll. Sedan flytten från Söderstadion sommaren 2013 är publikökningen 170 procent, en tillväxt som ger laget en tredje plats i Europa, bland klubbar som under den senaste tioårsperioden flyttat till nya arenor.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Endast tyska Hoffenheim och engelska Brighton redovisar högre publiktillväxt.

I exakta tal har Hammarby haft ett publiksnitt på 21 734 personer på de 63 hemmamatcher som har spelats på Tele2, sedan klassiska Söderstadion övergavs. Totalpubliken uppgår till 1 369 287 personer.

¬Publikrusningen till Tele2 innebär i biljettintäkter per år cirka 50 miljoner kronor, ett belopp som bekräftas av vd Henrik Kindlund på föreningens hemsida. Totalt cirka 200 miljoner kronor på fyra år och som möjliggör det nya lagbygge som danske tränaren Jakob Michelsen, ”Mini-Mourinho”, har påbörjat.

Topplag – nästa säsong

Sedan Michelsen tillträdde, till årets säsong, har 19 spelare lämnat klubben, 13 nya har stämplat in. SVT-experten Daniel Nannskog har redan klassat Hammarby som ett topplag – nästa säsong.

– Givetvis är publiken en bra plattform för oss. En fylld arena är också ett bra dragplåster för att få in nya sponsorer, säger Henrik Kindlund.

Djurgården, som också har Tele2 som ny hemmaarena efter Stockholms Stadion, redovisar en publikökning på 78 procent, och innehar andra plats i den tabell som visar publikutvecklingen över svenska lag under de första fyra åren på den nya arenan, i jämförelse med de fyra sista på gamla arenan.

Efter Hammarby och Djurgården följer Elfsborg, + 51 procent, AIK + 27, Kalmar, +20, och Malmö + 6 procent. Städer som byggt om befintliga arenor, som Norrköping, ingår inte i den analys som redovisas av Hammarby Fotboll.

I tabellen över publikutvecklingen hos klubbar i Europa, som flyttat till nya arenor under den senaste tioårsperioden är tyska Bundesligalaget Hoffenheim i särklass med en ökning på 404 procent. Laget spelar på Rhein-Neckar-Arena, invigd 2009. Här spelade förra säsongen Jiloan Hamad, nu i Hammarby.

Djurgården 13:e

På andra plats återfinns säsongsnya Premier League-laget Brighton, med en 284-procentig ökning, därefter Hammarby +170 , Legia Warszawa, +158, är på fjärde plats. Djurgårdens 78- procentiga ökning ger föreningen en 13:e plats.

– När arbetet med Tele2 påbörjades var vi just i Brighton på studiebesök 2012. Vi imponerades av nya Falmer Stadium, publikkapacitet på 30 750 och invigd 2011. Tele2 påminner i många avseenden om Brightons arena, säger Göran Rickmer, evenemangsansvarig i Hammarby.

Publikrekordet för fotboll på Tele2 är 31756 åskådare i Hammarbys möte med Östersund 4/4 2016. För övriga publika evenemang är rekordet 40 557 vid Madonnas konsert 14/11 2015. Ägare är Stockholms stad via SGA Fastigheter AB.

I 43 av 63 hemmamatcher har Hammarbys publiksiffra överstigit 20 000 åskådare. I 62 av 63 matcher har det varit mer än 10 000 åskådare.  Den lägsta publiksiffran är 7 886 mot Östersund 2013.

Tittar framåt

– Även om publiken är med oss i dag får vi absolut inte slå oss till ro. Vi tittar ständigt framåt för att fortsätta att bygga publik och i förlängningen bygga en framgångsrik förening, säger Göran Rickmer till föreningens hemsida.

Ägare till Hammarby Fotboll AB är Hammarby IF Fotbollförening med 50,4 procent av rösterna i  föreningen och med 29,6 av kapitalet. Resterande ägare, röster och kapital, är Anschutz Entertainment Group Sweden AB samt fem investerare.

Kjell Nilsson

Fakta

Hammarby med ett SM-guld i fotboll, 2001, är för närvarande på 10:e plats i den allsvenska tabellen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.