Vinter-OS lockar för få åskådare

I veckan började OS-facklans färd mot Sydkorea där vinter-OS invigs den 9 februari 2018. Tydligen är det så att oroväckande få biljetter sålts. Att utländska besökare tänker efter en extra gång innan de beger sig till Pyeongchang, som ligger endast 80 kilometer från den nordkoreanska gränsen, kanske inte är så konstigt. konstaterar Karin Book.

Foto: Maja Suslin / TT. Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Arrangörerna bedyrar dock att de säkerheten har högsta prioritet och IOK betonar att läget är under kontroll. Kring detta kommer vi säkert få se många rapporter de kommande månaderna.

ointresse på hemmaplan

Vad som kanske är mer förvånande är sydkoreanernas ointresse för biljetterna. Endast en tredjedel av de nationella biljetterna har i nuläget sålts. I nyhetsinslag den gångna veckan vittnades det om ett generellt sett stort ointresse för vinter-OS bland sydkoreanerna. Detta är ett problem för värdlandet. En viktig framgångsfaktor för ett stort evenemang är hur acceptansen och förankringen är bland lokalbefolkningen.

Inte sällan rapporteras det i samband med OS och andra stora evenemang om hur befolkningen drabbas negativt av OS-förberedelserna. Människor tvingas flytta.

Det är en väldigt vanlig konsekvens i samband med anläggandet av OS-anläggningarna. Invånares näringsverksamheter tvingas flytta eller utsätts för drastiska förändringar.

 

Medborgarnas rättigheter kränks på olika sätt. Detta var särskilt tydligt i samband med vinter-OS i Sotji men har förekommit i de allra flesta fall.

Kraftig varning

Dessa konsekvenser för invånarna är allvarliga och påverkar deras liv och försörjningsmöjligheter i grunden. I samband med vinter-OS i Sydkorea har det varit mycket lite skriverier om sådant.

Att invånarna inte är intresserade av att köpa biljetter är naturligtvis inte lika allvarligt, men ska ändå ses som en varningsklocka.

Det kan handla om ett rent ointresse, en aktiv protest eller ha att göra med att många invånare inte har råd med biljetterna. I samband med London-OS lyftes problemet med att biljetterna var så dyra att många britter inte hade råd med dem.

Vi kunde läsa om samma problem också i samband med fotbolls-VM i Brasilien. OS och andra stora idrottsevenemang är inte för alla. Detta kan naturligtvis sticka i ögonen på invånarna när de samtidigt ser hur enormt stora belopp som läggs på ett enda evenemang, inte sällan i en ansträngd ekonomisk situation.

Jag brukar betona att oavsett om det handlar om en stor infrastruktursatsning eller ett evenemang (som ju är både och) så måste befolkningen kopplas in och känna sig delaktiga under planeringsprocessen och själva evenemanget. Huvudsyftet med ett evenemang är, oavsett hur arrangörerna motiverar värdskapet, att visa upp och marknadsföra landet eller staden utåt på den internationella arenan. Ingen plats uppfattas som attraktiv om inte lokalbefolkningen är med på noterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.