Vinter-OS lockar för få åskådare

I veckan började OS-facklans färd mot Sydkorea där vinter-OS invigs den 9 februari 2018. Tydligen är det så att oroväckande få biljetter sålts. Att utländska besökare tänker efter en extra gång innan de beger sig till Pyeongchang, som ligger endast 80 kilometer från den nordkoreanska gränsen, kanske inte är så konstigt. konstaterar Karin Book.

Foto: Maja Suslin / TT. Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Arrangörerna bedyrar dock att de säkerheten har högsta prioritet och IOK betonar att läget är under kontroll. Kring detta kommer vi säkert få se många rapporter de kommande månaderna.

ointresse på hemmaplan

Vad som kanske är mer förvånande är sydkoreanernas ointresse för biljetterna. Endast en tredjedel av de nationella biljetterna har i nuläget sålts. I nyhetsinslag den gångna veckan vittnades det om ett generellt sett stort ointresse för vinter-OS bland sydkoreanerna. Detta är ett problem för värdlandet. En viktig framgångsfaktor för ett stort evenemang är hur acceptansen och förankringen är bland lokalbefolkningen.

Inte sällan rapporteras det i samband med OS och andra stora evenemang om hur befolkningen drabbas negativt av OS-förberedelserna. Människor tvingas flytta.

Det är en väldigt vanlig konsekvens i samband med anläggandet av OS-anläggningarna. Invånares näringsverksamheter tvingas flytta eller utsätts för drastiska förändringar.

 

Medborgarnas rättigheter kränks på olika sätt. Detta var särskilt tydligt i samband med vinter-OS i Sotji men har förekommit i de allra flesta fall.

Kraftig varning

Dessa konsekvenser för invånarna är allvarliga och påverkar deras liv och försörjningsmöjligheter i grunden. I samband med vinter-OS i Sydkorea har det varit mycket lite skriverier om sådant.

Att invånarna inte är intresserade av att köpa biljetter är naturligtvis inte lika allvarligt, men ska ändå ses som en varningsklocka.

Det kan handla om ett rent ointresse, en aktiv protest eller ha att göra med att många invånare inte har råd med biljetterna. I samband med London-OS lyftes problemet med att biljetterna var så dyra att många britter inte hade råd med dem.

Vi kunde läsa om samma problem också i samband med fotbolls-VM i Brasilien. OS och andra stora idrottsevenemang är inte för alla. Detta kan naturligtvis sticka i ögonen på invånarna när de samtidigt ser hur enormt stora belopp som läggs på ett enda evenemang, inte sällan i en ansträngd ekonomisk situation.

Jag brukar betona att oavsett om det handlar om en stor infrastruktursatsning eller ett evenemang (som ju är både och) så måste befolkningen kopplas in och känna sig delaktiga under planeringsprocessen och själva evenemanget. Huvudsyftet med ett evenemang är, oavsett hur arrangörerna motiverar värdskapet, att visa upp och marknadsföra landet eller staden utåt på den internationella arenan. Ingen plats uppfattas som attraktiv om inte lokalbefolkningen är med på noterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Åsikter: ”Så gynnas kultur jämfört med idrott” skrev Dan Persson i en krönika i Idrottens Affärer. Det var åsikter som  skapade reaktion. Två läsare som kände sig provocerade var Bengt Olof Dike och C-G Pernbring   

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!