Damfotboll sålt för rekordbelopp

Svenska fotbollstjejer – börja slipa på de franska glosorna! Mediabolag i Frankrike har de senaste åren köpt sändningsrättigheter till damfotboll för nästan en halv miljard.

De nya avtalen kan förmodas få en stor påverkan på damfotbollens utveckling de kommande åren.

Rekordbelopp

Det började med att den stora kommersiella Tv-kanalen TF1 köpte rättigheterna till VM-turneringen 2019, som spelas i Frankrike för nästan 100 miljoner kr. Prislappen är tolv gånger högre jämfört med VM 2015.

Konkurrerande M6 hade dessförinnan betalat 50 miljoner för EM-slutspelet i Holland 2017.

Förväntningarna var därmed ganska stora när det Franska Fotbollförbundet under hösten gick ut med rättigheterna på marknaden till sina inhemska matcher.

Landslagspaketet hamnade hos M6 efter att de tidigare under året tappat rättigheterna till Europa League för herrar.

40 miljoner per säsong

Prislappen blev 40 miljoner kr per säsong i fem år och täcker alla landskamper inklusive kvalmatcher. M6 kommer också att vara host broadcaster.

Division 1 Féminine har samtidigt ingått ett femårsavtal med Canal Plus, som kommer att sända samtliga 132 ligamatcher per säsong från och med 2018-19. Tidigare har bara 20 matcher per säsong TV-sänts. Canal Plus betalar 6 miljoner SEK per säsong för sändningsrättigheterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.