This is Skarke - igen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det har varit tyst om Lars Skarke. Nu är han på banan – igen. På banan, förresten, det har han varit hela tiden. Även om rubrikerna inte varit så feta som när han och Björn Borg gjorde sitt bästa för att förtala varandra (mer om det senare).

This is Åre är ett koncept som saknats, framför allt för utlänningar. Det är en position på marknaden som inte finns någon annan stans, idén är unik, säger Lars Skarke. — Foto: Skärmdump: This is Åre; arkivbilden på Lars Skarke: SCANPIX SWEDEN

Nu lanserar Skarke tillsammans med Åreprofilen Janne Wärvik och Kevin Kirk ett digitalt turistbolag. På en påkostad hemsida som kostat två miljoner kronor att bygga presenteras hus och våningar och tjänster som företaget erbjuder. Och det är tjänster som innehåller extra allt.

Företaget fokuserar på premium- och året-runt-turism.

– Vi vill underlätta för alla, svenska och utländska turister som söker det lite mer exklusiva, som vill ha en lite högre kvalitet och konferensservice, personlig säkerhet med mera, säger Skarke, som är styrelseordförande i This is Åre.

Bokningar strömmar in

Skarke var mannen bakom det omtalade Bellevue Åre på 1980-talet. Det var då han kom i kontakt med Janne Wärvik. Wärvik driver sedan 1988 Åre Byservice.

Kevin Kirk är vd för bolaget. Han har sedan han tillträdde i somras varit med att utvecklas affärsidén.

– Tjänsten är nätbaserad men grundar sig på personlig service. Ambitionen är att man tryggt ska kunna lägga ansvaret för en perfekt upplevelse i händerna på oss. Trots att vi är nystartade har bokningar strömmat in och intresseförfrågningarna är över förväntan, säger Kirk.

Ja, för de som har den rätta storleken på plånboken är det förstås häftigt att bli hämtad med helikopter på flygplatsen och sen säga till den personliga kocken att laga en 5-rätters middag.

Åre, med 1 500 bofasta invånare, växer så det knakar. Om det byggs? Finns det sand i Sahara?

– Jag har en 30-årig kärlek till Åre. Anledningarna till att många turister, även från utlandet, söker sig hit är många. Inte minst SkiStars engagemang i Åre har bidragit, säger Skarke.

Visst. Här finns landets bästa skidåkning med 42 liftar, 89 pister med 100 nedfarter varav den längsta är 6,5 kilometer. Dessutom har Åre fått reklam genom två alpina VM och flera arrangemang i Världscupen. Och i fjol investerade SkiStar i en ny lift för 105 miljoner kronor.

Offentligt bråk

Björn Borg och Lars Skarke? Bråket mellan de forna vännerna och kompanjonerna blev offentligt i Stockholms tingsrätt 1989 när BBDG, Björn Borg Design Group, gick i konkurs. Borg anklagade Skarke, som han kallade för Skurke, för att slösa med pengar. Bland annat för att åka helikopter mellan det pampiga hemmet på Ekerö till kontoret i Alvik. Skarke å sin sida kontrade med att kalla Borg för en missbrukande vällusting och stämde Borg på 80 miljoner dollar.

– Jag ägde 40 procent av företaget och framtiden gav mig rätt. BBDG var värt mycket pengar.

Parterna förlikades.

Hur mycket pengar fick du?

– En mindre summa. Jag förlorade allt, säger Skarke idag.

Men han kom på fötter. Den eviga optimisten Skarke och hans företag Quality Sales International AB är ett konsulthus med fokus på intäktsgenerering och tillväxt. Företagets vision är att förändra marknadens syn på försäljning.

Göran Söderlund

Fakta This is Åre

Företagets webbplats hittar du på https://www.thisisare.com/

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.