Går det att räkna hem dyra TV-sändningar?

Går det att långsiktigt räkna hem stora tv-sända idrottsevenemang om man inte har dagliga sportsändningar? Räcker det att engagera stjärnor för att succén ska vara given, eller kräver tv-publiken mer? Det ska bli spännande att se i år när Discovery utan dagliga sportsändningar ska sända vinter-OS och SVT/TV4-gruppen med dagliga sportsändningar sänder fotbolls-VM i sommar. 

Fjärrkontrollen blir varmkörd framöver... Foto: Claudio Bresciani

Discovery har satsat hårt, med Jessica Almenäs som ankare under vinterns OS tävlingar, och där bland andra Anja Pärson och "Foppa" Forsberg kommer finnas med som experter. Det är en satsning som kostar, och sannolikt en satsning Discovery räknar med ska betala sig även på sikt, i form av abonnemang och annonsintäkter. 

Omfattande, dyra projekt

Men räcker det? Blir man lojal mot en kanal som visar OS, men som i en vanlig tablå visar allt från bikiniklädda frestare till biljard. Och som bara kan ses av drygt halva svenska folket.

Eller betyder det att man som tittare tycker att vinter-OS blir en ganska ointressant historia, som bara förgylls av eventuella svenska framgångar. 

Kanske är handbolls-EM mer intressant? 

Är tittarna lika intresserade?

Att SVT och TV4 delar på fotbolls-VM i sommar betyder att hela svenska folket åtminstone kan se en del av alla matcher. Men väljer tv4gruppen att lägga den mesta fotbollen i egenägda  C More betyder även det en begränsad publik.

Självklart hoppas C More, med alla andra sportsändningar att fotbolls-VM ska locka publik  och därmed annonsintäkter, men säker kan man inte vara.

Kanske är stora idrottsevenemang på väg att tappa publik generellt? Kanske orkar vi tittare inte med allt längre, eftersom vi är uppkopplade och matas med nyheter dygnet runt.

Har vårt beteende förändrats?

Känslan av ett OS-guld kanske drunknar i allt annat, när nya rekord plingar till lika snabbt som Charlotte Kalla stakar uppför backen.

Att bygga sändningar på uteblivna framgångar är inte en lätt match. Det gäller att skapa egna nyheter och egna vinklar.

Det ska bli spännande att se resultaten. Både i tävlingarna, matcherna och i antal tittare. Facit får vi senare i år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu kommer en ny kalldusch för Östersunds Fotbollsklubb. SVT avslöjar att klubbens revisor utreds av Revisorsinspektionen för misstänkt partiskhet. Klubbens pressansvarige Niclas Lidström vägrar kommentera ärendet.

Åby/Tjureda har gjort en blixtresa till elitserien. På tre säsonger har den småländska klubben gått igenom två serier. I september/oktober ska en egen bandyhall stå klar. Den byggs på Åby IP.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Simdrottningen Sarah Sjöström har nyligen tecknat ett kontrakt med kinesiska mobiltelefon – och klockföretaget Huawei. Välkände agenten Daniel Wessfeldt är Sarah ekonomiska rådgivare. Nu avslöjar Wessfeldt att stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis, 19, kan bli en ny klient hos honom.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.