Vi bör bli mer amerikanska

Behöver inte vi svenskar bli lite mer amerikanska i vårt sätt att sälja begreppet idrottsturism? Det undrar IA:s krönikör Johan Göransson.

Foto: CC; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

I min yrkesroll inspireras jag ofta av USA, inte minst när det gäller försäljning och att maximera intäkterna. För en tid sedan hade jag förmånen att besöka West Palm Beach Sports Confederation i Florida och titta på hur de arbetar med idrottsturism. Vad skiljer oss och vad gör oss lika?

Vad är skillnaden?

En sak som slog mig då – och som har slagit mig under alla år som jag har jobbat med frågan – är hur lite våra städer i Sverige arbetar med näringslivet. Det är ju ändå näringslivet som är en av de stora vinnarna på idrottsturism. Om företagen arbetar på rätt sätt har de mycket att tjäna på att vi drar hit idrottsturisterna. Jag tänker på det som vi i Sverige brukar kalla den turistekonomiska faktorn.

 

Varför ”säljer” vi då inte mer på det i våra besöksorganisationer? Och varför väntar så många på att kommunen/staten eller någon annan offentlig verksamhet ska ta det första initiativet till det där idrottsevenemanget eller den där tävlingen? Trenden i Sverige just nu är att alla kommuner ska göra en egen evenemangsstrategi för att kunna öka komptensen internt i kommunen. I USA, eller för att citera Scott Glinski marketing manager west palm sports confederation, är det företagen eller ”businessen” som är grejen. Där skulle inte en tävling arrangeras för att väga upp ett politiskt beslut eller något liknande. Det pratas betydligt mycket mer om ”impact ” eller revenue” än om det folkhälsoekonomiska bokslutet eller om interndebitering inom kommunen.

Rätt eller fel lägger jag ingen värdering i. Däremot tycker jag nog att vi måste skapa våra vägar framåt i städerna genom att öka samverkan mellan de privata aktörerna och offentligt stödda organisationer som föreningar, förbund och kommunen.

Samtal och plattformar behövs

Vi måste skapa samtal och plattformar där näringslivet drar upp riktlinjerna och få med företagen i de offentliga satsningar som görs i våra regioner och städer. Just där och bara där kan våra gemensamma intressen mötas. Hur kan vi maximera försäljningen? Vad kan vi erbjuda? Vad ska säljas före, under och efter evenemanget, lägret eller konferensen?

Idag när jag besöker andra kommuner märker jag att det fortfarande ofta är ”vattentäta skott” mellan näringen, det offentliga och det ideella. Och om något inte blir som planerat skyller man ofta på varandra så om vi inte vill bli ifrånsprungna är det dags att öka säljet tillsammans och se till varandras bästa. Vi måste försöka få till samtal med varandra och inte bara prata enskilt som vi ofta gör just nu.

Nedan delar jag med mig av en intervju som jag gjorde med en kollega i Florida och hur han såg på Sport tourism och ”försäljning” kopplat till det.

Johan Göransson

Se filmen

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.