Vi bör bli mer amerikanska

Behöver inte vi svenskar bli lite mer amerikanska i vårt sätt att sälja begreppet idrottsturism? Det undrar IA:s krönikör Johan Göransson.

Foto: CC; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

I min yrkesroll inspireras jag ofta av USA, inte minst när det gäller försäljning och att maximera intäkterna. För en tid sedan hade jag förmånen att besöka West Palm Beach Sports Confederation i Florida och titta på hur de arbetar med idrottsturism. Vad skiljer oss och vad gör oss lika?

Vad är skillnaden?

En sak som slog mig då – och som har slagit mig under alla år som jag har jobbat med frågan – är hur lite våra städer i Sverige arbetar med näringslivet. Det är ju ändå näringslivet som är en av de stora vinnarna på idrottsturism. Om företagen arbetar på rätt sätt har de mycket att tjäna på att vi drar hit idrottsturisterna. Jag tänker på det som vi i Sverige brukar kalla den turistekonomiska faktorn.

 

Varför ”säljer” vi då inte mer på det i våra besöksorganisationer? Och varför väntar så många på att kommunen/staten eller någon annan offentlig verksamhet ska ta det första initiativet till det där idrottsevenemanget eller den där tävlingen? Trenden i Sverige just nu är att alla kommuner ska göra en egen evenemangsstrategi för att kunna öka komptensen internt i kommunen. I USA, eller för att citera Scott Glinski marketing manager west palm sports confederation, är det företagen eller ”businessen” som är grejen. Där skulle inte en tävling arrangeras för att väga upp ett politiskt beslut eller något liknande. Det pratas betydligt mycket mer om ”impact ” eller revenue” än om det folkhälsoekonomiska bokslutet eller om interndebitering inom kommunen.

Rätt eller fel lägger jag ingen värdering i. Däremot tycker jag nog att vi måste skapa våra vägar framåt i städerna genom att öka samverkan mellan de privata aktörerna och offentligt stödda organisationer som föreningar, förbund och kommunen.

Samtal och plattformar behövs

Vi måste skapa samtal och plattformar där näringslivet drar upp riktlinjerna och få med företagen i de offentliga satsningar som görs i våra regioner och städer. Just där och bara där kan våra gemensamma intressen mötas. Hur kan vi maximera försäljningen? Vad kan vi erbjuda? Vad ska säljas före, under och efter evenemanget, lägret eller konferensen?

Idag när jag besöker andra kommuner märker jag att det fortfarande ofta är ”vattentäta skott” mellan näringen, det offentliga och det ideella. Och om något inte blir som planerat skyller man ofta på varandra så om vi inte vill bli ifrånsprungna är det dags att öka säljet tillsammans och se till varandras bästa. Vi måste försöka få till samtal med varandra och inte bara prata enskilt som vi ofta gör just nu.

Nedan delar jag med mig av en intervju som jag gjorde med en kollega i Florida och hur han såg på Sport tourism och ”försäljning” kopplat till det.

Johan Göransson

Se filmen

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

I veckan tillkännagav Svenska Spel hur kampanjen Gräsroten ger svensk idrott 50 miljoner. Men inte nog med det. Sedan 2016 har Svenska Spel bidragit med 10 000 kr per månad under fotbollssäsongen till olika samhällsinsatser i de allsvenska klubbarna via prispengar från Månadens spelare. Under 2019 har också Månadens spelare i Superettan fått skänka sina prispengar till samhällsengagerande projekt. Totalt handlar det om 300 000 kr

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Konkurrensen om tv-rättigheter till sport är skarp. När väl kanalerna har gjort sin erövringar kommer nästa kamp – att hitta medarbetare. Sportvärlden i Sverige är inte helller så stor så konkurrensen om dugligt folk pågår alltid. Senaste nytt:. Alexander Axén lämnar, enligt Fotboll Direkt, tv-jobbet på C More för konkurrenten Discovery. Och där uppges att Jens Fjällström ska vara klar för en come-back.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.