SM-veckan i Skellefteå: succé i alla avseenden
Succé! I alla avseenden. Så kan Skellefteås SM-vecka sammanfattas.
– Vi hade hoppats kring 75 000 åskådare. Det kom över 130 000. Enda kritiken var för få gratisbussar första dagen, säger evenemangansvariga Maria Rautio.
Vad veckan kan betyda som pr för Skellefteå är svårt att uppskatta i pengar. Men helt klart; tillsammans med Skellefteå AIK och ishockey är SM-veckan kommunens bästa pr-event på många, många år.
Skellefteå visade upp sig från sin bästa sida under veckan. Med utmärkt vårvinterväder, en mångfald av idrotter, föredömlig tillgänglighet och bra underhållning blev SM-veckan den folkfest arrangörerna önskade sig.
Och till och med större, om man räknar till antalet aktiva, än senaste olympiska vinterspelen! 3 320 tävlade, vilket kan jämföras med 2 925 under OS i Pyeonchang.
– Helt fantastiskt! Ett skolboksexempel på att man blir starkare och kan göra större saker när det finns ett engagemang och samarbete, säger Sinnika Sjunnesson, projektledare för SM-veckan, när hon summerar veckan.
Det var ambitiösa planer som sattes upp inför SM-veckan. Med 27 sporter, innehållande totalt 129 grenar där medaljörer skulle koras, blev det inte bara den hittills största av sitt slag, utan även det största evenemanget som Skellefteå stått värd för.
Folkfesten viktig beståndsdel
Möjligheternas Torg. Lockade omkring 17 000 åskådare till diverse kvällsevenemang. Uppskattat. Foto: Bo Fuhrman
Mycket möda lades på folkfesten. Det skulle byggas ett barnland på skidcentrum, Vitberget, en eventyta för företag, en stor scen på Möjligheternas Torg, för underhållning. SM-bakelse, SM-låt, till och med en SM-dans skulle koreografisättas.
Det vore omöjligt för en liten arrangörsgrupp att genomföra allt själv. Men redan tidigt bjöds privatpersoner, föreningar, gymnasieelever och näringsliv in för att bidra med idéer och samarbeten. Det innebar i sin tur många möjliga kockar och mycket som kunde gå snett, men allt slog väl in.
– Vi har hållit hög kvalitet och ambitionsnivå i alla led. Alla är nöjda och deltagarna är väldigt imponerade av arenorna och publikstödet. Att skidtävlingarna med dragplåster som Charlotte Kalla skulle locka mycket folk var väntat, men det har varit fullt överallt även på de mindre kända sporterna. Det är särskilt roligt, säger Sjunnesson.
Hop-on-hop-off-bussar knökfulla
Arrangörerna hade räknat med 75 000 besök. Det blev i själva verket 130 000 vilket fick till följd att de hop-on-hop-off-bussar som satts in för att gratis och smidigt ta besökare mellan områdena blev knökfulla.
– Det är nog den enda kritiken vi har fått – att det var för få bussar under den första dagen. Men vi löste det till dag två genom att Skellefteå buss nästan fördubblade turerna, säger Rautio, Visit Skellefteå, som är glatt överraskad över det stora intresset för kollektivtrafiklösningen och tillägger:
– Det är väldigt positivt och har till stor del bidragit till att trafiksituationen har fungerat så bra som den har gjort.
Skellefteborna ställde upp
Inför SM-veckan fanns en oro över att gästbäddarna inte skulle räcka till. Visit Skellefteå gick därför ut och uppmanade skelleftebor att hyra ut sina bostäder.
Gensvaret var starkt med 1 100 tillgängliga bäddar. I slutändan hyrdes minst 100 av dem ut. Resten täcktes upp av hotell och campingar.
– Men vi kan ha användning av den listan framöver i samband med kongresser. Vi jobbar mycket med att vi ska kunna ta in större evenemang i Skellefteå och kommer att ta många lärdomar med oss från SM-veckan. Bland annat har vi kunnat visa att det går att göra en folkfest helt baserat på det privata näringslivets engagemang, säger Maria Rautio och konstaterar att folkfestområdet på torget i Skellefteå blev en succé med 17 000 besökare under veckan.
– Det var fullt på plats under invigningen, och det har flutit på bra under veckan i övrigt. Men ingenting kan nog mäta sig mot Bolibompa-draken som fyllde torget två gånger samma dag, säger Maria Rautio och skrattar.
Lill-Järven show – härlig succé
Just de udda evenemangen drog oväntat många. Ett exempel: undertecknad gjorde, tillsammans med Västerbottens Idrottshistoriska Sällskap i Västerbotten, en spännande intervju med förre skidässet och världsmästaren, Lennart ”Lill-Järven” Larsson, 88.
Full hus på Nordanå Bar & Café där de kluriga frågorna var många – liksom svaren.
– Att folk kunde vara så intresserad av min karriär, och svenska skidbragder, hade jag ingen aning om, konstaterade Lill-Järven.
Bland åskådarna och de som ställde intressanta frågor var sportjournalisten Thord Eric Nilsson, Östersund. Hur många svenska skidmästerskap han bevakat? 51! För att inte tala om alla olympiska spel.
– Trevlig kväll med en del överraskande svar, summerade Thord Eric, som kan svensk skidhistoria som ingen annan.
Stärker hela regionen
Men tillbaka till SM-arangemanget.
Vad kan en lyckad SM-vecka ha för effekter för Skellefteå på längre sikt, Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun?
– Det finns givetvis ett stort värde i att Skellefteå får visa upp sig i samband med bra tävlingar och glada människor i strålande sol. Folk är stolta och engagerar sig i att sprida en fantastisk bild av Skellefteå. Men framför allt stärker det tillsammansskapet som råder här och som visar sig allt tydligare – här hjälps vi åt och skapar fantastiska arrangemang med gemensamma krafter och det är inte minst viktigt när vi ska locka fler stora evenemang till Skellefteå. Bättre marknadsföring kan vi inte få.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar