Är det för mycket tv-idrott?

Har vi blivit mätta på tv-sport? Eller är vi tittare bara förvirrade när vi ska hitta den sport vi gillar mest? SVT:s siffror som presenterades nyligen ger visserligen ett ganska tydligt svar, tittarantalet minskar. Men beror det på att vi tittare tappat intresset? Eller beror det på att vi inte längre hittar i utbudet?

Foto: Alex Antropov, CC0

Svara ärligt. Vet du på rak arm vilken tv-kanal som sänder SHL? Basketligan? Fotbollsallsvenskan? Handboll?

Oundviklig och nödvändig reklam

På rak arm kan jag personligen inte svara längre. Och när det är svårt att veta väljer jag att avstå. Resultatet kan jag kolla sen, och dessutom slipper jag all reklamavbrott.

Ja jag vet att både ligorna och tv-kanalerna, och därmed klubbarna, är beroende av reklamen. Och jag tillhör sannolikt den äldsta generationen tittare som försöker acceptera reklamen för att jag vet att den behövs. Men herregud så tråkigt det är!

Och vad trist mellansnacket blir när vi talar en minut före ”pausen” och två minuter efter, och resten är reklam. Inte minst spelreklam för allehanda spelbolag som man inte vet vem som är avsändare till, och om bolaget är hederligt eller inte.

Proffsig produktion

Jag vet, jag är gnällig. Och jag tycker att de flesta tv-sändningar är fantastiska i sin proffsighet, då man satsar på många kameror, journalister som intervjuar och kloka experter.

Men där man drar ner på journalistiken och bara satsar på profiler så blir det ganska tråkigt. Profiler är oftast inte superbra på att intervjua idrottsmän och tränare.

Och där idrotten som visas blir urvattnad och tom på nyheter och journalistik och profiler, och kanske till och med blir något bara för inbördes beundran...ja då är det inte sevärt. För handen på hjärtat, tittar man på SVTs statistik är det ganska uppenbart det som är verkligheten. Vissa idrotter är på väg att dö. Som speedway eller som bandy. Vi älskar när Sverige blir världsmästare i bandy eller speedway, men däremellan blir det ganska ointressant. Om det inte finns några riktigt starka profiler att bygga idrotten kring. Så diskuterade man kring damfotbollen för 40 år sen. En del har hänt, men turneringar lockar mer än serilunket.

Leksand tittarmagnet

Nu kan ett lag påverka tittandet väldigt mycket. Leksand är en sån tittarmagnet till exempel i SHL, utan Leksand blir detfärre tittare.

Men även nyheter lockar. En riktigt bra journalistisk vinkel. Bra reportage. Och har man inte sändningsrättigheterna kan man alltid göra bra reportage och intervjuer. Där tycker jag SVT missar ett gyllene tillfälle. Utan rättigheter men med dagliga sändningar har man ju en unik chans att göra nyheterna och reportagen. Den chansen borde man ta tillvara på mycket bättre.

Men problemet kvarstår. Vi vanliga tittare som är inte är extremt intresserade av en sport som tex handboll, hittar inte rätt kanal längre.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

I information och pressmeddelande inför SM-veckan 2018 så talades det ofta om att 8 000 personer väntades till Helsingborg och Landskrona för att deltaga i olika grenar. Så många blev det inte. Men hur många som kom är det ingen som riktigt vet. Och på Riksidrottsförbundet vill man bli bättre på att ta reda på verkliga fakta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.