Är det för mycket tv-idrott?

Har vi blivit mätta på tv-sport? Eller är vi tittare bara förvirrade när vi ska hitta den sport vi gillar mest? SVT:s siffror som presenterades nyligen ger visserligen ett ganska tydligt svar, tittarantalet minskar. Men beror det på att vi tittare tappat intresset? Eller beror det på att vi inte längre hittar i utbudet?

Foto: Alex Antropov, CC0

Svara ärligt. Vet du på rak arm vilken tv-kanal som sänder SHL? Basketligan? Fotbollsallsvenskan? Handboll?

Oundviklig och nödvändig reklam

På rak arm kan jag personligen inte svara längre. Och när det är svårt att veta väljer jag att avstå. Resultatet kan jag kolla sen, och dessutom slipper jag all reklamavbrott.

Ja jag vet att både ligorna och tv-kanalerna, och därmed klubbarna, är beroende av reklamen. Och jag tillhör sannolikt den äldsta generationen tittare som försöker acceptera reklamen för att jag vet att den behövs. Men herregud så tråkigt det är!

Och vad trist mellansnacket blir när vi talar en minut före ”pausen” och två minuter efter, och resten är reklam. Inte minst spelreklam för allehanda spelbolag som man inte vet vem som är avsändare till, och om bolaget är hederligt eller inte.

Proffsig produktion

Jag vet, jag är gnällig. Och jag tycker att de flesta tv-sändningar är fantastiska i sin proffsighet, då man satsar på många kameror, journalister som intervjuar och kloka experter.

Men där man drar ner på journalistiken och bara satsar på profiler så blir det ganska tråkigt. Profiler är oftast inte superbra på att intervjua idrottsmän och tränare.

Och där idrotten som visas blir urvattnad och tom på nyheter och journalistik och profiler, och kanske till och med blir något bara för inbördes beundran...ja då är det inte sevärt. För handen på hjärtat, tittar man på SVTs statistik är det ganska uppenbart det som är verkligheten. Vissa idrotter är på väg att dö. Som speedway eller som bandy. Vi älskar när Sverige blir världsmästare i bandy eller speedway, men däremellan blir det ganska ointressant. Om det inte finns några riktigt starka profiler att bygga idrotten kring. Så diskuterade man kring damfotbollen för 40 år sen. En del har hänt, men turneringar lockar mer än serilunket.

Leksand tittarmagnet

Nu kan ett lag påverka tittandet väldigt mycket. Leksand är en sån tittarmagnet till exempel i SHL, utan Leksand blir detfärre tittare.

Men även nyheter lockar. En riktigt bra journalistisk vinkel. Bra reportage. Och har man inte sändningsrättigheterna kan man alltid göra bra reportage och intervjuer. Där tycker jag SVT missar ett gyllene tillfälle. Utan rättigheter men med dagliga sändningar har man ju en unik chans att göra nyheterna och reportagen. Den chansen borde man ta tillvara på mycket bättre.

Men problemet kvarstår. Vi vanliga tittare som är inte är extremt intresserade av en sport som tex handboll, hittar inte rätt kanal längre.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Så sent som 2016 ingick Erkan Zengini det svenska landslaget.

Nu är han försatt i personlig konkurs av Södertörns tingsrätt. Detta trots en tio-årig karriär i bland annat Hammarby och flera turkiska klubbar. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.