Jämställd sponsring, hur kan den skada idrotten?

Kan jämställd sponsring minska sponsringsintäkterna för idrotten är den komplexa frågestaällningen. Svaret är att det finns en betydande risk för att det blir så.

För att komma framåt i frågan måste vi först definiera begreppet sponsring.

”Sponsring är ett medel för marknadsföring som konkurrerar med exempelvis annonser, sökordsmarknadsföring, tv-reklam, event med syftet att öka försäljningsintäkterna för det företag som sponsrar.

Måste påvisa det affärsmässiga

Det kan ske direkt genom försäljning som konsekvens, eller indirekt genom att företagets varumärke stärks och man därigenom får fler potentiella kunder.”

Ungefär så.

Enligt skatteverket måste ett företag kunna påvisa att sponsring är affärsmässig, dvs leder till önskad vinst (då får skatteverket mera pengar).

Enligt Aktiebolagslagen får företaget inte agera på annat sätt än för att berika ägarna (då får också skatteverket mera pengar).

Här ovan så har vi skapat begränsningarna för jämställd sponsring.

När vi idag ser på idrottare som verkar i Sverige så är två av de högst betalda kvinnor. Sarah Sjöström och Charlotte Kalla. Sarah drog in nästan 9 miljoner förra året genom att vara en av världens duktigaste idrottsstjärnor. Hon förtjänar självfallet varenda krona. Samma gäller för Charlotte. 

Så enkelt är det

I kommersiell idrott får man betalt efter prestation. Inte efter kön. Inom ideell idrott får man betala. Så enkelt fungerar det.

Nu driver lobbyister inom det genuscertifierade komplexet idén att män och kvinnor i sponsorintäkter skall få lika mycket. En vacker tanke, men felaktig. Den här typen av identitetspolitik byggd på vänsterns moderna mumbo jumbo-påhitt som Intersektionalitet, normkritik och postkoloniala strukturer är skadliga. 

Explicit driver de idén att Sarah och Charlotte borde få mindre eftersom det är orättvist att de får mer bara för att de är duktigare.

Bygger på en kalkyl

Om ett bilföretag går in som sponsor så bygger det på en kalkyl att den här åtgärden skall ge oss en kostnad per såld bil som är lägre än om vi hade valt andra marknadsföringsmedel. Samma gäller spelbolag, kylskåpstillverkare, kortbolag med mera. Alternativet är olönsam sponsring och att bedriva olönsam verksamhet leder till konkurs.

Klubben, ligan, idrottaren vill ha så mycket pengar som möjligt. Företaget vill betala så lite som möjligt. Precis som i alla förhandlingar.

Sen kan man sälja bilar på många sätt. Ett sponsringsavtal skall därför värderas utifrån flera parametrar.

Exponering enklast att mäta

Exponering kommer först då den är enklast att mäta. Här är publiksiffror, antalet tv-tittare, antalet följare på sociala medier det som räknas.

Digital infrastruktur är nästa område som även den går att mäta. Hur många individer finns i CRM-systemen, Vilka rättigheter att bearbeta dem ingår i avtalet, hur kan tekniken skapa interaktivitet är några av frågorna som skall värderas.

Varumärket kommer sen. Är det positivt för företaget att framstå som jämställd så får det ett värde. Kan ett oväntat avtal ge tillkommande PR eller innebär valet av mindre exponering att sponsorn måste lägga mer pengar på traditionell marknadsföring för att alla skall få reda på hur jämställda de är? Jämställdhet är en delmängd av det vi definierar som CSR. Här konkurrerar jämställdhet med integrationsprojekt, antimobbingprojekt, läxhjälp med mera.

Fåniga idéer om jämställdhet

Konsekvensen om mindre duktiga manliga skidåkare skall få mer än de förtjänar medan Kalla får mindre kan inte bli något annat än att företagen drar ner på sponsring och låter en större del av marknadsföringsbudgeten gå till annat. 

Dvs de fåniga idéerna om jämställd sponsring ur ett genusperspektiv som bara kan ha uppstått på Södertörns högskola skadar idrotten.

Sponsring är enda området i intäkter till idrotten som är jämställd, alltid varit jämställd. Ersättningen är en delmängd av hur mycket sponsorn tjänar på sponsringen, lika oavsett kön såväl som idrott.

Däremot finns det massor med ojämlikhet inom idrotten som bör angripas. Tjejer får mindre i stöd, sämre träningstider och sämre ledare. Typiska tjejidrotter som ridning och gymnastik får större problem att ha tillräckligt med anläggningar. Hundratusentals nyanlända tjejer får inte idrotta för att de är flickor som en del av en hederskultur som vi inte får acceptera där slöjan är symbolen för förtrycket.

Så kan vi inte ha det 2018 i vårt jämställda Sverige. Här bör feminister skrika högt och jag kommer att skrika med dem. För de här orättvisorna skall vi inte acceptera.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid Svaneholms slott. De kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.