Kan idrotten verkligen vara neutral?

Den politiska debatten i västvärlden blir alltmer polariserad. Det handlar i allt större utsträckning om att välja sida, ”är du med eller emot oss?”. Den infekterade debatten, ofta mer styrd av känslor än fakta, gör det svårt att förklara sig neutral. I USA är detta kanske mer tydligt än någon annanstans, men utvecklingen i Europa och därmed även Sverige går åt samma håll. 

En reklamavtal mellan mellan Nike och NFL-spelarenColin Kaepernick skapade en omfattandedebatt på nätet i USA. Åtskilliga reagerade på at tklädjätten stöder en idrottsman som är känd främst för att starta en våg av protester bland NFL-spelare mot polisbrutalitet, rasojämlikhet och andra sociala frågor. (Foto:Mark Lennihan, AP Photo

Idrotten har, liksom näringslivet, historiskt valt att inte ta ställning. Rädslan för att stöta bort stora grupper har gjort att företagsledare liksom idrottsledare övat in mantrat ”vi sysslar inte med politik” som svar på frågor som känns jobbiga som exempelvis mänskliga rättigheter.

Men nu verkar något vara på gång. 

Nike tände debatten

Nike valde första veckan i september att fira 30-årsjubileet av sin legendariska slogan ”Just do it” genom att använda den färgade, kontroversielle förre NFL-spelaren Colin Kaepernick som affischnamn. Kaepernick har delat USA genom att förra säsongen knäböja när nationalsången spelades inför match som ett sätt att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot svarta. 

Hans agerande gjorde president Trump och hans anhängare rasande och ledde i slutändan till att Kaepernick inte fick förnyat kontrakt. Nu syns hans ansikte på stora svartvita annonstavlor över hela USA med texten ”Tro på någonting. Även om det betyder att du offrar allting”.

Detta har naturligtvis gjort Trump rasande igen och han twittrade snabbt och manade till bojkott av Nike. Hur utfallet slutligen blir återstår att se, men Nikes nätförsäljning steg med nästan 30 procent i veckan, jämfört med en minskning med 2 procent motsvarande period förra året. Samtidigt föll dock aktiekursen med 2 procent. 

Företag och  idrotten berörs

Är detta början på något nytt? Kommer företag och idrottsklubbar tvingas ta ställning i frågor som tidigare setts som politik? Och vad betyder det?

När det blir svårare att förhålla sig neutral blir det desto viktigare att fundera över vad man egentligen tycker, vilka värderingar man står för och vad man är beredd att offra för dom.

Starka varumärken bottnar i starka identiteter. Om utvecklingen går mot en ökad tydlighet i vad både företag och idrottsföreningar står för när det gäller värderingar, synen på samhället och visionen för framtiden, skapas förutsättningarna för nya typer av sponsringssamarbeten och kommunikation. Det ställer krav på ledarskapet inom idrottsrörelsen och skapar en framtid fylld av utmaningar men också fantastiska möjligheter.

Robert Gelmanovski

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården mot Frölunda i hockeyns SM-final – bäst i sju matcher med start på söndagen. Det annorlunda är att det är en uppgörelse mellan två storstadslag, men också en kamp mellan två klubbar i stark medvind, både ekonomiskt och organisatoriskt.Och det är faktiskt första gången de gör upp om ett SM-guld.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.