Kan idrotten verkligen vara neutral?

Den politiska debatten i västvärlden blir alltmer polariserad. Det handlar i allt större utsträckning om att välja sida, ”är du med eller emot oss?”. Den infekterade debatten, ofta mer styrd av känslor än fakta, gör det svårt att förklara sig neutral. I USA är detta kanske mer tydligt än någon annanstans, men utvecklingen i Europa och därmed även Sverige går åt samma håll. 

En reklamavtal mellan mellan Nike och NFL-spelarenColin Kaepernick skapade en omfattandedebatt på nätet i USA. Åtskilliga reagerade på at tklädjätten stöder en idrottsman som är känd främst för att starta en våg av protester bland NFL-spelare mot polisbrutalitet, rasojämlikhet och andra sociala frågor. (Foto:Mark Lennihan, AP Photo

Idrotten har, liksom näringslivet, historiskt valt att inte ta ställning. Rädslan för att stöta bort stora grupper har gjort att företagsledare liksom idrottsledare övat in mantrat ”vi sysslar inte med politik” som svar på frågor som känns jobbiga som exempelvis mänskliga rättigheter.

Men nu verkar något vara på gång. 

Nike tände debatten

Nike valde första veckan i september att fira 30-årsjubileet av sin legendariska slogan ”Just do it” genom att använda den färgade, kontroversielle förre NFL-spelaren Colin Kaepernick som affischnamn. Kaepernick har delat USA genom att förra säsongen knäböja när nationalsången spelades inför match som ett sätt att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot svarta. 

Hans agerande gjorde president Trump och hans anhängare rasande och ledde i slutändan till att Kaepernick inte fick förnyat kontrakt. Nu syns hans ansikte på stora svartvita annonstavlor över hela USA med texten ”Tro på någonting. Även om det betyder att du offrar allting”.

Detta har naturligtvis gjort Trump rasande igen och han twittrade snabbt och manade till bojkott av Nike. Hur utfallet slutligen blir återstår att se, men Nikes nätförsäljning steg med nästan 30 procent i veckan, jämfört med en minskning med 2 procent motsvarande period förra året. Samtidigt föll dock aktiekursen med 2 procent. 

Företag och  idrotten berörs

Är detta början på något nytt? Kommer företag och idrottsklubbar tvingas ta ställning i frågor som tidigare setts som politik? Och vad betyder det?

När det blir svårare att förhålla sig neutral blir det desto viktigare att fundera över vad man egentligen tycker, vilka värderingar man står för och vad man är beredd att offra för dom.

Starka varumärken bottnar i starka identiteter. Om utvecklingen går mot en ökad tydlighet i vad både företag och idrottsföreningar står för när det gäller värderingar, synen på samhället och visionen för framtiden, skapas förutsättningarna för nya typer av sponsringssamarbeten och kommunikation. Det ställer krav på ledarskapet inom idrottsrörelsen och skapar en framtid fylld av utmaningar men också fantastiska möjligheter.

Robert Gelmanovski

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Manchester United behövde en poäng borta i sista Premiär League matchen mot Leicester. Matchen hade kallats miljardmatchen, så mycket pengar stod på spel. United gjorde vad som behövdes, vann med 2-0. En poäng hade räckt för att klara Champions League-platsen.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.