Kan idrotten verkligen vara neutral?

Den politiska debatten i västvärlden blir alltmer polariserad. Det handlar i allt större utsträckning om att välja sida, ”är du med eller emot oss?”. Den infekterade debatten, ofta mer styrd av känslor än fakta, gör det svårt att förklara sig neutral. I USA är detta kanske mer tydligt än någon annanstans, men utvecklingen i Europa och därmed även Sverige går åt samma håll. 

En reklamavtal mellan mellan Nike och NFL-spelarenColin Kaepernick skapade en omfattandedebatt på nätet i USA. Åtskilliga reagerade på at tklädjätten stöder en idrottsman som är känd främst för att starta en våg av protester bland NFL-spelare mot polisbrutalitet, rasojämlikhet och andra sociala frågor. (Foto:Mark Lennihan, AP Photo

Idrotten har, liksom näringslivet, historiskt valt att inte ta ställning. Rädslan för att stöta bort stora grupper har gjort att företagsledare liksom idrottsledare övat in mantrat ”vi sysslar inte med politik” som svar på frågor som känns jobbiga som exempelvis mänskliga rättigheter.

Men nu verkar något vara på gång. 

Nike tände debatten

Nike valde första veckan i september att fira 30-årsjubileet av sin legendariska slogan ”Just do it” genom att använda den färgade, kontroversielle förre NFL-spelaren Colin Kaepernick som affischnamn. Kaepernick har delat USA genom att förra säsongen knäböja när nationalsången spelades inför match som ett sätt att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot svarta. 

Hans agerande gjorde president Trump och hans anhängare rasande och ledde i slutändan till att Kaepernick inte fick förnyat kontrakt. Nu syns hans ansikte på stora svartvita annonstavlor över hela USA med texten ”Tro på någonting. Även om det betyder att du offrar allting”.

Detta har naturligtvis gjort Trump rasande igen och han twittrade snabbt och manade till bojkott av Nike. Hur utfallet slutligen blir återstår att se, men Nikes nätförsäljning steg med nästan 30 procent i veckan, jämfört med en minskning med 2 procent motsvarande period förra året. Samtidigt föll dock aktiekursen med 2 procent. 

Företag och  idrotten berörs

Är detta början på något nytt? Kommer företag och idrottsklubbar tvingas ta ställning i frågor som tidigare setts som politik? Och vad betyder det?

När det blir svårare att förhålla sig neutral blir det desto viktigare att fundera över vad man egentligen tycker, vilka värderingar man står för och vad man är beredd att offra för dom.

Starka varumärken bottnar i starka identiteter. Om utvecklingen går mot en ökad tydlighet i vad både företag och idrottsföreningar står för när det gäller värderingar, synen på samhället och visionen för framtiden, skapas förutsättningarna för nya typer av sponsringssamarbeten och kommunikation. Det ställer krav på ledarskapet inom idrottsrörelsen och skapar en framtid fylld av utmaningar men också fantastiska möjligheter.

Robert Gelmanovski

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.