"Förstärk vägarna bättre än att bygga flygplats"

Det är helgen då allt ska hända på en och samma gång och alla ”måste fram”, sportlovsfirare och Vasaloppsåkare är lika ivriga - och de tar samma väg till målet.

Trafikens förutsättningar i norra Dalarna har i många år varit omdiskuterade. 

Dalarna och skidåkning är attraktivt. Vägarna belastas enormt.Nu byggs en flygplats i Sälen, vägarna förstärks inte, vilket många boende har föredragit.

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

Förödande för fjällnaturen

- Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

Samma problem uppstår varje år. Genomfarten i Mora utgör en flaskhals och korkas igen av tusentals trafikanter. I år råder ändå ett gynnsamt väder.

Köer och stress ökar risken för olyckor. Trafikpolisen i Dalarna har mobiliserat, extratåg rullar och över 200 busschaufförer anstränger sig för att kollektivfabriken ska underlätta en allmänt påfrestande situationen.

Vasaloppshelgen extrem

Vasaloppshelgen är extrem och har så varit i många år. De smala vägarna till och från Mora, i synnerhet norrut  är det kurvigt och krävande mot Sälen och Idre, är hårt belastade.

Vasaloppsveckan, officiellt numera kallad Vasaloppets vintervecka, består av tio skidlopp. Veckan inleds alltid med Kortvasan. Därefter följer Tjejvasan, Ungdomsvasan, Öppet spår söndag och måndag, Halvvasan, Nattvasan, Stafettvasan och slutligen huvudnumret, Vasaloppet på 90 km, alltid första söndagen i mars.

Åtskilliga tusen människor berörs. Hur många bilister som färdas i Dalarna under Vasaloppsdagarna är det ingen som vet men 50 000 och 60 000 bäddar i Sälen och drygt 10 000 i Idre ger en viss indikation. Dessutom trafiken från västra Sverige med riktning mot Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Och så Vasaloppet mitt uppe i allt…

Mot den bakgrund har det funnits starka förespråkare för en utbyggnad av vägarna och de tycker att  det är fel att satsa på flyg. Men bakomvarande krafter och turistindustrin i fjällen var starkare i lobbying.

Scandinavian Mountains Airport öppnar i höst

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

-Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

-Västerdalsvägen är både olycksdrabbad  och dålig. Flygplatsen skall dessutom användas för transporter av brand- och miljöfarligt flygbränsle. Minst 80 ton flygbränsle måste det finnas i Sälen hela tiden för att flygplatsen skall fungera. 

En beskrivning av miljökonsekvenserna har blivit inaktuell. Inget nämns om Fiskarheden som transporterar allt sitt timmer på långtradare och måste använda vägen i fortsättningen.

-Att det bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt som inte borde genomföras, skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.

Notera också - åren 1972-75 revs järnvägen Malung – Sälen.

 Scandinavian Mountains Airport AB bygger en helt ny flygplats två mil väster om högfjällsområdet efter att ha lyckats år 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att bevilja ett bidrag med 250 skattemiljoner.

Staten stöder flygplatsen

Totalt beräknas kostnaden för hela etableringen till 1,1 miljarder kronor var av 250 miljoner utgörs av det statliga investeringsstödet.

 Region Dalarna är ett viktigt rekreationscentrum för Sveriges befolkning både sommar som vinter och

Bygget av flygplatsen betraktas kritiker som dåligt timad i dagens klimatdebatt. 

Utbyggnad av vägnätet i Sälen/Mora-regionen och satsning på järnväg bedöms som mer klimatvänligt. Framtidens förväntade nyckfulla klimat hotar antingen ”dränka” Sälen-regionen i snömassor eller också blir det vattenskidåkning på Västerdalälven.

Det här sker också i en tid då Greta Thunberg ”Skolstrejkar för klimatet” och Björn Ferry åker tåg till skidarenorna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.