Värdet av att uppskatta supportrarna

Nyheten att Svensk Elitfotboll (SEF) som organiserar de 32 Allsvenska och Superettan klubbarna har skrivit avtal med Svensk Fotbollssupporterunion (SFSU) om ett femårigt samverkansprojekt med syfte att utveckla glädjen med fotbollen är troligtvis helt unik i Europa. 

Mindre än ett halvår efter det att läktarna på SHL-matcherna hade banderoller med SHL Hockeymördare skriver nu SEF och SFSU ett långsiktigt samverkansavtal. Jag har inte hittat något liknande i något land i Europa.

Det är självfallet så här det skall vara. Ett ömsesidigt beroende kan inte vara starkare än mellan de här två parterna. Fotboll utan supportrar är lika meningslöst som supportrar utan fotboll.

I överenskommelsen ingår också en modell för hur klubbarna skall bli bättre på att kommunicera med olika supportergrupper. Det är ett modernt nytänk som jag gillar av följande skäl:

Bättre på att lyssna

Klubbar, inte bara inom fotbollen, utan hela idrotten har varit dåliga på rekrytering av medlemmar och kommunikation med medlemmar. Inte lika dåliga som partier och en del andra aktörer i civilsamhället men dåliga.

Här behöver klubbarna utveckla sin kommunikation både med medlemmar men i samma utsträckning ge olika supportergrupperingar bättre och mer frekvent information. I samma utsträckning behöver man bli bättre på att lyssna, dvs kunna ta emot information.

Det som då är det nya är att de medlemsbegrepp vi traditionellt i 120 år använt inom idrotten och som är en del av varje förenings stadgar inte längre är tillräckliga för att nå alla de som har en emotionell relation till klubben.

Klubbens intressesfär kan inte bara vara medlemmar och sponsorer, varje gruppering av supportrar bör självfallet på de flesta områden exklusive de stadgemässiga ses som lika viktiga som medlemmarna. Både på området att berätta vad man gör och att lyssna på vad en gruppering är nöjd eller missnöjd med.

Det är också en framgång om de flesta organiserade supportrar även är medlemmar i klubben med de rättigheter och skyldigheter som det innebär. Det unika som skiljer supportrar från kunder är den emotionella relationen till klubben. Klubben är något man älskar och vill väl, inte någon man bara köper en biljett eller en tröja hos.

Eftersom klubbens medlemmar, spelarna, organiserade supportrar såväl som alla andra supportrar delar synen att de älskar när deras lag vinner så föreligger ingen skillnad i grundsyn om det viktigaste.

Laddade förutsätttningar

Att då åsiktsskillnader som kan uppstå när en gruppering anser att någon gör fel, ofta på grund av att laget förlorar, i 80 fall av 100 borde bero på bristande kommunikation och i de resterande på att det finns saklig grund för kritiken. Då är ökad kommunikation bara av godo. Alla vill vinna mer.

Jag anar att det bakom samverkansavtalet finns en ganska lång process med mycket initialt misstroende. Det gör mig imponerad över vad man uppnått. Om någon känner till något liknande avtal i någon annan fotbollsliga bakåt i tid får ni gärna höra av er.

För över 30 år sedan hamnade jag av en ren slump i Kapten Boycotts gamla hem på ön Achill i nordvästra Irland som nu var museum och pub (vi besökte pubdelen). Han som gav namnet till begreppet bojkott. Den händelsen fick mig att läsa på och sedan dess har jag insett att bojkotter inte fungerar. Det alltid är bättre att prata med varandra än att inte göra det.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.