Håll rent, Idrottens nya slagord

Vid Riksidrottsmötet nyligen i Jönköping antog delegaterna en motion om klimat och miljö. Men tänk om alla  inom idrottsrörelsen -arrangörer, ledare, aktiva, supporters och åskådare skulle bidra till en bättre värld. Att RF och alla föreninga enades runt ett upprop: ”Vi skräpar inte ned på våra idrottsarrangemang i Sverige!”

papperskorgar - är till för att användas

Vid Riksidrottsmötet nyligen i Jönköping antog en delegaterna en motion om klimat och miljö.

Tänk om alla  inom idrottsrörelsen, arrangörer, ledare, aktiva, supporters och åskådare skulle ge vårt bidrag till en bättre värld. Vi enas runt ett upprop: ”Vi skräpar inte ned på våra idrottsarrangemang i Sverige!”

"Någon annan" får ta reda på skräpet

Riksidrottsförbundet arbetar med miljö och klimatfrågan och redan 2011 antogs Idrottens klimatpolicy där fokus ligger på två områden  som har stor betydelse ur klimatsynpunkt. Det gäller transporter och anläggningar.

 Jag vill ge två exempel, från hemma i Jönköping, dels fotbollsarenan, Stadsparken, ni skulle se läktaren efter Jönköpings Södras hemmamatcher. Likaså vid HV71:s matcher i Kinnarps Arena!  Det är fruktansvärt. Människors lämnar allt skräp där de sitter eller står. Det får ”någon annan” ta reda på…

Ett motsatt exempel på hur det kan se ut, Friaredalen i Jönköping efter förra årets sprint-SM i orientering med i alla fall ca 1 000 närvarande). Knappt ett ”kolapapper, ölburk eller popcorn” att städa upp!

Vasaloppet en förebild

Det finns positiva förebilder  idrotts-Sverige. Vasaloppet har nolltolerans mot nedskräpning – med 15 minuters tidstillägg för den som syndar. Göteborgsvaret predikade för alla löpare att inte skräpa ned. Så medvetandet växer, man kan kanske ana en ny trend. Här skulle RF kunna ansluta.

Tillsammans kan vi alla bidra till mindre skräp i vår närmiljö och på Idrottsarrangemang genom att ta hem eller lägga skräp i skräpkorgar. Att välja att bara slänga eller släppa förbrukat är ett individuellt beslut. Det är inte svårt att låta bli skräpa ned!

Vi kan göra det rätta om vi vill.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.