Mobilen i fokus i trendspaning

Tänk nytt utifrån det gamla, tänk in mobilen och tänk att även en liten budget kan utlösa en stor kreativitet. Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, tar oss med på en trendspaning.

När texten i denna digitala bilaga publiceras i Idrottens Affärer är Niklas Birgetz på IEG i Chicago, världens största kongress för sponsring och event. 

Det är den 32:a IEG-konferensen och sjunde året i rad för Niklas Birgetz. Tre gånger har han även hållit föredrag, och bland annat berättat om varför Sverige kan hålla sig så väl framme internationellt när det gäller sponsring och event.

Sponsrings & Eventföreningens vd har med andra ord koll på trenderna. Här guidar han oss in i framtiden.

Tänk nytt utifrån det gamla

Recycling och hållbarhet är populära uttryck i dag. Det gäller även inom sponsring och event. Ta bara Arla exempelvis. Mjölk är sannerligen inget nytt. Men att koppla mjölken till idrotten och positionera den som ”idrottens naturliga sportdryck” ger mjölken en ny innebörd.

Bäva månde alla sportdrycker…

Tänk in mobilen

Siffrorna för mobilanvändandet, speciellt bland ungdomar, är både intressanta och skrämmande. Vi tittar på mobilen 150 gånger per dag – i snitt. De riktigt beroende tittar upp emot 900 gånger!

Enligt samma undersökning tankar ungdomar hellre mobilen än handlar mat. Samma undersökning visar att ungdomar väljer exempelvis inte väljer mobil utifrån reklam, utan utifrån vad deras kompisars rekommenderar.

Second screen må vara ett relativt nytt uttryck för många av oss, men för ungdomsgruppen är det vardagsmat sedan en tid tillbaka. 

Mobilen eller paddan är first screen, en TV på väggen definitivt second. Speciellt om mamma eller pappa fortfarande är kvar i ”linjär-TV-träsket”, alltså fortfarande konsumerar rörlig bild i form av tablåbelagda program via antenn, kabel eller parabol – och inte via nätet (SVT Play, TV4 Premium, Netflix, HBO…) eller Apple-TV. 

Allt är dock inte bara ljust när det gäller mobilen. Artisten Prince exempelvis har beordrat mobilfritt på sina konserter. Om det beror på upphovsrättsliga skäl, eller att det är störande för konsertupplevelsen, framgår dock inte.

Pendeln svänger fram och tillbaka som bekant…

Tänk kreativt utifrån liten budget

Är det möjligt att nå elva miljoner nedladdningar från YouTube med en budget på bara 50 000 kronor? 

Jo, det är det faktiskt. Fråga Adobe som lät byrån Abby Norm komma upp med en kreativ idé för att uppmärksamma produkten Photoshop. Abby Norm och We Are Digital Sthlm ”ryckte ut” i en skåpbil med kamera och dator, strax intill en busshållplats. När det kom folk till busskuren fotograferade man dessa lite på avstånd och jobbade om bilderna i Photoshop inne i skåpbilen. En kort stund därefter körde man upp bilderna på reklamskärmen inne i kuren. 

I busskuren skrattade folk glatt över det överraskande greppet, som hade stora likheter med Dolda kameran. Killen och tjejen, som inte kände varandra, skrattade inte bara. De rodnade också när de såg att reklamskärmen visade hur de gifte sig, pussades och skar bröllopstårta…

Tilltaget blev en show real med elva miljoner nedladdningar hittills på Youtube de tre första dagarna och 23 miljoner totalt fram till i dag. PR-värdet för kampanjen bara i Norden uppgår till 4,2 miljoner kronor. 

En komisk klassiker i budgetformat, som tjänat in sig flera gånger om, med andra ord. 

Gör ett miljöproblem till en miljömöjlighet

Ölmärket Antarctica är en av huvudsponsorerna på karnevalen i Rio. Ett problem är att aluminiumburkarna ofta hamnar på gatorna och i parker. 

Öljätten valde då att inleda ett samarbete med de lokala myndigheterna och installerade specialframtagna spärrmaskiner i tunnelbanan där man kunde gå in - och åka - gratis om man lämnade sin tomma ölburk i maskinen. 

Resultatet blev 1 000 pantade burkar i timmen, utslaget på hela karnevalen. 

Bra för den enskilde karnevalsbesökaren, bra för staden Rio de Janeiro och bra för öltillverkaren som fick positiv uppmärksamhet i media för sin insats – och gick från att vara miljöbov till att vara miljökämpe.  

Antalet rattfyllerister minskade med 43 procent tack vare kampanjen, enligt Rio-polisens statistik.

Kom närmare själva spelet

Alert Shirt är namnet på en produkt i form av en T-shirt där tillverkaren Foxtel bygger in sensorer som gör att du inte bara blir en passiv åskådare, utan även delaktig rent fysiskt i spelet, sittande med dryck och tilltugg framför TV:n, eller på läktaren.

Fråga älskarna av australisk fotboll (kombination av amerikansk fotboll och rugby - det mesta är tillåtet och spelarna bär inga skydd…)

När din favoritspelare får en tackling känns det också i din kropp också tack vare (eller kanske snarare på grund av…) sensorerna. Och den där perfekta volleyn från Messi blir också din perfekta volley. 

För att inte tala om firandet av konstmålet. Delad glädje är dubbel glädje!

Endorsment vinner terräng

Att koppla en enskild person – idrottsman, idrottskvinna eller kulturpersonlighet – till ditt företag eller produkt är inget nytt. Men tack vare Zlatan och hans engagemang i Volvo, och nu senast de ”tatuerade” namnen på kroppen inom ramen för World Food Programme, har detta tagits till en ny nivå.

Petter Northug och Tiger Woods är två andra som bidrar till att göra området endorsment allt populärare, även om deras sponsorer varit hårt prövade på grund av varsin präktig skandal: fyllekörning respektive otrohetsskandal.

Förutsatt att föremålet sköter sig och är ett gott föredöme kan det innebära ett rejält lyft för produkten. Volvo V70 ökade försäljningen och härledde det mesta till Zlatan-kampanjen.

Skapa egna event  

Att kalla det en trend är kanske att ta i, men ett nytt fenomen är det i alla fall: att skapa egna event för att få ut sitt varumärke. Red Bull går i bräschen. På IEG-kongressen i Chicago 2014 höll Gregory Jacobs på Red Bull Media House föredrag om varför Red Bull gör på detta viset – trots att varumärket redan är så välkänt. Han svarade genom att ställa två frågor:

1. Hur många er känner till varumärket Red Bull? Alla händer i publiken åkte upp i luften. 

2. Hur många av er har köpt en Red Bull senaste veckan? Endast en handfull händer åkte upp i luften.

- Där har ni svaret. Att känna till något är inte detsamma som att köpa och konsumera något. Vi vill uppnå ökad försäljning, sade Gregory Jacobs och levererade slutligen ett råd till församlingen:

- Jag antar att de är många i publiken som sitter med en påse pengar i sin marknadsbudget. Mitt enda råd till er är: gör nåt annat än ni brukar, tänk nytt! 

Niklas Birgetz summerar sina tankar om framtiden:

- Det är oerhört stimulerande att se alla dessa kreativa exempel och att de inte behöver kosta en massa pengar. Genom nyskapande samt idé- och uppfinnerikedom kommer sponsrings och eventbranschen att fortsätta utvecklas mycket positiv. I dagens tuffa marknadsläge behöver vi mer relationsskapande och upplevelsebaserad kommunikation som värmer hjärtat och passionen - och det är precis vad vår bransch erbjuder.