Magnus bakom PR-klipp med Robin

Magnus Gustafsson som själv var framgångsrik tennisspelare valde att fortsätta som säljare i eget företag. Nu kan han vara stolt över sitt PR-klipp med Robin Söderling och italienska Lotto i samband med genombrottet i Paris.

När Robin Söderling gjorde succé i Paris gav det också rejäl fart åt exponeringen av italienska Lotto som nyligen skrev kontrakt med svensken. I takt med framgångarna kom Robin Söderling allt mera i fokus och blev ständigt uppvaktad av fotograferna.

Magnus eget företag

Desto mer log Magnus Gustafsson, mannen bakom avtalet. Den förre stjärnspelaren är i dag 42 år och driver företaget GSL - Gustafssons Sport & Leisure Konfektion AB i Göteborg.

Magnus Gustafsson var själv framgångsrik, framför allt på grus och vann totalt 14 singeltitlar, bland annat Swedish Open i Båstad fyra gånger och det är fortfarande rekord. 1998 ingick han i det vinnande Davis Cup-laget i finalen mot Italien. Han rankades som bäst som fyra i världen och i Grand Slam-sammanhang nådde han en kvartsfinal i Australian Open 1994.

Han tjänade 4.545.489 dollar under sin karriär och valde att fortsätta att jobba som säljare inom sporten där han investerade en del av sina pengar i ett eget företag. I dag representerar han det   det italienska märke, Lotto, där tacksamheten säkert är stor i dag.

Dubbla avtal med italienskt sportmärke

Först såg han till att Robin Söderling bar märket Lotto och nu ligger Magnus  Gustafsson också bakom Lottos tre-årsavtal med Svenska Tennisförbundet. I rollen som officiell klädleverantör ska företaget förse samtliga tennislandslag, inklusive Davis Cup- och Fed Cup- lagen, med kläder vid alla landskamper.

- Lotto har varit ett av de företag som har varit mest synlig på ATP- och WTA- touren. Tack vare deras innovativa produkter och snygga design lägger man alltid märke till märket, säger Magnus Gustafsson.

Lotto är ett ledande italienskt sportmärke inom skor, kläder, accessoarer och lägger stor fokus på kvalitet, teknologi med en italiensk touch.

- Förutom att Lotto erbjuder snygga klassiska tenniskläder känns det kul att samarbeta med "Gusten" som är en uppskattad tennisprofil, säger Martin Nilsson, sponsoransvarig på Svenska Tennisförbundet.

Lotto i Italien ser satsningen som viktig för för att lansera varumärket i Sverige. Företaget har redan idag avtal med flera andra tennisförbund, som det holländska, serbiska och rumänska. Flera fotbollslag i Europa bär också Lotto. Företaget startades 1973 och distribuerar utrustning till över 80 länder.

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.