Angelica Bengtsson i jättesponsring

Vid Vancouver-OS testades PR-kampanjen ”Thank you, mama” och det blev en succé. Därför uppstår ”Tack mamma & pappa” som innebär att Angelica Bengtsson och hennes föräldrar Elizete och Glenn Bengtsson sponsras i en speciell OS-satsning av Procter & Gamble.

Världens största producent av konsumentprodukter, Procter & Gamble, hyllar OS-atleternas föräldrar genom kampanjen ”Tack mamma & pappa” inför de olympiska spelen i London.

150 atleter - och deras föräldrar

Angelica Bengtssons föräldrar, Elizete och Glenn, sponsras personligen och kommer få stödja sin dotter på plats under de olympiska spelen i London 2012.

- Avtalet är skrivet med IOK och här i Sverige samarbetar vi med SOK, berättar Peter Wallentin, PR Manager för P&G i Norden.

Totalt omfattar koncernens satsning 150 atleter och deras föräldrar.

Inte självklart med föräldrarnas närvaro

- Nu får vi möjligheten att få vara med på plats och supporta vår dotter under OS, säger Elizete Bengtsson.

- Tvärtemot vad många tror så är det långt ifrån en självklarhet att vi eller andra ”OS-föräldrar” skall kunna följa våra barn på plats.

Peter Wallentin vid P&G intygar om hur kampanjen vid Vancouver-OS 2010 gav uppmuntran.

- Det finns föräldrar som aldrig sett sin dotter eller son tävla i de här stora internationella mästerskapen.  Vi vill helt enkelt lyfta fram hur stor roll föräldrarna spelar i våra liv.

Skadad Angelica

I London ska P&G anordna särskilda event för att alla föräldrar ska kunna träffas. Elizete och Glenn Bengtsson ska också rapportera live från dotterns förberedelser och tävlande via sociala medier och andra kanaler.

- Mina föräldrar har stöttat mig under hela min karriär och alltid funnits där för mig, så det känns fantastiskt. Det här ger mig en extra kick.

Angelica längtar till OS och måste dessförinnan bli fri från skador. Hon missade VM i Istanbul och har tvingats ställa in hela inomhussäsongen.

OS ska inte vara i fara

18-åringen har drabbats av en inflammation i knävecket.

- Jag har inte kunnat springa, säger Angelica Bengtsson.

Men hon vill tro att inte OS ska vara i fara. Hon ska bara vara med i stavhoppstävlingen där.

Sponsrar också Henke och Kalla

Under 2011 belönades hon som "Årets nykomling" på Idrottsgalan i Globen efter att ha vunnit både ungdoms-VM och ungdoms-OS – och växt till svensk friidrotts stora framtidsnamn.

I P&G-koncernen finns också stora sponsoravtal med hockeymålvakten Henrik Lundqvist samt Charlotte Kalla.

Eftersom P&G har skrivit ett tio-årigt avtal med IOK kan Charlotte bli aktuell för nästa eventuella föräldratsatsning vid vinter-OS.




Fakta

- Sponsorskapet pågår fram till de olympiska sommarspelen 2020.

- 150 atleter världen över är tillsammans med sina föräldrar sponsrade under OS i London.

- I Norden sponsras danska bordtennisspelaren Michel Maze, norska simmaren Alexander Dale Oen och den finska längdhopparen Tommi Evilä och deras föräldrar.

- I P&Gs varumärkesportfölj ryms 24 varumärken som vart och ett årligen genererar över 1 miljard dollar och med de 4,4 miljarder människorna som P&G når, är detta det hittills största partnerskapet som gjorts inom de olympiska spelen.

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

tis, 2012-03-20 12:12

1. Bravo!

Innovativ PR. Tar fram föräldrarollen när den är som bäst. Nu väntar jag bara på att någon också kommer på att det funnits en eller flera ideella tränare/ledare som gav dessa elitidrottare sina första kunskaper om teknik, fysik och nutrition. Innan dom platsade i elitgrupperna med förbundsexpertis. Ofta hade dom samma namn som idrottaren (föräldrar, farfar, mormor etc.) men ibland bara en eldsjäl.

Robert Levay (inte verifierad)

ons, 2012-05-16 09:13

2. Helt rätt

Helt rätt tänkt! Föräldrar är oerhört viktiga och har av naturliga skäl mer tålamod än vanliga tränare!

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.