Angelica Bengtsson i jättesponsring

Vid Vancouver-OS testades PR-kampanjen ”Thank you, mama” och det blev en succé. Därför uppstår ”Tack mamma & pappa” som innebär att Angelica Bengtsson och hennes föräldrar Elizete och Glenn Bengtsson sponsras i en speciell OS-satsning av Procter & Gamble.

Världens största producent av konsumentprodukter, Procter & Gamble, hyllar OS-atleternas föräldrar genom kampanjen ”Tack mamma & pappa” inför de olympiska spelen i London.

150 atleter - och deras föräldrar

Angelica Bengtssons föräldrar, Elizete och Glenn, sponsras personligen och kommer få stödja sin dotter på plats under de olympiska spelen i London 2012.

- Avtalet är skrivet med IOK och här i Sverige samarbetar vi med SOK, berättar Peter Wallentin, PR Manager för P&G i Norden.

Totalt omfattar koncernens satsning 150 atleter och deras föräldrar.

Inte självklart med föräldrarnas närvaro

- Nu får vi möjligheten att få vara med på plats och supporta vår dotter under OS, säger Elizete Bengtsson.

- Tvärtemot vad många tror så är det långt ifrån en självklarhet att vi eller andra ”OS-föräldrar” skall kunna följa våra barn på plats.

Peter Wallentin vid P&G intygar om hur kampanjen vid Vancouver-OS 2010 gav uppmuntran.

- Det finns föräldrar som aldrig sett sin dotter eller son tävla i de här stora internationella mästerskapen.  Vi vill helt enkelt lyfta fram hur stor roll föräldrarna spelar i våra liv.

Skadad Angelica

I London ska P&G anordna särskilda event för att alla föräldrar ska kunna träffas. Elizete och Glenn Bengtsson ska också rapportera live från dotterns förberedelser och tävlande via sociala medier och andra kanaler.

- Mina föräldrar har stöttat mig under hela min karriär och alltid funnits där för mig, så det känns fantastiskt. Det här ger mig en extra kick.

Angelica längtar till OS och måste dessförinnan bli fri från skador. Hon missade VM i Istanbul och har tvingats ställa in hela inomhussäsongen.

OS ska inte vara i fara

18-åringen har drabbats av en inflammation i knävecket.

- Jag har inte kunnat springa, säger Angelica Bengtsson.

Men hon vill tro att inte OS ska vara i fara. Hon ska bara vara med i stavhoppstävlingen där.

Sponsrar också Henke och Kalla

Under 2011 belönades hon som "Årets nykomling" på Idrottsgalan i Globen efter att ha vunnit både ungdoms-VM och ungdoms-OS – och växt till svensk friidrotts stora framtidsnamn.

I P&G-koncernen finns också stora sponsoravtal med hockeymålvakten Henrik Lundqvist samt Charlotte Kalla.

Eftersom P&G har skrivit ett tio-årigt avtal med IOK kan Charlotte bli aktuell för nästa eventuella föräldratsatsning vid vinter-OS.




Fakta

- Sponsorskapet pågår fram till de olympiska sommarspelen 2020.

- 150 atleter världen över är tillsammans med sina föräldrar sponsrade under OS i London.

- I Norden sponsras danska bordtennisspelaren Michel Maze, norska simmaren Alexander Dale Oen och den finska längdhopparen Tommi Evilä och deras föräldrar.

- I P&Gs varumärkesportfölj ryms 24 varumärken som vart och ett årligen genererar över 1 miljard dollar och med de 4,4 miljarder människorna som P&G når, är detta det hittills största partnerskapet som gjorts inom de olympiska spelen.

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

tis, 2012-03-20 13:12

1. Bravo!

Innovativ PR. Tar fram föräldrarollen när den är som bäst. Nu väntar jag bara på att någon också kommer på att det funnits en eller flera ideella tränare/ledare som gav dessa elitidrottare sina första kunskaper om teknik, fysik och nutrition. Innan dom platsade i elitgrupperna med förbundsexpertis. Ofta hade dom samma namn som idrottaren (föräldrar, farfar, mormor etc.) men ibland bara en eldsjäl.

Robert Levay (inte verifierad)

ons, 2012-05-16 10:13

2. Helt rätt

Helt rätt tänkt! Föräldrar är oerhört viktiga och har av naturliga skäl mer tålamod än vanliga tränare!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.