De möttes redan som 13-åringar...

De var 13 år båda två, de tränade och spelade tennis flitigt, men så möttes de. Blivande världssjuan Thomas Johansson besegrade blivande H&M-vd:n Karl-Johan Persson utan besvär. Trots utklassningen ska de nu bli arbetskamrater...
Thomas Johansson har också varit en del av team som nådde stora framgångar. Något liknande ska han nu skapa med hjälp av klädjätten H&M. Thomas var med vid Davis Cup-framgångarna 1998 med ett gäng bestående av Magnus Gustavsson, Niklas Kulti, Thomas själv, Magnus Norman, Jonas Bjärkman och förbundskapten Carl Axel Hageskog. Foto: TT Nyheter


Thomas Johansson vann den där matchen med 6-0, 6-0, det var liksom inget snack om saken och för Karl-Johan Persson var det början till slutet, eller början på den egentligen utstakade vägen.

En utstakad väg

Han hade ju annat att tänka på, han var den framtida ledaren för klädjätten.

Han skulle efterträda pappa Stefan som på samma sätt axlade ansvaret när farfar Erling Persson som startade en dambutik i Västerås 1947. 2009 reste sig Stefan Persson ur vd-stolen till förmån för sonen.

Det lär för övrigt ha varit pappa Stefan som en gång berättade historien om matchen och på så sätt gjorde den känd.

Nu är de 38 år

De där 13-åringarna har vuxit upp, blivit 38 år, och de har behållit kontakten. Och det gick ju inte någon nöd på någon av dem.

Thomas Johansson hade talangen och nådde framgångarna. Han blev välbärgad på kuppen.

För Karl-Johan Persson var pengar aldrig något problem, däremot återstod frågan om hur han skulle förvalta rollen som högsta chef inom H&M. Nu har han visat att håller måttet.

Drivit sportföretag

Karl-Johan har tidigare drivit en skiftande verksamhet inom sportbranschen med företag som ME Promotions och Sportpro. Dessutom  ett eventföretag, European Network.

Hans sportintresse är omvittnat och det kan ha haft en viss betydelse när det blev känt i fjol att H&M hade för avsikt att investera i tennis.

H&M har under flera år sponsrat Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson i hästhoppning, men tog nu steget in som huvudsponsor i Collector Swedish Open i Båstad.

En satsning som innebar att arrangören kunde betala 3,1 miljoner kronor till en av världens mest sevärda spelare, Serena Williams, så att hon kom till Laholmsbukten.

Blev också huvudsponsorer

Men dessutom gav H&M klartecken till ett tre-årsavtal som gäller båda sommartävlingarna i Båstad samt Stockholm Open de kommande tre åren.

Inte nog med det, nu kommer nästa avslöjande.

Karl-Johan Persson och Thomas Johansson har enats. Den förre proffsspelaren slutar som turneringsdirektör för Stockholm Open för att skapa ett H&M Tennis.

- Det är ett drömjobb och en mycket stimulerande utmaning, säger Thomas Johansson till SvD.

Björkman tar över

Han kan lämna jobbet som turneringsdirektör med stolthet. ATP-proffsen har visat sin uppskattning genom att rösta fram SO till tourens bästa inomhusturnering.

Men efter fyra år är han lockad av en ny uppgift och vid nyår tar han plats på H&M:s kontor.

Exakt vad klädföretaget ämnar göra och vad Johanssons uppgift blir är ännu så länge dolt. Men av det som har framkommit tyder allt på en ungdomssatsning.

- De behöver resurser. Team har varit ett framgångsrik koncept i svensk tennis och det var den vägen jag fick fart på min karriär. Vi tittar nu över hur en potentiell juniorsatsning skulle kunna se ut i framtiden, säger Thomas Johansson.

Kompisen och än så länge marknadsdirektören Jonas Björkman lär bli ny turneringsdirektör.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.