Nu slutar även Jonas Björkman

Först lämnade Thomas Johansson organisationen för att jobba vidare inom H&M. Nu har också Jonas Björkman gjort sitt inom If Stockholm Open. Ersättare blir - Robin Söderling.
Efter alla år som spelare och sedan 2010 som marknadsdirektör lämnar Jonas Björkman Stockholm Open. Foto: TT Nyheter


Beslutet att hjälpa turneringen med att stärka startfältet och samarbetet med sponsorerna betyder inte att han har gett upp hoppet om att själv göra comeback på ATP Touren.

- Jag tränar försiktigt för att komma tillbaka. Under tiden tycker jag att det är stimulerande att ändå få vara involverad i tennisen och då få jobba tillsammans med Hult och Wallén som verkligen har höjt statusen på tävlingarna både i Båstad och Stockholm. Det skall bli kul att scouta nya stjärnor till tävlingen och arbeta med tävlingens partners och media, säger Robin.

"De har fått en språngbräda"

- Vi känner Robin väl och det bästa för honom, våra tävlingar och svensk tennis vore naturligtvis att han kommer tillbaka som aktiv på touren. Tills dess är detfantastiskt roligt att han vill hjälpa oss att befästa och ytterligare stärka IF Stockholm Opens position på ATP Touren. Robin är seriös och målmedveten i allt han företar sig och han kommer att axla sin nya roll föredömligt, säger Christer Hult.

- Vi vill också passa på att tacka Thomas och Jonas för ett mycket bra samarbete, dom har nu fått en språngbräda till nya uppgifter i näringslivet. Det är värdefullt för oss att få arbeta tillsammans med idrottsstjärnor både under och efter deras aktiva idrottskarriärer. Vi lär oss av varandra och det krävs erfarenhet både från på och utanför banan för att evenemangen skall utvecklas, säger Thomas Wallén.

Jonas Björkman meddelar idag att han efter fyra år lämnar uppdraget som marknadschef för If Stockholm Open.

Fyra år i organisationen

Beslutet togs för en tid sedan efter att flera nya möjligheter dykt upp och plötsligt är inte någon av de två före detta storspelarna tillgängliga för turneringen.

- Det har varit fyra fantastiskt roliga, lärorika och spännande år. Jag har fått flera lockande erbjudanden och nu jag känner mig mycket inspirerad att anta nya utmaningar, säger Jonas Björkman.

- Det har inte varit ett lätt beslut, förklarar 41-åringen som har ett speciellt förhållande till Stockholm Open efter alla år som spelare och nu anställd inom organisationen.

Smålänningen som efter karriärens slut är bosatt i Stockholm är inriktade på nya arbetsuppgifter. Exakt vad vill han inte berätta om, men medger att han nyligent tackade nej till ett coachuppdrag som annars lockade honom.

Vid sidan av nya utmaningar kommer Jonas Björkman att fortsätta med sina uppdrag som tenniscoach för Peak Tennis Academy, expertkommentator för C More och TV4 samt ambassadör för Riksförbundet för Rörelseförhindrade Barn och Ungdomar.

Försvårande för turneringen

Beskedet är motbjudande för organisationen. Jonas Björkman var marknadsdirektör och skulle bli den som efterträdde Thomas Johansson som turneringsdirektör.

Men beskedet har dröjt och kan möjligen ha haft betydelse för hans ställningstagande.

Tävlingsarrangören Lagardére hamnar nu i ett besvärligt läge. Björkmans avhopp kommer i ett skede när Stockholm Open ska övertyga sponsorer som i stället frågar sig vad som händer i organisationen.

 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.