Så skapas en sporthjälte

Prestation, person och publik knyts ihop i mediernas berättelser om hjälten. Vissa blir självklara som idoler, de som inte gör det blir ofta ifrågasatta.
Aldrig, eller sällan i alla fall, är vi så blågula som när någon eller några ska hyllas i Kungsträdgården, och TV är med på ett hörn, efter hemkomsten från ett mästerskap eller turnering. Foto: TT

 

John S. Hellström, doktorand på GIH, vill berätta om hur en nationalidol blir till. Nu kommer resultatet av hans forskning.

- Medierna spelar en central roll i skapandet av sporthjältar. De skapar berättelser där sportutövare skildras som nationella symboler och moraliska förebilder, säger John S. Hellström. 

Carro från hyllad till kritiserad

Ett exempel är Carolina Klüft som hyllades unisont i början av sin karriär, men som i slutet av den blev alltmer kritiserad i pressen. 

- När Carolina Klüft i början av sin karriär uppfattades som ungdomlig och naiv passade hon perfekt in i mallen för kvinnliga sporthjältar och hyllades som friidrottens ”Pippi Långstrump”. 

- När det senare visade sig att hon var både målmedveten och självständig sjönk intresset för henne. En anledning till att kvinnliga sporthjältar förväntas vara oskuldsfulla kan vara att de ska symbolisera den ”rena” idrotten, säger John S. Hellström. 

Tre avgörande faktorer

Hans studie visar att de faktorer som bidrar till att skapa en nationell sporthjälte är prestationen, personligheten och publiken. 

John S. Hellström baserar sin avhandling "Den svenska sporthjälten" på fem av Sveriges största och mest hyllade sportstjärnor genom tiderna: Harry Persson, Ingemar Johansson, Björn Borg, Ingemar Stenmark och Carolina Klüft. 

De var stjärnor i olika sportgrenar under olika tidsepoker och gemensamt är att de var nationella hjältar. 

- Hur en sporthjälte växer fram i medierna avspeglar samhällsandan och medierna beskriver dem som moraliska förebilder som legitimerar samhällets ideal och värderingar, säger John Hellström. 

Måste stämma med värderingarna

De faktorer som skapar en sporthjälte är: 

Prestationen – för att bli sporthjälte i Sverige måste man utföra prestationer som värderas högt i det svenska samhället. Värdet av en sportprestation bestäms av sportsliga hierarkier, internationell uppmärksamhet, dramaturgi samt publikens upplevelse av gemenskap. 

Personligheten – för att bli svensk sporthjälte krävs att man har egenskaper som stämmer överens med svenska ideal och värderingar. 

Publiken – en nationell sporthjälte måste också ha en nationell publik som identifierar sig med honom eller henne. Utan publik kan det inte finnas några hjältar. 

Media - och läsarna - älskar hjältar

I sin forskning har John S. Hellström visat hur prestation, person och publik knyts ihop i mediernas hjälteberättelser. 

Media gillar hjältar eftersom läsare och tittar gillar just hjältar. De säljer, de skapar hysteri och alla blir vinnare... 

Deras berättelser fungerar som mallar och anger ramarna för vad en svensk sporthjälte kan vara. De som passar in i mallen framstår som självklara hjältar, de som inte gör det blir ofta ifrågasatta. Ett exempel är Carolina Klüft som hyllades unisont i början av sin karriär, men som i slutet av den blev alltmer kritiserad i pressen. 

- När Carolina Klüft i början av sin karriär uppfattades som ungdomlig och naiv passade hon perfekt in i mallen för kvinnliga sporthjältar och hyllades som friidrottens ”Pippi Långstrump”. När det senare visade sig att hon var både målmedveten och självständig sjönk intresset för henne. En anledning till att kvinnliga sporthjältar förväntas vara oskuldsfulla kan vara att de ska symbolisera den ”rena” idrotten, säger John S. Hellström. 

Fakta

John S. Hellström står bakom undersökningen runt våra hjältar och hur de blev betraktade som sådana.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.