I samarbete med En Svensk Klassiker

Johan Olssons nya liv som ”motionär”

 

Två VM guld – 50 km i Val di Fiemme 2013 och 15 km i Falun 2015 – två OS-guld i stafett – Vancouver 2010 och Sotji 2014 – samt två SM-guld – 15 km i Falun 2013 och stafett i Örebro 2015 – plus en mängd topplaceringar i Världscupen gör Johan Olsson till en av våra allra mest meriterade skidåkare genom tiderna.

Men nu blir det ingen mer satsning. Inte på elitnivå i alla fall. 37-åringen från Skultuna i Västmanland, boendes i Sundsvall, bestämde sig för att sluta satsa så sent som i april i år.

Däremot stundar en karriär som motionär. 

Drömmen växte

Vasaloppet har alltid legat Johan Olsson varmt om hjärtat, och lusten har funnits länge att stå på startlinjen. Men tidsschemat för en skidåkare i landslaget är välplanerat och tillåter inga utflykter till Sälen, även om det var nära förra året. 

Drömmen har dock alltid funnits där. Under Vätternrundan växte drömmen från ett Vasaloppet till En Svensk Klassiker.

– Jag stod i Santander Consumer Banks sponsortält, en samarbetspartner till mig. Där och då fick jag chansen att träffa en massa motionärer som trots att de var trötta och skitiga, och att det var mörkt, visade en enorm glädje som smittade av sig. Så jag tänkte: ”Varför inte, jag gör En svensk Klassiker”, berättar Johan Olsson.

Sagt och gjort. På startlinjen i årets Vätternrundan satt Johan Olsson i cykelsadeln, med träningskompisarna i Motala CK bredvid. 

Kunde tränat mer

– Hur mycket jag hade tränat? Tja, inte så mycket som jag hade hoppats. Sjukdomar satte stopp för en del av träningen. Som mest hade jag cyklat 17-18 mil i sträck. Det märktes när jag kom halvvägs och det stod ”150 km kvar till mål”. Då hade jag en mental svacka, men det blev bättre när vi gjorde ett kort stopp när det var nio mil kvar, och fyllde på depåerna. Därefter var det en skön resa ”hem” till Motala. 

Johan Olsson ser fram emot nästa delmoment, Vansbrosimningen, med viss bävan.

– Vansbrosimningen är tillsammans med Vätternrundan den stora utmaningen för mig. Jag har inte simmat sedan skolan. Jag har fått bra hjälp och coachning av triathleten Annie Thorén, men det blir nog simträning här på hemmaplan i Sundsvall också. För mig handlar det inte om att simma fort, utan om att känna mig trygg i vattnet. Att simma i bassäng är en sak, att simma i en älv en helt annan.

Vad är det då som lockar i utmaningen En Svensk Klassiker?

– Att vara elitidrottsman handlar mycket om forskningsresultat, att äta och träna rätt. Delmomenten i En Svensk Klassiker handlar mer ursprunget inom idrotten, att söka sig tillbaka till rötterna. För mig, som har Sixten Jernberg och Thomas Wassberg som mina två stora idoler, är det viktigt med kulturen inom idrotten. Den kultur som får barn och ungdomar att börja idrotta, och föräldrar att engagera sig. 

Vad är ditt råd till oss motionärer, som inte har en elitkarriär att falla tillbaka på, när det är dags för den stora mängd träning som krävs inför En Svensk Klassiker?

– Se till att hitta glädjen i träningen och se En Svensk Klassiker som en resa. Det är ju egentligen inte en tävling där någon vinner, utan det är resan till målet som är grejen.

Fotnot: Santander Consumer Bank är huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016.

 

Thomas Björn

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.