Lämnar Brynäs för basketförbundet

Johan Stark, idag klubbdirektör för Brynäs IF, tillträder under februari, 2018, tjänsten som Generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet. Johan har en yrkesbakgrund från både näringsliv och idrott samt har en lång bakgrund inom basketen.

Johan Stark, idag klubbdirektör för Brynäs IF. Foto: Stig Kenne / TT

Efter en rekryteringsprocess med många väldigt kvalificerade kandidater föll valet till slut på Johan Stark. Den 44-årige Ockelbosonen kommer närmast från en tjänst som klubbdirektör för SHL-klubben Brynäs IF. Han är en erfaren ledare som är van att arbeta med organisationsutveckling, visionsarbete och försäljning, alla viktiga delar för SBBF idag.

– Det känns lite som att komma hem igen. Basketen finns i mitt DNA. Det är en spännande och rolig utmaning att tillsammans med teamet på SBBF få möjligheten att hjälpa till med att utveckla Svensk Basket, säger Johan Stark.

– Vi har gjort en drömvärvning till Svensk Basket, säger Mats Carlson, ordförande för Svenska Basketbollförbundet och fortsätter. - Johan kommer till oss med erfarenheter från elitidrott och näringsliv som vi är övertygade om kommer att bidra till ännu mer fart i vår sports fortsatta Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.