Ny presschef för herrlandslaget

Herrlandslaget har fått en ny presschef – Jakob Kakembo Andersson,  idag pressekreterare hos social- och idrottsminister Annika Strandhäll. Han börjar sin nya tjänst den 1 januari .Rekryteringen av ny presschef för herrlandslaget, har pågått under hösten.  

Jakob Kakembo Andersson tar klivet från jobbet som pressekreterare hos statsrådet Annika Strandhäll blir ny presschef för herrlandslaget och tar plats bredvid lagledningen med förbundskapten Janne Andersson i spetsen.

 

Ur ett perspektiv är rekryteringen annorlunda. Det är ingen journalist från dagspressen som är utplockad för jobbet utan en person med en annan bakgrund. 

Jakob Kakembo Andersson är, idag pressekreterare hos statsrådet Annika Strandhäll, tidigare bl a presschef på Rädda Barnen, börjar som presschef den 1 januari. Det betyder också att han åker med landslaget till Qatar på vinterturnén den 3 till 13 januari.

– Jag är stolt och glad över den här möjligheten. Brinner man för kommunikation och har en passion för fotboll så är det här ett drömjobb. Fotbollförbundet har varit tydliga med att det är viktigt att herrlandslaget är öppet och tillgängligt, det ser jag framemot att jobba vidare med. Nu längtar jag efter att komma igång och lära känna spelare, ledare och kommunikationsteamet, säger Jakob själv..

Andreas Jansson, kommunikationschef Svenska Fotbollförbundet, berättar om processen:

– Efter en grundlig process där vi träffat många starka kandidater  har hittat en ny presschef. joakim har den kombination av erfarenhet, engagemang och personliga egenskaper som vi har letat efter, och som behövs för att lyckas i rollen.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

USA:s fotbollsdamers framfart i VM går inte obemärkt förbi. På tisdags kvällen möter storfavoriten England i semifinalen.  Huvudsponsorn Nike gnuggar händerna. Spelarnas hemmatröjor är den som sålt bäst på nike.com enligt Business Insider.

- USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong. Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året har varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger företagets vd Mark Parker.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.