Materialaren som kom upp sig

Johan Sares är längdchef och marknadsansvarig för Svenska skidförbundet. Morasonen är en mäktig man i snöriket. Hans bakgrund kunde inte vara mer annorlunda. Hans första jobb var som materialförvaltare i Mora IK. Han jobbade sig uppåt och blev till slut ikonen Jan Simons efterträdare som klubbdirektör i Mora. Däremellan hände en del…

Johan Sares med åkarna, i den miljön trivs han allra bäst. Foto: Jessica Gow / TT
Unga killar som växer upp i Mora blir ishockeyspelare eller skidåkare. För Johan, 49 idag, var det hockeyn som gällde. Men karriären slutade i princip utanför hockeyladan när han blev påkörd av en bil.
- Jag var väl 14 eller 15 år, benet gick av. När jag kom tillbaka hängde jag inte med. Men jag ville inte vara utan mina kompisar så jag blev materialförvaltare. Min kärlek till hockeyn var stor, säger Johan i telefon från Seefeld.

Sandlin värvade Johan

Efter fem år med jobbet i Moras omklädningsrum, han blev upphöjd till A-laget när Leffe Boork kom, blev han värvad. Ovanligt för en materialförvaltare. Det var Tommy Sandlin från Brynäs som ringde.
Johan tackade ja.
- Mora hade åkt ur högsta serien och Brynäs lät spännande, säger Johan om övergången 1993.
Han stannade nio år i klubben. Om ni tror att materialarns uppgift bara att ta hand om smutstvätten tror ni fel. I rollen i Brynäs ingick också att göra inköp och skriva avtal med leverantörer.
Så ringde Jan Simons. ”Kom hem och sköt vår marknadsföring”, bad han.
- Jag kunde inte säga nej till Gudfadern själv, säger Johan idag (Simons var klubbdirektör i 36 år).
Det blev sex år på den posten varav Mora IK spelade fyra år i elitserien.

En ny värvning

Sen kom nästa värvning. Gunde Svan blev förbundskapten för skidlandslaget. Gunde styrde så Johan blev marknadsansvarig i förbundet. 
Så ringde Simons igen. ”Kom hem (Johan bor fortfarande i Mora) och bli min efterträdare”.
Johan kunde inte säga nej nu heller. Så efter OS i Vancouver 2010 återvände han till Mora på hösten.
Det var en tuff ekonomisk tid för Mora. Jobbet tärde på Johan. Efter ett och ett halvt år sa han upp sig utan att ha något nytt jobb på gång. Då ringde Skidförbundet. Väl på plats steg Johan i graderna och 2013 blev han längdchef och marknadschef. Morasonen som åkt skidor tre gånger i lågstadiet!
I dag basar Johan över 34 årsanställda, 56 under högsäsong. Omsättningen var 2017-2018 220 miljoner kronor.
Vattenfall är huvudsponsor för längdåkningen, totalt finns 70 längdsponsorer.
Till VM i Lahtis 2017 medföljde 350 sponsorgäster.
- Nu är det ungefär 100 gäster i Seefeld säger Johan.

Vi älskar skidhjältarna

Intresset för längdåkning har ökat sedan tillkomsten av Vinterstudion. Förra vintern såg 464 miljoner personer längdåkningen på TV.
- Inget annat landslag har fler tittare över ett år, säger Johan med stolthet.
Längdåkningen finns i den svenska folksjälen. Hjältarna är många. Elva gånger har längdåkare fått SvD:s bragdguld inklusive herrlaget i stafett för guldet i OS i Vancouver 2010. 
Johan har fått kritik för att sitta på dubbla stolar eftersom han är ekonomisk rådgivare för Marcus Hellner, sedan 2010, och Stina Nilsson.
- Uppstår en jävsituation kliver jag av som rådgivare, har Johan sagt.
Än så länge ligger vattnet stilla.

ISP in på allvar

Förra året upphörde längdlandslagets samarbete med Fis Marketing, som hade rättigheterna till marknadsföringen. Johan knöt närmare kontakt med ISP Sport Marketing, grundat 1985. ISP står för In Sports Promotion.
Företaget har varit inblandat i skidcirkusen sedan 2003, jobbar med Fotbollförbundet, Handbollsförbundet, Friidrottsförbundet och många elitklubbar i fotboll och ishockey.
- I samarbetet med ISP får vi mer resurser för att förbättra och effektivisera vårt erbjudande till sponsorer och partners. Med utökande intäkter kan vi satsa ännu mer på att utveckla unga skidtalanger, har Johan sagt.
Johan, nu är det damerna som tar de svenska medaljerna. Hur ska ni få fart på herrarna, Sverige behöver en Charlotte Kalla på herrsidan.
- Vi ska göra en översyn. Vi har frön som behöver blomma.
Berätta hur?
- Nej, du får vänta.
Vi får hoppas att fröna blommar snabbt.
Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.