Materialaren som kom upp sig

Johan Sares är längdchef och marknadsansvarig för Svenska skidförbundet. Morasonen är en mäktig man i snöriket. Hans bakgrund kunde inte vara mer annorlunda. Hans första jobb var som materialförvaltare i Mora IK. Han jobbade sig uppåt och blev till slut ikonen Jan Simons efterträdare som klubbdirektör i Mora. Däremellan hände en del…

Johan Sares med åkarna, i den miljön trivs han allra bäst. Foto: Jessica Gow / TT
Unga killar som växer upp i Mora blir ishockeyspelare eller skidåkare. För Johan, 49 idag, var det hockeyn som gällde. Men karriären slutade i princip utanför hockeyladan när han blev påkörd av en bil.
- Jag var väl 14 eller 15 år, benet gick av. När jag kom tillbaka hängde jag inte med. Men jag ville inte vara utan mina kompisar så jag blev materialförvaltare. Min kärlek till hockeyn var stor, säger Johan i telefon från Seefeld.

Sandlin värvade Johan

Efter fem år med jobbet i Moras omklädningsrum, han blev upphöjd till A-laget när Leffe Boork kom, blev han värvad. Ovanligt för en materialförvaltare. Det var Tommy Sandlin från Brynäs som ringde.
Johan tackade ja.
- Mora hade åkt ur högsta serien och Brynäs lät spännande, säger Johan om övergången 1993.
Han stannade nio år i klubben. Om ni tror att materialarns uppgift bara att ta hand om smutstvätten tror ni fel. I rollen i Brynäs ingick också att göra inköp och skriva avtal med leverantörer.
Så ringde Jan Simons. ”Kom hem och sköt vår marknadsföring”, bad han.
- Jag kunde inte säga nej till Gudfadern själv, säger Johan idag (Simons var klubbdirektör i 36 år).
Det blev sex år på den posten varav Mora IK spelade fyra år i elitserien.

En ny värvning

Sen kom nästa värvning. Gunde Svan blev förbundskapten för skidlandslaget. Gunde styrde så Johan blev marknadsansvarig i förbundet. 
Så ringde Simons igen. ”Kom hem (Johan bor fortfarande i Mora) och bli min efterträdare”.
Johan kunde inte säga nej nu heller. Så efter OS i Vancouver 2010 återvände han till Mora på hösten.
Det var en tuff ekonomisk tid för Mora. Jobbet tärde på Johan. Efter ett och ett halvt år sa han upp sig utan att ha något nytt jobb på gång. Då ringde Skidförbundet. Väl på plats steg Johan i graderna och 2013 blev han längdchef och marknadschef. Morasonen som åkt skidor tre gånger i lågstadiet!
I dag basar Johan över 34 årsanställda, 56 under högsäsong. Omsättningen var 2017-2018 220 miljoner kronor.
Vattenfall är huvudsponsor för längdåkningen, totalt finns 70 längdsponsorer.
Till VM i Lahtis 2017 medföljde 350 sponsorgäster.
- Nu är det ungefär 100 gäster i Seefeld säger Johan.

Vi älskar skidhjältarna

Intresset för längdåkning har ökat sedan tillkomsten av Vinterstudion. Förra vintern såg 464 miljoner personer längdåkningen på TV.
- Inget annat landslag har fler tittare över ett år, säger Johan med stolthet.
Längdåkningen finns i den svenska folksjälen. Hjältarna är många. Elva gånger har längdåkare fått SvD:s bragdguld inklusive herrlaget i stafett för guldet i OS i Vancouver 2010. 
Johan har fått kritik för att sitta på dubbla stolar eftersom han är ekonomisk rådgivare för Marcus Hellner, sedan 2010, och Stina Nilsson.
- Uppstår en jävsituation kliver jag av som rådgivare, har Johan sagt.
Än så länge ligger vattnet stilla.

ISP in på allvar

Förra året upphörde längdlandslagets samarbete med Fis Marketing, som hade rättigheterna till marknadsföringen. Johan knöt närmare kontakt med ISP Sport Marketing, grundat 1985. ISP står för In Sports Promotion.
Företaget har varit inblandat i skidcirkusen sedan 2003, jobbar med Fotbollförbundet, Handbollsförbundet, Friidrottsförbundet och många elitklubbar i fotboll och ishockey.
- I samarbetet med ISP får vi mer resurser för att förbättra och effektivisera vårt erbjudande till sponsorer och partners. Med utökande intäkter kan vi satsa ännu mer på att utveckla unga skidtalanger, har Johan sagt.
Johan, nu är det damerna som tar de svenska medaljerna. Hur ska ni få fart på herrarna, Sverige behöver en Charlotte Kalla på herrsidan.
- Vi ska göra en översyn. Vi har frön som behöver blomma.
Berätta hur?
- Nej, du får vänta.
Vi får hoppas att fröna blommar snabbt.
Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.