Glenns succé som kläddesigner

Glenn Strömberg, fotbollsikonen som bor i klädernas trendiga Italien, och Gekås Ullared, det var väl ändå ett omöjligt partnerskap. Inte alls, Våren 2019 lanserades vauhuset sitt första designsamarbete i förtagets historia. Tillsammans med just Glenn Strömberg.

Modekollektionen  har blivit en jättesuccé.

Glenn på besök i hemstan Göteborg och en kort visit på Ullevi.

– Att Gekås nappade på att samarbeta med just Glenn Strömberg är ingen slump. Han har ett bra sinne för mode och är en folklig sportprofil som går hem hos våra kunder. Tillsammans har vi tagit fram plagg som jag tror kommer bli ett uppskattat inslag på varuhusets herravdelning, säger Gekås vd Boris Lennerhov.

35 år i Italien

Glenn Strömberg är fotbollsspelaren som efter karriären blev sportkommentator. Han är sedan 35 år tillbaka bosatt i italienska Bergamo. Det italienska modet har inspirerat Glenn och utvecklat hans intresse för mode och design. 

Kollektionen som han skapade tillsammans med Gekås består av klassiska plagg med en sportig touch. Färgpaletten är hämtad från det italienska landskapet med toner av bland annat beige till blått.

– Min tanke har varit att kombinera det bästa från Italien och Sverige. Enkel och klassisk design som känns både avslappnad, välklädd och sportigt på samma gång, säger Glenn Strömberg.

– Glenn Strömberg-kollektionen är herrkläder i lite finare kvaliteter men till ett pris som vanligt folk har råd med. Gekås varumärke står för lågpris och det tummar vi aldrig på, säger Boris.

Glenn Strömbergs herrkollektion för Gekås Ullared innehåller allt ifrån skjortor, pikéer och t-shirts till kavajer, byxor, jeans, shorts och underkläder.  

När Gekås Ullared lanserade sitt första designsamarbete i företagets historia anade ingen vilken succé som väntade. Vårkollektionen sålde i rasande tempo och herrkläder för över 10 miljoner kronor lämnade varuhuset under några intensiva vår- och sommarmånader.- Vi var själva väldigt nöjda med vårkollektionen och hade höga förhoppningar, säger Gekås sortimentschef Anne Faxén. 

Sålde bättre än väntat

- Men kläderna sålde ännu bättre än vi kunnat ana! I snitt sålde vi 150 T-shirtar om dagen och badshortsen hann knappt ut i butiken innan de var slutsålda.

- Jag är oerhört överraskad av den enorma försäljningen. Kläderna gick hem hos Gekås kunder vilket är det bästa betyget man kan få, säger Glenn Strömberg.Den uppföljande höstkollektionen lanserades i början av september och fortsätter på samma linje som vårens modesuccé.

- Vi satsar väldigt mycket på kvaliteterna och finishen. Plaggen ska vara något som Glenn kan stå för till riktigt bra priser, säger Anne.

Glenn själv är lite extra svag för jackorna i den nya kollektionen. Han gillar modeller som står emot lite regn och rusk, oavsett om det är i Sverige, England eller Italien.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.