Nu tar han sikte mot Europa!

 

Det saknas jämförelse. Idrottens Spel AB är ett affärsdrivande bolag och har i sin tur ett dotterbolag som omsätter 85 miljoner och som precis har beställt en tryckpress för 25 miljoner!

Notera, Idrottens Spel är ägt av Västsvenska Idrottsförbundet.

Ett av Sveriges många distriktsförbund. Men där slutar alla som helst likheter.

Idrottens Bingo driver bingohallar och har ständigt nya planer med Idrottens Spel AB som moderbolag.

Tryckeri med 85 miljoner i omsättning

Vid sidan och i ett dotterbolag finns etablerat IDP som består av tre bolag, IDP Print, plus Reklamservice och ID Play som utvecklar nya spel, trycker skraplotter bygger system för lotteriaktörer och gör förpackningar och utskick till återförsäljare och slutkunder. Totalt sysselsätts 65 personer och omsättningen är uppe i 85 miljoner.

När ändå behovet av att trycka lotter var så stort kunde det vara lämpligt att göra det på egen hand. Och för nästan tio år sedan kom Mats Palmgren som en mycket entusiastisk affärsområdeschef.

Då tog det fart.

IDP, Idrottens Digital Print, har kapat åt sig marknadsandelar stadigt. Och bättre ska det bli.

- Nu har vi hittat den tryckpress vi vill ha och fått klartecken från styrelsen om att köpa den. En 24 meter lång press, nära två meter bred och om tre månader räknar vi med att ha den på plats, berättar Mats Palmgren.

Tryckpressen är specialbyggd för skraplotter. Här ska det tryckas 20 miljoner brickor för Bingolotto och det finns plats för mer än 300 miljoner skraplotter till.

"Vi ska bli störst"

Mats Palmgren är väl erfaren eftersom han är inne på sitt 24:e år i branschen. 

1992 började han som ansvarig för Bingolotto Göteborg. 2004 låg han bakom Sverigelottens tillkomst. 2005 blev han utvecklingsansvarig för Idrottens Spel och 2008 tog han över som affärsområdeschef vid IDP.

- Nu är ambitionen att växa ytterligare. Den nya pressen ger oss stora möjligheter.

Han har ett Europa-perspektiv när han säger så.

- USA och Kanada är stora inom område spel och tryck, men här i Europa ska vi göra oss gällande. eller rättare sagt, vi ska bli störst. Sådan kapacitet har vi.

"Aldrig marknadsfört oss"

IDP, som är specialiserat på tryck och print av skraplotter, bingolotter, deklarationsblanketter, bingobrickor, nummerlotter och andra trycksaker, förutsåg tidigt den ökade efterfrågan på bland annat skraplotter. 

När tryckeribranschen annars brottades med stora lönsamhetsproblem ökade efterfrågan på avancerade tryck av exempelvis skraplotter. Enligt Mats Palmgren ser man en fortsatt ökning över hela världen.

Mats Palmgren tittar ut över tryckhallen och konstaterar:

- Det är full fart i dagens maskinpark och ändå har vi aldrig marknadsfört oss. Vad vi gör har automatiskt inneburit en marknadsföring. 

Här trycks också landets samtliga deklarationsblanketter. Dessutom sker paketering av reklam för kunder som Ica, Ellos, Kapp-Ahl och Volvo med flera.