Så blev svettmaskinen en världssnackis

Dricka sitt eget svett blev en världssnackis på Gothia Cup 2013. Bakom låg en kreativ PR-byrå, en modig kund och världens största ungdomsturnering i fotboll. Sponsringsbranschen tog kampanjen till sitt hjärta. 

Unicef och Gothia Cup inledde ett samarbete inför 2013.Tillsammans ville de lyfta barns rätt till rent vatten i samband med världens största fotbollsturnering för ungdomar sommaren 2013. 780 miljoner människor lever utan tillgång till rent vatten, många av dem barn.

Flirta och dansa disko

För att få idé som fungerade vände sig duon till PR-byrån Deportivo med vd:n Mattias Ronge i spetsen.

Ronge skapade en projektgrupp och började analysera situationen. 

- Vi insåg snabbt att det behövdes något som bröt igenom bruset till ungdomarna som är på Gothia Cup för att vinna, flirta och dansa disko – och att göra något som kändes nära, men inte för nära med omtanke om de ungdomar som kommer från länder med dålig eller ingen tillgång till rent vatten, berättar Mattias Ronge.

Tystnad följt av klartecken

Plötsligt kom den, idén som tog ungdomarna, världspressen och juryn för Gyllene Hjulet – som utsåg den till Årets mest kreativa lösning och Årets samhällsengagemang vid galan 2014 - med storm: Svettmaskinen. En maskin som renar svett till drickbart vatten.

Nu återstod “bara” att sälja in idén till Unicef. Mattias Ronge minns mötet med Jim Carlberg, marknadsansvarig, i februari 2013 på Unicefs kontor på Sankt Eriksgatan 46 i central Stockholm.

- Först blev det alldeles tyst i rummet när vi hade presenterat idén. Efter ett par sekunder började Jim att stämma av idén mot de krav som idén skulle uppfylla, Efter en stund konstaterade han att alla kraven var uppfyllda och gav klartecken till att bygga maskinen.

Dr Snuggles inspirerade

Deportivos team vände sig till den mekatronikern Andreas Hammar, känd från bland annat barnprogrammet Bolibompa i SVT, som började skissa på en svettmaskin med Dr Snuggles maskiner som förebild: att kunna följa svettets väg genom maskinen till renat vatten. 

Utmaningarna var många.

- Tiden var knapp, alla komponenter behövde specialbeställas och en del av dagens matchtröjor innehåller gifter i form av bland annat färgämnen Kraven på att reningen fungerade var alltså extremt hög, så att vi inte förgiftade ungdomarna. Det slutade med att vi skickade vattenprover till testlaboratorium i Schweiz, som gav klartecken, berättar Mattias Ronge.

Motionscyklar hjälpte till

Nu återstod frågan: skulle svettmaskinen fånga ungdomarnas uppmärksamhet? Jim Carlberg berättar:

- Jag var positivt överraskad av det spontana engagemanget bland ungdomarna. Vi var lite osäkra på hur svettmaskinen skulle tas emot. Det fanns ju faktiskt en “äckel-faktor” att ta hänsyn till. Ganska snabbt märkte vi att ungdomarna tog den till sig med uttryck som “klart vi hjälper till”. En 14-årig kille cyklade en timme på en av motionscyklarna som fanns att tillgå och sade flåsande under tiden: “Jag cyklar för barnen i Afrika!” 

Ungdomarna antog utmaningen, inspirerade av fotbollsstjärnorna Tobias Hysén, Anton Hysén och Kim Källström, som alla vågade ta en rejäl klunk. Efteråt blev alla modiga fotograferade – bilder som lades upp på Instagram och Gothia Cups hemsida. 

Samtalsstartare bland ungdomarna

Sammanlagt renades 23 750 000 liter svett och 2 990 personer provade på att dricka.

Svettmaskinen blev en samtalsstartare mellan ungdomar, varav en del kommer från länder där bristen på rent vatten är vardag och verklighet.

- Det blev intressanta samtal mellan ungdomar från hela världen. Jag hade en euforisk känsla det var dags att åka hem från Göteborg, säger Jim Carlberg om svettmaskinen som i dag står på Unicefs kontor i Stockholm och är en samtalsstartare där istället. 

Sponsorerna hjälpte till

Ungdomarnas entusiasm inspirerade i sin tur turneringens och Unicefs sponsorer att agera.

- Varje dag på Gothia Cup har en Dagens sponsor. Dessa skänkte en vattenreningstablett för varje kilometer som trampades på motionscykeln. En tablett räcker till att rena fem liter vatten, och kostar bara ett par ören.

Media i 70 länder plockade upp nyheten, som även blev en succé i sociala medier. Nyheten hade en räckvidd på över en miljard människor och 97 miljoner Twitter-inlägg om svettmaskinen noterades.

Det fanns bara ett problem: media, anförda av BBC Radio, undrade när masstillverkningen av maskinen skulle komma igång, och vilka behövande länder som stod först i kön att få den…

Dennis Andersson, Gothia Cup-general minns sommaren 2013 med välbehag.

- Jag trodde aldrig att ungdomarna skulle stå i kö för att rena och dricka sitt eget svett. I all sin totala galenhet blev det ju en fantastisk succé! Det var perfekt för den här målgruppen, ungdomar 13-19 år, som behöver något speciellt för att reagera. Om jag provade på? Nej, jag fick inte tillfälle, det var kö hela tiden. Jag donerade dock mitt svett….

Samarbetet mellan Unicef och Gothia Cup fortsätter. Dennis Andersson säger:

- Det blir svårt att toppa detta nu till sommaren, men något som uppmärksammar problemet med brist på rent vatten ska vi komma upp med. Vi har ingen färdig idé just nu, men vi funderar.

Jim Carlberg, marknadschef på Unicef, är inne på samma linje:

- Dels handlar de tom att hitta nya relevanta sätt att lyfta upp frågan, dels hjälpa Gothia Cup att arbeta med ungdomsfrågor. Svettmaskinen var “där och då” – nu gäller det att hitta nya samtalsstartare.

Hur lång livslängd tror du att en idé som Sweat for Water har?

- Maskinen var framtagen för att skapa intresse och engagemang kring vattenfrågan på en fotbollsturnering. Men som tanke skulle Sweat for Water kunna leva så länge idén kan tillåtas vara levande och förnya sig själv i andra sammanhang. Det krävs en långsiktig strategi, planering och resurser, säger Jim Carlberg.